Hej Jeg vil gerne hjemtage vin fra Italien, men kender ikke import reglerne, hvad gør jeg ?
|
Hej Vinzento,
Først og fremmest skal du betale punktafgifter. Der skal betales 4,6 kr. pr. 0,75 l. flaske i vinafgift samt 1,6 kr. pr. fl. i emballageafgift.
Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvilke godkendelser du iøvrigt skal have, hvis vinen ikke skal sælges videre, og muligvis skal du ikke registreres som sådan for ovenstående afgifter, men betales skal de nok. SKAT er eksperter i at vejlede om det :)
Hvis du fortæller vingården, at vinen er til import, kan de helt sikkert give dig en "net-price" uden nogen form for afgifter. Denne pris er ofte baseret på min. en palle (600 flasker af bordeaux-typen) og ab lager.
Hvis du er en virksomhed og indberetter moms, skal moms af købssummen angives på en særlig konto. Hvis du er privat, ved jeg faktisk ikke om du skal betale dansk eller italiensk moms, men det er der helt sikkert andre her på Amino, der ved.
Medmindre du kender producenten rigtig godt, så overvej at få noget på skrift omkring refusion, hvis vinen er dårlig - jeg er ikke helt klar over eventuelle EU-handelsregler på området, men det kan nok være svært at få ham til at betale vinafgift, flaskeafgift og fragt tilbage til dig, hvis vinen ikke er god.
Hvis du er ved at starte en importvirksomhed, er der en række øvrige krav, men i så fald må du jo lige sige til.