Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jacob Kildebogaard fra Ambition.dk HJÆLP, min AdWords og Analytics giver forskellige data

HJÆLP, min AdWords og Analytics giver forskellige data

6.542 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 January 2011

Jeg elsker alle jeres spørgsmål og problemer, det er en fantastisk inspirationskilde til blogindlæg. Et område jeg har set rigtig mange spørgsmål omkring, er koblingen mellem Google Analytics og Google AdWords. I denne tråd er der 40% forskel i antal salg der vises i AdWords ift. Analytics. Som webanalytiker er der ikke noget værre end at data ikke stemmer, for hvordan kan man så stole på dem?

Det er vigtigt at holde sig for øje at data ikke nødvendigvis er forkerte, men i mange tilfælde har forskellige definitioner, hvilket giver forskellige data :-) Så dagens indlæg handler om AdWords data vs. Analytics data! Casen er mig, der skal købe futter, til at tøffe rundt i derhjemme.

AdWords skal kædes korrekt sammen med Analytics

Som udgangspunkt skal sammenkædningen mellem AdWords og Analytics være på plads.

Kæd din AdWords konto korrekt sammen med din Analytics konto.

Hvis din AdWords konto ikke er knyttet til din Analytics, så er der ingen garanti for at data bliver korrekte. Hvis følgende er på plads, så er du så godt som sikker på at sammenkædningen er korrekt:

  • Du har klikpriser i fanebladet "Klik" under menupunktet "Trafikkilder >> AdWords >> Kampagner". Dvs. du kan se præcis hvad du har betalt for hver kampagne.
  • Når du klikker på en AdWords annonce hen til dit site, så er der "gclid" i URL´en. Dvs. udover dit domæne, så står der til sidst ?gclid=asd3flawnerlasdfl2 (de sidste sorte bogstaver mv varierer)

Hvis du har et bureau til at hjælpe med AdWords, så sker det desværre stadig at de ikke vil vise dig hvad den reelle udgift er til AdWords.Tjek om du har de førnævnte tal for prisen under "klik"-fanebladet. Hvis ikke, så bed dit bureau om at kæde AdWords korrekt sammen med Analytics (og hvis de ikke vil gøre det, så overvej at skifte, fordi noget tyder på de vil tage røven på dig)...

Klik i AdWords er ikke besøg i Analytics

Mange har spurgt hvorfor der ikke er lige så mange besøg, som der er betalt for. Svaret er at et klik ikke er lig med et besøg. Nogle af de mest normale tilfælde er:

  • Nogle brugere dobbeltklikker på din annonce, men det bliver kun til ét besøg
  • Hvis siden ikke når at loade din Analytics kode, fordi de forlader sitet meget hurtigt, så registreres klikket, men ikke et besøg.

Jamen betaler du så ikke alt for meget? Både og. Google ved godt at nogle dobbeltklikker, og ofte vil du se at du får penge tilbage for klik Google ikke mener er korrekte. Det sker dog først bagefter, så derfor vil de stadig stå som klik. Hvis siden ikke når at loade Analyticskoden, så er det ikke Google skyld, og betaler derfor ikke tilbage. Her handler det om at du får en bedre startside til dine AdWords (og overvejer at skifte til den nye asynkrone Google Analytics kode, der loader hurtigere).

Et kig på "Klik"-rapporten i Analytics viser også tydeligt at Klik ikke er lig besøg:

Her ses det tydeligt at den første kampagne havde 3.079 besøg, men hele 3.552 klik.

En konvertering i AdWords er ikke et AdWords salg i Analytics

40% flere salg via AdWords end hvad der står i Analytics var trådens emne. Det virker meget forkert, og hvordan kan det forklares hvis koblingen er lavet korrekt? Det skyldes ganske enkelt måden de to værktøjer registrerer salg.

Lad os først kigge nærmere på hvordan AdWords måler salg via konverteringssporing.

Når en bruger klikker på din AdWords annonce, så placeres der en cookie på brugerens computer, der har 30 dages levetid. Rent praktisk betyder det følgende:

Jeg laver en søgning på sutsko på Google i dag, klikker på din AdWords annonce og kigger på dit site. Jeg kan ikke beslutte mig mellem de mange lækre modeller, så jeg køber ikke. Indtil videre er der ikke registreret noget salg. Tre dage efter ser jeg din hjemmeside omtalt på sko-priser.dk, og klikker på linket hen til dit site. Jeg tager en rask beslutning og får købt de futter til at traske rundt i derhjemme.

Købet vil nu blive tilskrevet klikket for tre dage siden, og i AdWords vil dette salg stå som en konvertering. Hvis der købes i helt op til 30 dage efter klikket, så tilskrives det AdWords, på den dag hvor der blev klikket. Hvis der er klikket på AdWords flere gange (fx adwords klik mandag og onsdag og brugeren køber fredag), så vil det tilskrives klikket onsdag - altså altid det seneste.

Nogle gange bliver mange salg til 1 salg

Inde i AdWords ser du to søjler med konverteringer: "Konv. (en pr klik)" og "Konv. (Mange pr. klik).

Forstil dig at jeg klikker på din AdWords annonce om mandagen og straks køber et par futter. Super dejlige, jeg er glad og bruger dem straks de kommer. Problemet er at de er så super dejlige at min kone napper dem. Så jeg må ind og købe et par mere, og det gør jeg om torsdagen. Det betyder at jeg har klikket 1 gang på en AdWords men købt 2 gange. Søjlen "Konv. (en pr. klik)" vil kun vise 1 konvertering, da hvert klik maksimalt kan give ét salg, mens "Konv. (mange pr. klik)" vil vise to salg.

Så på den måde kan flere salg i nogle tilfælde ses som blot 1 salg. Dette er inde i AdWords.

Analytics konverteringer

I Google Analytics måles et salg den dag det foretages. Trafikkilden der krediteres for salget er den trafikkilde, der gav det besøg hvor salget blev foretaget. I eksemplet fra før, hvor brugeren først klikker på AdWords, og tre dage senere klikker på link på en anden side og så køber, der vil købet blive sat ved referencen fra det andet site. Dvs. hvis brugeren klikker på AdWords annoncen mandag, klikker på link fra sko-priser.dk til dit site torsdag og køber, så vil Google Analytics vise at henvisningswebstedet "sko-priser.dk" har givet et salg.

Resultatet er altså at salget vil stå på to forskellige måder: I AdWords som et AdWords salg, og i Analytics som salg fra sitet sko-priser.dk.

Samlet konklusion på forskellen i salg

Du vil ofte se flere salg i AdWords end der vil stå under AdWords i Analytics. Og begge dele er korrekt. Salgstallet i AdWords er korrekt på den måde at annoncen har været stærkt eller helt medvirkende til salget. Salgstallet for AdWords i Analytics er lige så korrekt og viser præcis hvilke salg, der kom direkte fra et klik på en AdWords annonce. En forskel på 40% lyder voldsomt, men hvis opsætningen er korrekt, så tyder det på at mange brugere AdWords annoncerne til indledende research og så kommer tilbage senere og køber.

Det er en smule komplekst og alligevel slet ikke :o) Så har du spørgsmål, så fyr løs, så svarer jeg gerne! Og har du spørgsmål eller ting indenfor Analytics og AdWords du ikke synes giver mening, så sig til, så kan der måske komme et nyt blogindlæg ud af det :-) Godt januar udsalg til jer alle!

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jacob skriver Skriv dig op