Hey alle glade aminoer! Jeg er støt på en butik som jeg syntes har et besynderligt forretningskoncept. De sælger vare udelukkende til momregistrerede personer/virksomheder, og man kan som momspligtig gå ind i deres butik og købe ting ude moms beregning. MEN, hvordan kan man gøre dette lovligt? Jeg ejer f.eks. et it-firma. Dvs. at jeg er berretiget til at trække erhvervsrelaterede ting fra, som skruetrække til når jeg reparerer pc'er, inventar til kontor mm. Kort sagt ting som kun bruges erhvervsmæssigt, og så er der selvfølgelig ting der kan trækkes delvist fra(så som bil-udgifter osv.). Men dette koncept tilbyder altså en hel lagerhal af varer som alle handles uden moms, og jeg kan gå derind som momspligtig og handle tøj, selv om jeg ikke burde være i stand til at trække den slags effekter fra. Er der nogen derude som kan forklare mig dette :)? |
Jeg tror du har misforstået noget...
Du betaler naturligvis momsen når du handler i METRO.. Som erhvervsdrivende har du bare mulighed for efterfølgende at trække den fra hvis det er ting der bruges erhvervsmæssigt.
Mange erhvervsfolk, mig selv inklusive, handler også private indkøb i METRO og betaler naturligvis dem af egen lomme og kan derfor naturligvis ikke trække momsen fra.
Priserne på alle varer står også både inklusiv og eksklusiv moms på prisskiltene.