Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Apportindskud A/S - eller senere sælge driftsmidler der er købt privat til firmaet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at stifte et A/S med en partner efter den nye selskabslov hvor der kræves 125.000 i kontant indskud og en aktionærerklæring der vedrører de resterende 375000 kr.

Desværre må man ikke lave apport indskud (indskyde værdier) i et A/S når kapitalen kun er 125,000 kr. Er der nogen af jer der ved om jeg efter A/S'et er stiftet må sælge kontorinventar og it (reelle driftsmidler til den reelle værdi) til firmaet med mig selv som privat køber? Jeg har brug for pengene da jeg ikke får indtægt det første lange stykke tid. Det er jo beskattede midler jeg indskyder, så jeg vil derfor også gerne have pengene ud igen uden yderligere skat.

Rent teknisk er det lovligt at anvende egenkapitalen i et selskab efter den nye selskabslov, blot man laver en anmærkning i regnskabet omkring hvordan og hvornår man forventer egenkapitalen genoprettet.

 

 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal være opmærksom på følgende:

Indhold af selskabslovens §43:

§ 43. Hvis et aktieselskab erhverver aktiver fra en stifter og erhvervelsen er omfattet af § 42, stk. 1, skal der desuden udarbejdes en vurderingsberetning efter bestemmelserne i §§ 36 og 37, medmindre erhvervelsen er omfattet af § 38.

Stk. 2. Hvis det erhvervede efter stk. 1 er en bestående virksomhed, skal balancen efter § 36, stk. 3, dog udarbejdes som en overtagelsesbalance for den overtagne virksomhed.

 

Med henvisningen til § 38 gives der mulighed for i visse tilfælde at frafalde kravet om en vurderingsberetning i forbindelse med en kapitalforhøjelse, når kapitalandele i forbindelse med en kapitalforhøjelse tegnes mod indskud af andre værdier end kontanter. Undtagelserne omfatter indskud af offentligt handlede værdipapirer og andre pengemarkedsinstrumenter, som værdiansættes til en gennemsnitskurs samt aktiver, der er særskilt værdiansat i en årsrapport for det forudgående regnskabsår, som er aflagt i henhold til 4. regnskabsdirektiv og revideret i henhold til 8. direktiv om revision. Det er muligt at tillade tilsvarende undtagelser for kravet om en vurderingsberetning ved et aktieselskabs erhvervelse af formuegoder fra stiftere eller aktionærer.

Hvis undtagelsen i § 38 benyttes til ikke at indhente en vurderingsberetning fra en uvildig erklæringsmand, skal selskabets centrale ledelse efterfølgende offentliggøre en erklæring, der nærmere redegør for grundlaget for dispositionen og de økonomiske vurderinger, der er lagt til grund. Denne erklæring skal indsendes til offentliggørelse i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest to uger efter beslutningen, jf. § 38, stk. 3.

Mvh
Per Tange, registeret revisor FRR

Dansk Revision Viborg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

 

tak for et hurtigt svar:)

Hvordan vil det så være hvis jeg lader mine private ejendele være og istedet blot handler brugt udstyr fra private i den blå avis. Jeg får brug for it mv, og jeg vil gerne spare penge på at købe det brugt da det er vigtigt at være lidt mådeholdende indtil pengene er kommet ind.

Jeg har ikke lyst til at starte mit liv som selvstændig med at bryde loven, så jeg vil hellere være sikker på det kan lade sig gøre.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du bryder ikke loven ved at handle med dig, men der skal blot laves en vurderingsberetning i lighed med at du direkte indskød aktiverne i selskabet.

Hvad er iøvrigt tanken med A/S  i forhold til et ApS ?

Iøvrig har jeg et Dell Server Anlæg til salg årg. 07, hvis det kunne have interesse.

 

Mvh

Per Tange

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per, det var rart at få belyst så hurtigt. tanken med et A/S frem for et ApS er egentligt kun ren signalværdi over for vores samhandelspartnere. Hvis det ikke var fordi vores kommende samhandelspartnere tradionelt ikke tager ApS virksomheder seriøst er vi nødt til at stifte et A/S. Egentligt ret fjollet, men inden for vores brancheområde er det desværre sådan - også selvom en ApS virksomhed kan være stærkere end et A/S i den virkelige verden.

Jeg har nu ingen revisor endnu, så det kunne da være jeg skal kontakte dig når jeg kommer lidt nærmere i forløbet, hvis det altså ikke er noget problem at vi er i hver sin ende af landet?

 

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

abg:

Jeg er ved at stifte et A/S med en partner efter den nye selskabslov hvor der kræves 125.000 i kontant indskud og en aktionærerklæring der vedrører de resterende 375000 kr.

Desværre må man ikke lave apport indskud (indskyde værdier) i et A/S når kapitalen kun er 125,000 kr. Er der nogen af jer der ved om jeg efter A/S'et er stiftet må sælge kontorinventar og it (reelle driftsmidler til den reelle værdi) til firmaet med mig selv som privat køber? Jeg har brug for pengene da jeg ikke får indtægt det første lange stykke tid. Det er jo beskattede midler jeg indskyder, så jeg vil derfor også gerne have pengene ud igen uden yderligere skat.

Rent teknisk er det lovligt at anvende egenkapitalen i et selskab efter den nye selskabslov, blot man laver en anmærkning i regnskabet omkring hvordan og hvornår man forventer egenkapitalen genoprettet.

 

 

Hej

Du skal lige være opmærksom på, at denne del af selskabsloven endnu ikke er trådt i kraft.

http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/Selskaber/Aktieselskaber/Ny%20selskabslov/Notat%20om%20f%F8rste%20fase%20af%20selskbaslovens%20ikrafttr%E6den%20020310.pdf

Tonny

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligheden for delvis indbetaling af aktiekapital er da endnu ikke trådt i kraft jf. http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/Selskaber/Aktieselskaber/Ny%20selskabslov/Notat%20om%20f%F8rste%20fase%20af%20selskbaslovens%20ikrafttr%E6den%20020310.pdf

"Muligheden for delvis indbetaling af selskabskapitalen ved
stiftelse, ombytning af konvertible gældsbreve, kapitalforhøjelse
og genoptagelse er ikke trådt i kraft. Den fulde selskabskapital
med tillæg af en eventuel overkurs skal indbetales som hidtil.
Dog er mindstekapitalen for anpartsselskaber nedsat til
80.000 kr., mens kravet for aktieselskaber fortsat er 500.000 kr."

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, vi var sq næsten lige hurtige Tonny ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nemlig Tonny og Jesper!Yes

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)