Du står over for mange store valg i dit liv og et af dem er; skal jeg være iværksætter eller skal jeg ansættes i en andens virksomhed? Tager du det første valg, er sandsynligheden for at du 'går på røven' større, men muligheden for at tjene langt flere penge end din nabo, er også tilsvarende større. Derudover har du mulighed for at få en større grad af frihed. Men rigdom kommer ikke af sig selv, og da slet ikke, hvis du bruger din tid og penge på det forkerte.
Her giver jeg dig en kort og præcis guide til, hvordan du kan blive stinkende rig og succesfuld med bare 3 gode råd om rigdom.
1. Forstå dit marked, dit produkt og dig selv
Markedet angiver størrelsen på din potentielle succes. Sørg derfor for, at størrelsen på dit marked afspejler den succes, som du stræber efter. Og vær realistisk omkring det, så du ikke bliver overrasket eller skuffet. Tro ikke, at selvom dit Excel regneark fortæller dig, at du blot skal have 1% af markedet for at tjene mange penge, at det dermed bliver en let opgave. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du kender dit marked og at du kender ”spillereglerne”. Gør du det, så ved du også, hvordan du skal spille med og du har en idé om, hvornår du skal forsøge at ændret spillet.
Skal du forstå dit marked, er det også essentielt, at du kender dit produkt. Og for at kunne udvikle det bedste produkt, skal du kende dig selv. Hvad er dit speciale? Hvad gør dig til ekspert på lige netop det område? Hvilke unikke erfaringer har du i forhold til det marked, som du står overfor?
Hvad berettiger dig til at basere en hel virksomhed på din idé? Læs eller genlæs evt. mit indlæg om din idé.
2. Timing, omhu og lidt held
Ingen iværksætter er blevet succesfuld uden en smule held. Samtidig hænger det dog også sammen med, at de ”heldige”, også er dem, som har taget nogle ret fornuftige beslutninger på deres karrieresti. Held alene gør det ikke, men mon ikke Mark Zuckerberg var bare en anelse heldig, da Facebook slog igennem den nat på Harvard? Om ikke andet havde han nok ikke i sin vildeste fantasi regnet med, at hans firma ville være 120.000.000.000 dollars værd bare 10 år efter han stiftede selskabet. Det handler i høj grad også om timing. At du lancerer på det helt rette tidspunkt i forhold til omgivelserne - gerne inden markedet overhovedet er klar over, at det mangler lige netop dit produkt. Det tidspunkt kan du lettere finde frem til, hvis du kender markedet godt. Så overvej, hvad der gør, at din idé skal eksekveres nu og fremfor på et andet tidspunkt.
3. Risiko, eksekvering og godt købmandsskab
Du kommer ikke langt uden at løbe en risiko, om ikke andet så en kalkuleret risiko. For uanset, hvad du kaster dig over, så læg ikke flere æg i kurven end du er villig til at tabe. Når du så har besluttet dig for, hvad du vil satse, så sørg for, at få noget over rampen og få produceret noget. Dem med succes, de eksekverer og leverer – gør du det, så lærer du hurtigere af dine fejl, og du får derfor også et bedre produkt. Dertil skal det siges, at selvom du har verdens bedste idé og du får den ”out in the open”, så SKAL du have forretningssans eller det man på godt gammeldaws kalder ”købmandsskab”.
Så ja, det er ikke så svært at blive rig og succesfuld, det kræver bare et godt kendskab til markedet, timing og du skal være villig til at løbe en risiko.
Mange hilsner
Toke Kruse
PS! At have mange penge er én ting, men at lave det, som man brænder for er langt mere værdifuldt. Frihed har ofte en større rigdom med sig end de kolde kontanter. Hvad er rigdom for dig?