Jeg har gennem ca 14 dage snakket med en kunde, og blevet enige om størrelsen på et hjemmesideprojekt. Nu har jeg så brugt nogle dage, og kommet frem til en pris, som kunden så siger jatak til med det samme....... Har jeg så bare ramt rigtigt, eller har jeg tilbudt mig for billigt!??!! :-)
Jeg kommer da til at tjene ok på opgaven, men kunne man ha lagt 15% oveni ville det da være dejligt! :-)
Jeg har gennem ca 14 dage snakket med en kunde, og blevet enige om størrelsen på et hjemmesideprojekt. Nu har jeg så brugt nogle dage, og kommet frem til en pris, som kunden så siger jatak til med det samme....... Har jeg så bare ramt rigtigt, eller har jeg tilbudt mig for billigt!??!! :-)
Jeg kommer da til at tjene ok på opgaven, men kunne man ha lagt 15% oveni ville det da være dejligt! :-)
Det er ikke sikkert.. Det kan være at han har haft et budget, og hvis du ligger et stykke under det og du har virket tillidsfuld så slår han til med det samme. Personligt vil jeg eksempelvis hellere give mere for mine projekter, hvis jeg føler mig bedre tilpas med den person der sælger mig "tilbudet".. Når vi ikke ved hvad produktet er og hvilken pris vi snakker om kan vi ikke sige at du er billig eller omvendt, men man må gå ud fra at du kan have været billig, men der er andre faktorer der spiller ind også.
Tillykke med opgaven, og held og lykke med projektet.
Det er en sikker vinder. Siger kunden ja med det samme, så er det fordi han er overbevist om at han gør en god handel. Altså har du formået at opveje fordelene langt højere end prisen... Ellers sat prisen langt lavere end forventede fordel.
;) Prissætning og forhandling er altid en ren Picasso.. Men tillykke med projektet.
Men en god metode kan være at angive en % sats du altid vil tjene udover dine egne omkostninger. fx siger 30% oveni, hvad det koster dig at lave.
Ellers kan du regne timerne ud, sådan nogenlunde, og så tage den timepris du gerne vil have og gange op. Så bør du ramme nogenlunde rigtigt. Men husk at få lavet en god kontrakt, således at du fx også kan få løn for bugretteler og fejl der måtte komme senere hen fx.
Men hvis du er tilfreds og kunden er tilfreds, så er det jo fint :)
tror jeg har fattet psykologien - noget der kan ødelægge enhver jydes nattesøvn er: "hvad vil du gi´?"-"200 kr!" svar "top" - så er dagen og natten ødelagt :-)
Hej Lars,
Hvis du på hvert eneste tilbud bliver mødt af ja tak med det samme, kan det være, at du er for billig - eller en rasende god sælger. Men at konkludere om du er for billig på baggrund af en enkelt sag er nok lidt forhastet.
Hmmm.... En handel går netop ud på, at såvel køber som sælger oplever handelen som tilfredsstillende
Der er ingen grund til at filosofere mere over dette. Det svarer vel til, at jeg skulle have købt den lottoseddel i lørdags, som jeg fravalgte, idet ham der kom bagefter fik et hit med "kun" 6 rigtige. Vi kan ikke rigtig bruge det til noget, men måske drage nogle erfaringer i den forbindelse.
Næste gang regner du følgelig prisen ud og tillægger eks. 10 %. Hvis du får opgaven, kunne det indikere at prisen er for lavt beregnet og du kan fortsætte med den forhøjede pris. Sådan kan du prøve dig frem.
Løs opgaven over al forventning og få en reference med på vej ud. Hæv priserne efterhånden, som dine referencer retfærdigør det. Det er mit standpunkt :-)
Løs opgaven over al forventning og få en reference med på vej ud. Hæv priserne efterhånden, som dine referencer retfærdigør det. Det er mit standpunkt :-)
Et rigtigt godt råd du kom med BZR, ....... lidt af gangen - så er det er hold i prisen.