Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til navn til ny webshop / Hårprodukter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 252
Fra  Lashes.dk - Alt indenfor øjenvipper Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen som overskriften siger har jeg brug for hjælp til at finde et navn til min kommende webshop.

Webshoppen kommer til at bestå af hårprodukter, mest til piger, men jeg vil senere hen udvide shoppen så jeg også kommer til at sælge hårvoks til drenge. Derfor skal navnet ikke kun henvendes til piger men hår i det hele taget.

Navnet skal være et man nemt kan huske!

I må meget gerne slippe kreativiteten løs.

 

Navnet skal være ledigt i .dk

Jeg tænker lidt på www.gohair.dk , hvad syntes i ?

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med trendhair eller glowhair?

Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 252
Fra  Lashes.dk - Alt indenfor øjenvipper Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Trendhair er taget :) Ellers godt bud!

Glowhair er også et godt bud. 

Flere?

Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 252
Fra  Lashes.dk - Alt indenfor øjenvipper Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal lige nævnes at navnet ikke behøver og indeholde ordet hair :)

Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Gemte dette i et Word dokument, men fandt det i en tråd her på amino. 
Du kan måske bruge det til at overveje dit firmanavn (:
Det er i hvert flad nogle rigtig godt tips! :)

Og tak den den person der postede det i en tråd, det er guld værd! :-)

1.    Først kan du vælge mellem et nonsens-navn eller et navn der signalerer noget om egenskaberne.

2.    Eksempler på kendte nonsens-navne er ILVA, WUPTI og Bilka – de siger intet i sig selv.

3.    Nonsens-navne har den fordel, at man frit kan vælge et ord – der er ikke har så mange begrænsninger i forhold til f.eks. konkurrenternes navne og domænenavne.

4.    Til gengæld skal man bruge en del tid og penge på at forklare, hvad man er. F.eks. siger ”ILVA” intet i sig selv. Kun gennem reklamer og omtale har vi lært, at det handler om møbler.

5.    Du skal som tommelfingerregel kun vælge et nonsens-navn, hvis du har midlerne til at forklare, hvad navnet dækker over.

6.    Der er umiddelbart flere begrænsninger med navne der skal signalere noget, til gengæld behøver du ikke at investere tilsvarende for at forklare hvad du er.

7.    Lav en liste med de væsentligste budskaber/egenskaber/ydelser – begræns dig!



8.    Nu skal du finde en kort måde at sige det på 



9.    Det skal være nemt at huske (fordi det afspejler de vigtigste egenskaber)



10.    Det skal sætte forbrugerens fantasi i gang – så huskes det bedre



11.    Du skal helst undgå navne, der er for generiske – de huskes ikke så let



12.    Find som udgangspunkt et normalt ord, som afspejler de vigtigste træk



13.    Find synonym ordbogen frem



14.    Du kan også sammensætte dele af to forskellige ord, der tilsammen repræsenterer dit produkt. LEGO er ”Leg godt”, senere fandt man så ud af, at det på latin betyder ”at samle”.



15.    Vær opmærksom på hvor navnet skal optræde, skal det f.eks. primært høres eller ses?



16.    For at navnet så være enkelt at huske og bruge, skal det være enkelt at forstå



17.    Enkelt at stave – tænk på hvor tit du f.eks. vil skulle sige din emal-adresse



18.    Enkelt at finde – kan det f.eks. høres og så tastes ind i søgemaskine?



19.    Kort og enkelt - lange navne eller flere ord i navnet fungerer normalt ikke godt



20.    Det skal kunne forstås i telefonen.



21.    Det skal lyde godt



22.    Navnet kan være nok så fiffigt, men det skal først og fremmest være brugbart



23.    Du skal kunne holde ud at sige det 40 gange om dagen. 



24.    Prøv det af på nogen i målgruppen



25.    Du skal checke om det kan støde nogen i målgruppen



26.    Husk at der måske er flere måde at læse dit navn på. Et navn som ”Blik-sprutten” er jo sjovt, men er det en optiker eller en blikkenslager?



27.    Navne skal ikke nødvendigvis underholde., de skal primært formidle. Det varierer dog lidt mellem brancher. Stort set alle håndværkere hedder f.eks. noget med personnavn + profession, ”Glarmester Svendsen”. Her skal det primært være enkelt.



28.    Til gengæld underholder de ofte med deres slogans, ”Er ruden gået itu, så ring til Glarmester Svendsen li’nu”.



29.    Husk at navne der indeholder et personnavn bliver meget afhængige af personen –hvad hvis vedkommende f.eks. skifter job eller bliver ustabil?



30.    Check om navnet er ledigt som domænenavn på de relevante markeder.



31.    Her kan du også se, om andre allerede bruger navnet.



32.    For nogle er vigtigt at slutte på en vokal, en positiv lyd, som i f.eks. SONY og Nike



33.    Er det relevant, at dit navn er på f.eks. engelsk? Check uheldige associationer eller sammenfald med engelskkyndige.



34.    Navne som Xerox, Hoover og Nescafe er blevet begreber, fordi de var først mest og ejer det ord, der er kommet til at beskrive produktets kategori.



35.    Er du den første i en varekategori, så prøv at få dit navn så meget ud i medierne som muligt



36.    For især engelske navne er det en styrke, at de kan blive til et verbum, ”to Xerox”, ”to Hoover” eller ”at google noget”. Bemærk at Google ikke var det første på sit felt, men nu er den største.



37.    Alle navne har en indkøringsfase. Prøv det igen og igen, sig det til andre.



38.    Alle navne er subjektive. Vær åben over for andres input, men det er dig, som skal sige navnet igen og igen og føle at det repræsenterer dig.




/Mikkel Hansen :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)