Hej,
Jeg står og er blevet tilbudt nogle konsulenttimer. Dvs. jeg skal udføre noget konsulentarbejde for et firma. Jeg har ikke noget cvr nummer endnu. Hvad kan jeg gøre her? Skal jeg skaffe et cvr nummer for nogle få timer. Eller bare indføre det som ekstra indkomst på min selvangivelse? Det skal siges at der muligvis kan komme flere konsulenttimer i fremtiden. Hvad vil I råde mig til? |
Rasmus Jakobsen:Hej,
Jeg står og er blevet tilbudt nogle konsulenttimer. Dvs. jeg skal udføre noget konsulentarbejde for et firma. Jeg har ikke noget cvr nummer endnu. Hvad kan jeg gøre her? Skal jeg skaffe et cvr nummer for nogle få timer. Eller bare indføre det som ekstra indkomst på min selvangivelse? Det skal siges at der muligvis kan komme flere konsulenttimer i fremtiden.
Hvad vil I råde mig til?
Hej
Du må have honorarindtægter på op til kr. 50.000 på en periode af 12 måneder, hvorefter du skal have CVR-nr. og momsregistreres.
Du kan derfor indtil videre modtage honorarerne som B-indkomst, d.v.s. du skriver en regning på dit honorar og husker at påføre dit cpr.nr. herpå, hvilket giver modtageren oplysning om, at der ikke er tillagt moms på regningen.
Cpr.nr. skal tilføjes af hensyn til, at udbetaleren er pligtig at indberette udbetalte honorarer til SKAT. Du skal dog selv føre et regnskab med dine indtægter, idet der er mange, som ikke får foretaget en indberetning til SKAT.
Husk også at du har fradrag for diverse omkostninger i.f.m. udførelsen af dine konsulenttimer, herunder kørselsfradrag.
Tonny