Hej, Jeg er på dagpenge via HK og er arbejdssøgende. Da jeg blev ledig så oprettede jeg et enkeltsmand firma med tanke på at kunne tage freelance opgaver ind på timebasis og har så forstået det sådan at man skal holde sig under x antal timer og hvis man gør dette, så kan man stadigvæk få dagpenge. Den mængde timer jeg har haft er ikke oversteget de 30 timer eller hvad det er, og troede egentlig at alt var i sin skønneste orden og kunne kun se det som et plus at de gange jeg arbejder så trækkes det fra beløbet fra HK. Men har så fået at vide nu at de har stoppet mine dagpenge pga. de få freelance jobs jeg har haft ?! og har talt med to forskellige rådgivere hvoraf den ene siger det er ok, den anden siger det ikke er ok. Det er ret katostrofalt hvis jeg mister mine dagpenge og er villig til at opgive firmaet og alle opgaver der måtte komme i fremtiden, jeg synes bare ikke det giver mening og virker tåbeligt at man vil tvinge folk helt i knæ. Kan det virkelig være rigtigt at de kan stoppe dagpenge på dette grundlag ? Jeg kan forstå der er noget der hedder bierhverv som man skal - søge om ? er dette muligheden for at få freelance opgaver ind ? eller er det simpelthen umuligt at arbejde freelance hvis man er på dagpenge. Er der nogen her der kan remse reglerne op eller vise mig et link hvor de står skrevet på sort og hvidt ? ´håber virkelig i kan hjælpe fordi jeg kan ikke finde hoved og hale i det her :( :(
tak,
|
Der er forskel på hvordan a-kasserne vurderer det, men typisk vil du kun kunne have freelanceopgaver hvis du havde firmaet før du blev ledig og kørte det i din fritid.
Politisk er der strammet op - kunstnerne var meget sure over at de ikke kunne få lov at stå udenfor aktivering når de var mellem job.
Det må normalt antages at dine freelance jobs ikke bare kommer dalende ned fra himlen og derfor vil du blive ramt af at man vil antage at du driver virksomhed og at du derfor ikke reelt er arbejdsløs.
mvh jens