Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HK - dagpenge og freelance ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 12. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er på dagpenge via HK og er arbejdssøgende. 

Da jeg blev ledig så oprettede jeg et enkeltsmand firma med tanke på at kunne tage freelance opgaver ind på timebasis og har så forstået det sådan at man skal holde sig under x antal timer og hvis man gør dette, så kan man stadigvæk få dagpenge.

Den mængde timer jeg har haft er ikke oversteget de 30 timer eller hvad det er, og troede egentlig at alt var i sin skønneste orden og kunne kun se det som et plus at de gange jeg arbejder så trækkes det fra beløbet fra HK.

Men har så fået at vide nu at de har stoppet mine dagpenge pga. de få freelance jobs jeg har haft ?!  og har talt med to forskellige rådgivere hvoraf den ene siger det er ok, den anden siger det ikke er ok.

Det er ret katostrofalt hvis jeg mister mine dagpenge og er villig til at opgive firmaet og alle opgaver der måtte komme i fremtiden, jeg synes bare ikke det giver mening og virker tåbeligt at man vil tvinge folk helt i knæ.

Kan det virkelig være rigtigt  at de kan stoppe dagpenge på dette grundlag ?

Jeg kan forstå der er noget der hedder bierhverv som man skal - søge om ? er dette muligheden for at få freelance opgaver ind ? eller er det simpelthen umuligt at arbejde freelance hvis man er på dagpenge.

Er der nogen her der kan remse reglerne op eller vise mig et link hvor de står skrevet på sort og hvidt ? ´håber virkelig i kan hjælpe fordi jeg kan ikke finde hoved og hale i det her :( :( 

tak,

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 12:41

Der er forskel på hvordan a-kasserne vurderer det, men typisk vil du kun kunne have freelanceopgaver hvis du havde firmaet før du blev ledig og kørte det i din fritid.

Politisk er der strammet op - kunstnerne var meget sure over at de ikke kunne få lov at stå udenfor aktivering når de var mellem job.

Det må normalt antages at dine freelance jobs ikke bare kommer dalende ned fra himlen og derfor vil du blive ramt af at man vil antage at du driver virksomhed og at du derfor ikke reelt er arbejdsløs.

mvh jens

Tilmeldt 12. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:36

Hej jens,

Det freelance opgaver fra en enkelt virksomhed som har mig som kontakt, det er ikke sådan at jeg har en række fimaer eller opsøger nye, så på den måde dumper de faktisk ned i hatten på mig. det er meget lidt, der har været måske samlet 2 uger siden april. 

Gør det nogen forskel på om firmaet er start før eller efter man startede med dagpenge ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:35

Hej,

Jeg tror du bør læse nærmere i denne brochure fra ASE omkring fritidsvirksomhed og dagpenge:

http://www.ase.dk/Renderers/ShowMedia.ashx?i=MediaArchive%3a%2fBrochurer%2fbibeskaeftigelse.pdf

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:25

Du skal i dialog med din a-kasse og have din virksomhed godkendt som selvstændig bi-beskæftigelse.
Hvis det lykkes, vil du kunne modtage dagpenge og blive trukket for det antal timer, du anvender i din virksomhed.
Hvis du arbejder på fast honorar, vil honoraret oftest blive omregnet med en latterlig timeløn.
Reglerne er forskellige fra a-kasse til a-kasse, så du må forhøre dig hos HKs a-kasse, hvor du jo er medlem.

Hvis du skal have ret til supplerende dagpenge som selvstændig, må du ikke have som mål at køre din virksomhed op til fuld tid. A-kassesystemet er tåbeligt på dette område, men det er altså først og fremmest gearet til at håndtere lønmodtagere.

Held og lykke.

mvh Hans

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 15:14

muay:

Er der nogen her der kan remse reglerne op eller vise mig et link hvor de står skrevet på sort og hvidt ? ´håber virkelig i kan hjælpe fordi jeg kan ikke finde hoved og hale i det her :( :( 

Desværre er reglerne ikke helt enkle, du skal som udgangspunkt snakke med din akasse først for de kan langt bedre forklare dig reglerne. På den baggrund skal du så ansøge om at kunne have dit bierhverv imens du får dagpenge, men som jeg læser det, kan du ikke gøre som du har gjort. Staten betragter den slags som skjult statsstøtte af opstart af virksomhed

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:18
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:03

HK er vist generelt ikke så meget for at støtte (deltids-)selvstændige.

Det ligger normalt meget langt fra deres tankegang, at man kan starte som selvstændig, så de vil som regel prøve at afvise dig 100%, uden at prøve at hjælpe dig videre.

Det er dog muligt at få dagpenge, og samtidig drive din virksomhed ved siden af. Du skal dog huske, at virksomheden skal drives i fritiden, da du stadig skal stå til rådighed fuld tid for a-kassen.

I dine dagpenge fratrækkes de timer du bruger i virksomheden - dvs. alle de timer du bruger i virksomheden, også dem, hvor du bruger tid på administration, salg eller lignende. Så selvom du kun kan fakturere 8 timer, så trækkes du for 20 timer i dagpengene, hvis du har brugt 20 timer i virksomheden.

Men som de andre foreslår, så tag fat på din lokale afdeling, og hør hvad de kan foreslå. Hvis de afviser dig blankt, så hold fast på, at du driver din virksomhed i fritiden, og at du stadig står til rådighed for a-kassen på fuld tid.

Fra Humlebæk
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:20

Hej muay

Jeg har også haft noget freelancearbejde nogle måneder, og er ret overvældet over hvor stift akasse systemet er. Man skal dokumentere at arbejdsforholdet er slut, de forlanger at få det på skrift, men det er jo at brænde sine broer, hvis man gør sig håb om at blive brugt igen.

I akasseøjemed regnes det for hovedbeskæftigelse hvis man har mere end 15 timer/uge. Og hvem kan så lige leve af det, og så får man oven i købet en 3 ugers karantæne oven i hatten.

Dagpengesystemet er, som det er i dag, totalt opdelt i lønmodtager og erhvervsdrivende. For alle de mange der ønsker at arbejde i freelancezonen er der ikke meget hjælp at hente.

Jeg synes det bør ændres.

Hvis man har gå-på-mod nok til at finde små freelancejobs hist og pist, skal man ikke straffes men tværtimod opmuntres til at fortsætte. Det må da være i ALLES interesse at man tager det arbejde man nu engang kan finde.

Hvad kan man gøre for at ændre på det?

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:53

Hej !

Jeg er netop ved at starte en stor sag i samarbejde med FAF (Film og tv arbejderforbundet)

Jeg arbejder som freelance tekniker inden for TV branchen.

Jeg har selv været ramt af den omtalte regel i snart 2 år, hvilket har ført til at jeg som afviklingstekniker har mistet alle mine kunder.

Jeg har besluttet at jeg ikke længere vil finde mig i at ligge under for en åndsvag regel, der i principet forhindre at jeg kunne tjene en stor del af mine penge selv.

Både jeg og staten mister penge på dette, lidt dumt i disse krise tider.

Som reglerne er nu er jeg tvunget til 100% passiv forsørgelse.

SÅ TIL DIG OG ALLE ANDRE DER MÅTTE VÆRE RAMT AF DENNE ÆRGERLIGE REGEL.

SKRIV JERES HISTORIE TIL joram@live.dk

Planen er, ved hjælp af fagforeningen, dagspresse m.m. at ligge pres på beskæftigelsesminister og øvrige politikere

Jo flere eksempler vi har, jo bedre SÅ SKRIV.

Mvh Joram Peter Levy

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)