Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg gøre?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står og er blevet tilbudt nogle konsulenttimer. Dvs. jeg skal udføre noget konsulentarbejde for et firma. Jeg har ikke noget cvr nummer endnu. Hvad kan jeg gøre her? Skal jeg skaffe et cvr nummer for nogle få timer. Eller bare indføre det som ekstra indkomst på min selvangivelse? Det skal siges at der muligvis kan komme flere konsulenttimer i fremtiden.

Hvad vil I råde mig til?

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Jakobsen:

Hej,

Jeg står og er blevet tilbudt nogle konsulenttimer. Dvs. jeg skal udføre noget konsulentarbejde for et firma. Jeg har ikke noget cvr nummer endnu. Hvad kan jeg gøre her? Skal jeg skaffe et cvr nummer for nogle få timer. Eller bare indføre det som ekstra indkomst på min selvangivelse? Det skal siges at der muligvis kan komme flere konsulenttimer i fremtiden.

Hvad vil I råde mig til?

Hej

Du må have honorarindtægter på op til kr. 50.000 på en periode af 12 måneder, hvorefter du skal have CVR-nr. og momsregistreres.

Du kan derfor indtil videre modtage honorarerne som B-indkomst, d.v.s. du skriver en regning på dit honorar og husker at påføre dit cpr.nr. herpå, hvilket giver modtageren oplysning om, at der ikke er tillagt moms på regningen.

Cpr.nr. skal tilføjes af hensyn til, at udbetaleren er pligtig at indberette udbetalte honorarer til SKAT. Du skal dog selv føre et regnskab med dine indtægter, idet der er mange, som ikke får foretaget en indberetning til SKAT.

Husk også at du har fradrag for diverse omkostninger i.f.m. udførelsen af dine konsulenttimer, herunder kørselsfradrag.

Tonny

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 23:00

Som Tonny siger kan du føre det ind som b-indkomst.

Jeg har personligt haft omkring ~40 konsulent timer i år, og jeg registrer bare den indkomst i mit regnskab, og sætter det ind som b-indkomst. Hvis du bare vil have pengene og ikke bruge indtægten til at trække noget fra, så kan du bare sætte det samlede beløb ind som b-indkomst (omkring at trække fra som konsulent kan dog være lidt dumt).

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:16

Hej igen

Lige en hurtig henvisning til SKAT

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=205448&vId=0

Det fremgår bl.a. følgende:

"Konsekvensen af, at den pågældende må betragtes som honorarmodtager i stedet for lønmodtager, er bl.a, at det er nettoindkomsten, der kommer til beskatning som personlig indkomst. For honorarmodtagerne betyder det bl.a. at omkostningerne ved indkomsterhvervelsen, i modsætning til hvad der gælder for lønmodtagerne, kan reducere den personlige indkomst, jf. TfS 1999, 391 LSR, og at dette kan ske uden anvendelse af den bundgrænse i ligningslovens § 9, stk. 1, der gælder for lønmodtagere.  Fradraget for omkostninger er dog begrænset til de udgifter, der specifikt vedrører honorarvederlaget (kildebegrænset), jf. TfS 1999, 391 LSR. Hjemlen for dette fradrag skal enten findes i SL § 4 (TfS 1998, 695 LSR og 1999, 391 LSR) eller i SL § 6 a. I TfS 1993, 320 LSR henviser Landsskatteretten til at nettoindkomsten skal opgøres efter reglerne i SL §§ 4-6. Underskud kan imidlertid ikke fratrækkes i årets skattepligtige indkomst eller fremføres til modregning i senere års overskud fra anden ikke-økonomisk virksomhed. Se i øvrigt nedenfor afsnit A.F.2 vedrørende specielle persongruppers fradrag."

Så derfor bør du holde styr på dine omkostninger.

Tonny

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Tonny Skov Pedersen:

Hej igen

Lige en hurtig henvisning til SKAT

http://www.facebook.com/pages/Modelse/114211605257339#!/MissMille?ref=ts

....

Tonny

SKAT kommer i mange udgaver :-)

/Søren

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:26

Kaffe & Co:

SKAT kommer i mange udgaver :-)

/Søren

DOH . Er rettetTongue Tied

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 08:10

I skal have mange tak for jeres uddybende svar. Det var brugbart.

Jeg kunne især godt lide den sidste henvisning til SKAT :)

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)