Jeg har et personligt selskab (konsulent) der står lidt penge i (selskabet er stiftet1/9-2010). Kan anvende disse penge til at stifte et andet A/S for (Det nye firma har intet med det gamle at gøre) uden at de bliver beskattet af firma eller personskat? Konkret skal jeg bruge penge til 50% af A/S kapitalen da jeg stifter det med en kompagnon.
Om mit personligt ejede selskab står som ejer af det andet er egentligt ok, hvis det er løsningen.
Jeg håber I dygtige Aminoer kan hjælpe mig med dette spørgsmål.
Jeg har et personligt selskab (konsulent) der står lidt penge i (selskabet er stiftet1/9-2010). Kan anvende disse penge til at stifte et andet A/S for (Det nye firma har intet med det gamle at gøre) uden at de bliver beskattet af firma eller personskat? Konkret skal jeg bruge penge til 50% af A/S kapitalen da jeg stifter det med en kompagnon.
Om mit personligt ejede selskab står som ejer af det andet er egentligt ok, hvis det er løsningen.
Jeg håber I dygtige Aminoer kan hjælpe mig med dette spørgsmål.
Hej
Som jeg forstår det, så har du pt. et selskab, hvor du er eneste ejer!
Nu er du så interesseret i at indskyde kapital i et A/S, hvor du skal eje 50 % af dette?
Det kan du gøre uden problemer, idet dit eget 100 % ejede selskab herved vil få et datterselskab, hvor der ejes 50% af dette.
Dette vil ikke udløse nogen beskatning ved denne transaktion.
Hvis det derimod er, som Peter opfatter det, at beløbet overføres fra dit eget enkeltmandsfirma, så vil du stadig skulle betale skat af overskud. Indskud til stiftelse af selskaber, sker med beskattede midler.