Hej, jeg her helt nye her, fed ide med dette forum, det er godt til nye virksomheds ejere som mig. Jeg har for nyligt startet en ny virksomhed, som arbejder i et helt nyt forretnings område, kort fortalt handler det om luftfoto og video udført med en drone, læs mere her http://birdeye.dk Jeg har pt. Et fuldtids arbejde ved siden at min nye virksomhed, men mit mål er jo at jeg kan arbejde med Birdeye fuld tid, jeg er sikker på at der er meget vækst potentiale i denne virksomhed. Jeg har kørt virksomheden i nogle måneder og der er kommet små opgaver på baggrund af meget lidt markedsføring. Men jeg vil selvfølgelig gerne udvikle virksomheden hurtigere. Sagen er den at jeg skal bruge en del kapital (min. 500.000)for at komme godt i gang og kunne investere i udstyr, da udstyret er rimeligt dyrt. Jeg har desværre ikke mulighed for at bruge min privat økonomi til min virksomhed(hovedforsørger i min familie). Så mit spørgsmål er hvad har jeg af muligheder? 1. Privat investor 2. Vækstfonden 3. Andet ? Hvad er fordel og ulemper ved disse muligheder? Jeg er ikke interesseret i at mist ejerskab af min virksomhed, så det skulle kun være et økonomisk samarbejde. Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har været i min situation og som kan komme med gode råd de selv har erfaringer med. Tim Pedersen |
Hejsa,
Jeg har via arbejdet hjulpet nogle stykker med at lave en forretningsplan, de kunne låne penge ud fra. (Mener også der er et par stykker herinde, der kan hjælpe med den slags)
For at starte med det triste, er det meget svært at finde lån i den størrelse, særligt når du ikke vil afgive ejerandele. Mit klare råd, hvis det virkelig er noget du brænder for er at starte billigere op og så leje/lease det grej det kræver.
Alternativt må du lave en rigtig skudsikker forretningsplan, hvor du tydeligt viser at du relativt hurtigt og sikkert kan tjene pengene hjem igen, og så gå i banken. Det kræver nok at du får nogle store kunder/kæder til at melde sig på banen til før du rigtig er klar til at levere produktet, og det ved jeg ikke om du kan. Men det vil jo hjælpe hvis du får en stor ejendomsmægler kæde til at sige at til den og den pris vil de gerne købe eks 5.000 billeder om året. Det er meget svært men jeg tror altså noget i den stil skal til.
Det lyder på mig som om de vilkår du er villig til at tilbyde en privat investor ikke er særlig atraktive så med mindre du kan finde fammilie/rig onkel el.lign der vil låne dig penge tror jeg ikke du skal bruge ret meget tid på det. Der er langt bedre investeringsmuligheder for dem for tiden.
Jeg har lidt erfaring med fonde... og de er altså ikke så gode, der er mange der gerne vil hjælpe med snak og gode råd, sikkert også med forretningsplan... men når det komer til pengene kan de ikke rigtig hjælpe, og det kan også være en meget langsommelig proces. Hvis du skal have succes den vej skal du også blive lidt skarpere på hvad et er du kan, vi har brugt fjernstyrede kamera monteret på drone og minihelipotere i mange år, uden at du helt må hænge mig op på det, synes jeg også prisen var nogenlunde som din, men jeg kan godt huske forkert.