Jeg overvejer kraftigt at flytte bopælen i DK ud med en større og billigere hus i Flensborg. Derved har jeg et par spørgsmål jeg håber på der er nogle aminoer der kan hjælpe med at få besvaret.
Jeg beholder mit arbejde ved min danske arbejdsgiver. Skal jeg så betale Dansk eller Tysk skat? (Hvordan ligger skatten i tyskland i forhold til Danmark?) Kan jeg beholde min Danske A-kasse? Kan jeg beholde mine forskringer i dk? selvfølgelig ikke indbo's og bil forskring. Kan jeg stadig benytte dansk læge og hospital? ( har godt nok ikke brugt dem de sidste 10 år, men man ved aldrig)
Jeg beholder mit arbejde ved min danske arbejdsgiver. Skal jeg så betale Dansk eller Tysk skat? (Hvordan ligger skatten i tyskland i forhold til Danmark?)
Dansk skat...
afafaf:
Kan jeg beholde min Danske A-kasse?
Ja det kan du... Du arbejder jo i DK...
afafaf:
Kan jeg beholde mine forskringer i dk? selvfølgelig ikke indbo's og bil forskring.
Det kommer meget an på dit forsikringsselskab... Så der skal du spørge dem!
afafaf:
Kan jeg stadig benytte dansk læge og hospital? ( har godt nok ikke brugt dem de sidste 10 år, men man ved aldrig)
Ja for du er jo ansat i DK, og derfor dækket ind af den danske sygesikring...
afafaf:
Jeg kan vel sagtens beholde min danske bank?
Ja men det vil være mere praktisk med en grænsekonto... Ellers kommer du til at betale en masse gebyre, når husleje mm skal betales. Du kan heller ik bruge dit Visacard eller Mastercard særlig mange steder, hvorfor et EC card må være at foretrække...
A-Kasse kan du godt blive i MEN den dag du bliver fyret får du tysk understøttelse! Din A-Kasse/Fagforening flytter hele din anciennitet til tyskland og så skal du følge tysk lovgivning om arbejdsløshed.
Læge: ja akkut kan du bruge DK. Men ellers skal du gå til læge i tyskland (der findes et stykke papir du skal have fra den kommune du fraflytter. Kan ikke huske hvad de kalder den paragraf du ryger under)
Hospital: Også kun akkut, så ikke planlagte operationer eller noget i den stil. (Har selv boet i Flensborg og blev alvorlig syg så kender møllen)
Sydbank tilbyder i hvert fald en Grænsekonto (der havde jeg det selv)
Nu er Anders lidt inde på det - Hvor man nu gør som Anders skriver, hvad så med bil. Må man købe en tysk bil og så kører til Danmark alle hverdage, eller er man nød til at beholde den danske bil fordi den ellers er for mange dage i Danmark
Ja du må gerne køre i tysk indregistreret bil i dk når du bor i tyskland. Tyskere der arbejder i dk må jo også køre i deres bil på arbejde. Og du får dansk km-fradrag for kørsel til og fra arbejde (minus de 24 km ligesom en bosidende dansker)
Kanon - Man hører jo bare så meget om de fx. polske håndværkere der arbejder i Danmark og som bliver taget i deres polske biler, men det er så fordi de opholder sig for mange nætter i Danmark.
Kanon - Man hører jo bare så meget om de fx. polske håndværkere der arbejder i Danmark og som bliver taget i deres polske biler, men det er så fordi de opholder sig for mange nætter i Danmark.
Der er kæmpe forskel på, at pendle frem og tilbage, og så bor mere eller mindre permanent i DK... Så køre du hjem hver aften, så sker der nada ;D