Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP Programmør hjælp

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Mansfeldt:
Hvordan sætter du så fx. <title> ind på den pågældende side ? Hvis ens "start-html" ligger inde i "header.php".

Så er det bare i header.php du ændre title-tag.

At kode i PHP er det samme som ASP, så hvis du kender teknikkerne med server-side programmering i ASP, så kan det også viderføres til PHP.

<?php include('header.php'); ?>
Content goes here
<?php include('footer.php'); ?> 

er nøjagtigt det samme i ASP med

<!--#include file="header.asp"-->
Content goes here
<!--#include file="footer.asp"-->

Men hvis du allerede kan ASP, så vil jeg da anbefale dig at kigge på .NET istedet for PHP (eller måske sideløbende med det).

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Korsør
Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 19:55

Brian Mansfeldt:

Content goes here

Hvordan sætter du så fx. <title> ind på den pågældende side ? Hvis ens "start-html" ligger inde i "header.php". Alle siderne skal jo helst ikke have samme title og meta tags :)

Jeg har tidligere løst dette med ASP ved at laven en variable i toppen af alle mine sider, hvorefter "header" includen først loades under, men den løsning syntes jeg ikke så godt om.

Jeg gør som du beskriver. Altså lave en variable i header.php, som så defineres på siden.

<?php $pagetitle = "Velkommen til Amino"; ?>

Content goes here

Brian Mansfeldt:
Min plan er at lave en URL rewrite regl i .htaccess som peger alt ned i index.php - derefter vil jeg lave et DB opslag som finder den side URL´en passer til, og så have alle "siderne" i databasen med title, meta-data og indhold. Hvordan lyder den idé for dig / jer ?

Det med at redirecte til index.php er præcis hvad Codeigniter gør Stick out tongue Men lyder også som en fin ide! 

Du skal dog huske hvad end du gør, at checke 200% inputtet fra browseren, for du kan nemt blive fucked! Men her igen har Codeigniter indbygget sikkerhed, så du ikke behøves at tænke på det! Mysql injection og Cross site scripting. Big Smile

Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 22:29

Vil også sige, at phpartikler.dk er et godt sted at starte, til lige at få det mest grundlæggende på plads ;) Udover det, så er google super til at finde PHP-artikler ;)

Kan se, at jeg lige havde 3 sider bookmarked omkring netop template-engines. Kan ikke lige huske på stående fod hvilken en af dem jeg synes bedst om, så du får alle 3 links her:

http://www.broculos.net/tutorials/how_to_make_a_simple_html_template_engine_in_php/20080315/en

http://massassi.com/php/articles/template_engines/

http://www.pixel2life.com/publish/tutorials/457/simple_template_engine_find_and_replace_variables/

Alle siderne er dog meget basale, så når du har det grundlæggende på plads fra phpartikler.dk, burde det være til at gå igang med :)

Jeg vil også anbefale at læse op på noget OO PHP (Objekt-orienteret PHP). Der findes også helt fine artikler/guides hvis du blot søger efter OO PHP på google. Bl.a. en fra devarticles.com og killerphp.com.

Held og lykke :)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)