Hej Helle,
Anders har ganske ret, der kan gøres rigtig meget ved at sætte de korrekte indstillinger op på de udgående mailservere.
Jeg er dog ikke helt enig i at det nødvendigvis er hverdagskost. Rent teknisk er det som Anders siger noget udbyderen burde have sørget for, men det er desværre en ting man ser nedprioriteret mange steder i hostingverden nu om dage. Især domain keys fordi det æder datakraft fra serverne og mindsker mængden af mails man kan skubbe ud pr. sekund.
Det skyldes at mange webhoteller, shop-udbydere osv konkurerer på prisen af den samlede pakke og derfor bliver kvaliteten og opsætningen af de enkelte komponenter desværre ofte forringet, fordi det er umuligt at drive en kvalitetsservice for et par 100 kr om måneden, hvis man skal have eksperter til alle de enkelte delkomponenter der kan være i forbindelse med et hostingsystem, support, udstyr m.v.. Så det ender meget hurtig med at det man får er en samling software der er installeret på en server, men administrationen bag af de enkelte software dele foretages så af en generisk teknikker der ikke er ekspert i alting og i værste tilfælde bare skal sørge for at tingene holdes i live og ikke meget mere.
Nu er dandomain en forholdsvis stor udbyder så de burde dog have folk der ved hvordan man sikrer bedst mulig levering til i hvert tilfælde de store e-mail-udbydere, så det burde ikke være mere end et opkald til dem, men forbered dig på at de kan finde på at tage penge for at gøre det, selvom man skulle forvente det ville være en standard del af en hostingpakke der tilbyder shop eller andre forretningskritiske løsninger som kræver e-mail-afsendelse.
Ud over de tekniske ting der som udgangspunkt bør være sat korrekt op, så kan i også være ude for at i sender igennem en smtp server (udgående postserver) som er blevet blokkeret hos gmail og hotmail (og andre) fordi i kan risikere at dele den med mange andre og måske folk/systemer der sender lidt for mange spam-lignende mails afsted til hotmail og gmail. Det betyder at de sætter mailserveren i karantæne indtil den opfører sig ordentligt, hvilket i så fald går ud over alle der bruger den. Normalvis blokkerer de ikke 100% af alle mails, men jo dårligere et rygte serveren får des færre mails kommer igennem og det kan derfor være svært at vide medmindre man overvåger sine mailservere nøje, hver dag.
i mail-verdenen arbejder man med et "reputation" begreb som bruges til at vurdere om en mail-afsender (server) er i good standing, eller måske kan være i bad standing. Desværre er rigtig mange udgående mailservere (SMTP) hos mange hostingfirmaer overladt til sig selv og ender derfor over tid med at få et dårligt rygte hos de store mailfirmaer (fordi ingen svarer på abuse mails, eller gør noget når de sender automatiske klager over spam m.v., men bliver ved med at sende til forskellige spam-traps osv.).
Det er først når e-mails vitterlig ikke når frem og kunderne klager, at en tekniker sætter sig ned og kigger på om der kan være problemer. På det tidspunkt er det som regel enten for sent eller temmelig meget op af bakke og hostingfirmaet ender med at skifte ip-adressen på serveren, hvorefter man starter forfra og glemmer den på ny til næste gang der kommer klager.
På denne måde står der rigtig mange servere rundt omkring i hostingfirmaer og basalt set ikke leverer en stor mængde af de mails de burde, fordi de opfattes som negative mailservere af de store virksomheder, da det kræver en fast og længere historik af positive leveringer til en udbyder (hotmail, gmail osv) at få et godt rygte, og dermed at få lov til at levere alle sine e-mails uden at blive mistænkt hver gang.
Så kort fortalt. Brok dig til din udbyder indtil de lytter. Det er med stor sansynlighed dem der har lidt ugler i mosen og har været lidt dovne :)
(ps. det er ikke nødvendigvis dandomain der er en slyngel lige i denne her specifikke situation, men ofte er det alligevel de eneste der kan gøre noget, hvis det ikke er hos dem selv problemet ligger, fordi hotmail og gmail m.v. sjældent lytter til enkelt-personer i denne her slags sager)
Jeg håber det lykkes dig at få hul igennem, ellers giv os et kald, så må vi lige se om vi ikke kan hjælpe dig med at brokke dig til de rigtige. :)