Hej alle, De sidste uger og måneder har jeg gået og funderet meget over fremtiden inden for det vi i dag kender som informationsteknologi. Både fordi det er et uhyggeligt interessant emne, men også i forbindelse med opstart af virksomhed. Jeg har nogle - måske lidt abstrakte - tanker om fremtiden, det kunne også være spændende at høre jeres tanker :) Informationsteknologi i dag er meget fikseret på teknologien og på brands som Google, Apple, Facebook og de andre store spillere på markedet. Det handler meget om hvordan man hele tiden kan finde på nye ting, der er mere og mere teknisk avancerede. Det er, ud fra et teknisk synspunkt, også ganske spændende. Ud fra et mere samfundsmæssigt, socialt og "hvad er det egentlig vi gerne vil"-synspunkt, er det andre ting der er intessante, synes jeg. Det der for alvor er ved at blive spændende, er at vi, som jeg ser det, er på vej ind i en ny tidsalder. Hvor vi i fortiden, og stadig, bruger meget energi på en masse meget individuelle tekniske hjælpemidler og værktøjer, vil fremtiden i mine øjne blive langt mere fokuseret på hvad det egentlig er vi kan få ud af at teknologien er nået der til hvor den er. For at være lidt mere konkret, tænker jeg meget på den måde de sociale netværk har vundet ekstremt meget frem de seneste år. Det er starten på noget der vil komme til at ændre verden, og allerede er igang med det. Ikke verden som sådan, men den måde vi interagerer med hinanden, kommunikerer og udnytter teknologien, i stedet for blot at lade os fascinere af hvor fantastisk det er at vi kan alt det vi nu kan. For mig at se, går vi en fremtid i møde, hvor tekniske platforme, som PC'er, Mac, mobiltelefoner, tablets, in-car computere osv. er irrelevante. Det er underordnet hvilken enhed vi har i nærheden, eller det passer os at bruge på et givent tidspunkt. Uanset om vi går på gaden med vores mobil, sidder i sofaen foran fjernsynet, på terassen med vores tablet eller på kontoret ved en computer, så er mulighederne de samme. Vi vil kunne kommunikere på samme måde, enheden er kun et udtryk for hvad der er nemmest/beds/smartest at bruge lige nu. Ud fra det sociale synspunkt, er der (eller har været) nogle holdninger om at det er asocialt at sidde ved sin computer og snakke med andre. Det kan diskuteres, og det er det også blevet ;) For mig handler det om at udnytte teknologien og værktøjerne til at øge vores sociale netværk og interaktion. At snakke med vennerne på Facebook eller MSN, behøver bestemt ikke være et udtryk for at man ikke vil ud, i mange tilfælde vil det være lige omvendt. Man bruger værktøjerne til at holde kontakt, skabe netværk, og øge mulighederne og chancerne for social interaktion. Og som folk rykker sig mere og mere fra en stationær computer, og til transportable enheder, kommer vi længere og længere væk fra den idé med at man er "underlig" hvis man sidder og chatter. Vi flytter os ind i en verden, hvor de forskellige enheder såvel som medier er underordnede. Om vi bruger Facebook, Twitter, MySpace, YouTube eller noget helt femte, er ikke særlig relevant, fordi netværkene bliver mere og mere integrerede. Hvor det for få år siden var relevant at lukke sin forretning så meget som muligt af for omverdenen for at beskytte sig, er det i dag mere og mere omvendt. Det er meget mere interessant at åbne sine tjenester for andre, sådan at brugeren kan få adgang til alt, alle steder fra. En anden vinkel er privatlivs-diskussionen. Privatliv er vigtigt, og folk skal have ret til præcis det privatliv man ønsker. Digitale spor, overvågning, bigbrother osv. ses lige nu som noget der er negativt. Jeg tror dette vil ændre sig. Jeg tror, at jo længere vi kommer frem, jo mere man finder ud af at det kan faktisk bruges til en masse positive ting, både hvad angår fritid, socialt liv, at gøre ting der lige nu er besværlige nemmere, kriminalitet og meget andet. Det er en tilvænning, som tager tid. Men jeg er ikke så meget i tvivl om at det nok skal komme. En af de ting jeg nok vil frem til er, at vi kommer til at bruge tingene på en meget anden måde. Et Windows system der skal bruge tid på at starte op, som har værktøjer til at administrere systemet. E-boks, som et andet eksempel, der som udgangpunkt er ganske smart, men uhyggeligt besværligt i forhold til at åbne et brev der er kommet ind i postkassen. Altsammen ting der i en fremtid der nok ligger nærmere end vi tror, kommer til at være dybt forældede. Det skal være muligt at læse sin post på sin tablet, med et enkelt klik. Det skal være nemmere, eller i hvert fald lige så nemt at læse sin post, som det er med alm. brevpost. Ellers giver teknologien ikke mening. Så er teknologien der for teknologiens skyld. Og det giver ikke mening i min verden :) Det blev lidt længere end jeg lige havde planlagt, men sådan går det ;) Hvordan mener du verden kommer til at se ud de næste 5-10-20 år? Er der en fremtid for IT-konsulenter, eller er det helt andre ting der bliver relevante? Et koncept som en server, eksisterer det stadig om 10 år, eller ligger alt i en "cloud"-container med 10.000 enheder, der bare bliver skiftet ud når der er tilpas mange der er stået af? Eller hoster vi stadig selv vores filservere? :) |
For mig er der ingen tvivl om, at alt i fremtiden vil blive integreret i en bærbar endhed, på størrelse med en smartphone. Stationære pc'er vil om 20 år være håbløst forældet, og det vil monitoren også være, da den bærbare enhed naturligvis har en feature, der kan projektere skærmbilledet op på væggen og selvfølgelig i knivskarp opløsning. Hvad den bærbare endhed ellers indeholder af smarte ting, vil formentlig kun fantasien og behovet sætte grænser for. Alle enheder vil være forbundet med hinanden, og vil fungere både som antenner, for at forstærke netværket, men de vil også fungere som hver en lille del af en gigantisk global enhed/fælleskab.
I fremtiden vil 'offline' begrebet være ikke eksisterende og næsten utænkeligt...måske endda forbudt???