Jeg opdagede tidligere idag en annonce for DER der blev kørt igennem Mikkelsensmedia. Annoncen havde et billed jeg kunne genkende, sjovt nok var det mit eget banner jeg fik designet af en Amino. Han havde skåret mit firmanavn væk og brugt resten(det vigtigste) til hans annonce.
Hvor står jeg nu? kan jeg kræve af Mikkelsensmedia at oplyse hans navn og adresse? Hvis ja, og de nægter at udlevere det, er de så ansvarlige for det? Hvad kan jeg kræve af erstatningskrav for misbrug af mit banner?
Jeg har ingen intentioner om det skulle være en indtægtskilde i form af at tage så meget for ham men jeg syntes det er på sin plads at sende et krav om en erstatning for misbrug af mit banner.
er der nogen som har styr på hvad jeg kan tillade mig? |
Hej Per,
Den er grov.
Er det et af mine designs ?
Hvis der er, så ejer du copyrighten på materialet, jf juridisk overdragelse. Dvs. Det er din Copyright der bliver brudt.
Prøv evt at tage fat Christian, http://www.amino.dk/members/Legal-Advice/default.aspx
Du kan sådan set tillade dig lige det du har lyst til indenfor lovens grænser. Personen er jo en tyv.
Så hvis du ikke har mulighed for at finde ud af hvem det er og selv tage kontakt til dem, så kontakt MikkelsenMedia, og fortæl dem situationen. Nemlig at de ved at vise banneret, er meddelagtige til brud på copyrighten.
Hvor langt du kommer med den sidste strategi ved jeg så ikke. Det er igen samme sag som med fx Google Adwords, og brand keywords, samt Piratebay, Bit-Torrent tracking hosting. Så den ender normalt for en domstol , hvis de modsætter sig... hvis du gider gå så langt med det.
Hvis du får muligheden for at kontakte tyven, så skal du dog ikke regne med at få mere ud af det end at de afstår fra at bruge banneret. - Her er spørgsmålet igen hvor langt du vil gå. Overvej grundigt advokat omkostningerne inden du gør det og få et klart beløb stillet i sigte.
Jeg har før slæbt folk for advokat, ved at misbruge mine copyrightes, og jeg ved af erfaring at det kan være en dyr omgang. Men det kan også være det værd.