Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er din idé den bedste eller værste?

3.295 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 February 2012

Hvornår er en idé den bedste?

Ofte møder jeg personer som gerne vil starte virksomhed baseret på en forfærdelig idé. En idé som hverken er unik, salgsbar eller gennemtænkt. Selvom jeg ikke skal gøre mig til herre over om en idé er god eller dårlig, så har jeg igennem mine 10 år som iværksætter selv haft gode såvel som dårlige idéer. I dette blogindlæg vil jeg give dig inspiration til at få en god idé til at blive endnu bedre, og til at fravælge dårlige idéer.

Idéer er for det første rigtig gode når de bliver ført ud i livet. En idé der forbliver på ”tegnebrættet”, er ikke noget værd.  Når jeg taler om idéer i dette blogindlæg, er det i forhold til at basere en virksomhed på ens idé. For at en kommerciel idé er god, skal den i mine øjne opfylde tre gennemgribende værdier:

  1. Unik
  2. Kunne omsættes til penge
  3. Skalerbar 

En unik idé betyder at der ikke er andre som har udført samme idé, og dermed kan du minimere konkurrencen og øge omsætningen i forhold til din idé. Fx kan din idé basere sig på en ny teknologi, et nyt koncept eller en kombination af to almindelige idéer som skaber en ny, enestående idé. Baserer du din virksomhed på en unik idé, kan du bevæge dig i ”the blue ocean” og slippe for hård priskonkurrence og irriterende konkurrenter som stjæler dine kunder eller forplumrer din kommunikation.

En idé du baserer din virksomhed på, skal kunne omsættes til penge – dvs. en idé er først rigtig god når du også kan sammensætte en forretningsmodel hvor du på naturlig vis kan tjene penge på din idé. Det er sjældent en god idé hvis du blot svarer ”vi finder ud af hvordan vi tjener penge”. Fra start skal det give mening at tage penge for din idé fx i form af de ting som du sælger via din idé, eller abonnement.

For at en idé er rigtig god, skal den være skalerbar. En god huskeregel er at din idé skal kunne skaleres og udbredes til flere og flere kunder. Dvs. at du med tiden kan øge kundevolumen eller udvide markedet. Således kan din virksomheds omsætning øges betragteligt med tiden. Det er sundt for virksomheden.

Tag fx Google – dét er en genial idé og opfylder alle tre parametre. For det første er der ingen (eller meget få) søgemaskiner som kan det Google kan. For det andet omsætter søgemaskinen for milliarder af kroner, og for det tredje har  idéen kunnet udbredes til hele verden.
 

Hvad koster det dig at arbejde med en dårlig idé?

Det kan koste dig dyrt hvis du har baseret en virksomhed på en dårlig idé. En dårlig idé er det samme som en god idé med omvendt fortegn. Dvs. en dårlig idé er let at kopiere og eksisterer i mange udgaver på markedet. Det betyder at dine priser er under pres, og kundetilstrømningen kan være unødigt begrænset. En dårlig idé er svær at omsætte til et sundt cashflow og penge i kassen. Forstil dig at du forsøger at blive ved med at sælge et produkt hvor markedet ikke eksisterer, eller konkurrencen er for hård til at du kan slå igennem med dit produkt og din virksomhed. Du mister penge på den markedsføring du kaster i projektet, og tid du kunne have brugt på en god idé. Da der ikke findes én opskrift på hvad en dårlig eller god idé er, handler det om at du som virksomhedsejer stiller dig kritisk over for om din idé er unik og kommercielt genial. Arbejder du fx for tiden på en idé som bare ikke vil slå igennem uanset hvad du gør, skal du før eller siden kunne sige fra og komme videre. Det er bedre at vente og lade sig inspirere til den gode idé end at lade utålmodigheden råde og knække halsen på en dårlig.
 

Hvordan gør du din idé bedre?

Hvis din idé har et potentiale – måske har du allerede fået kunder og solgt dine produkter til en bred skare - hvordan kan du så gøre det endnu bedre? Tænk på din idé som et levende væsen – den skal holdes i live og plejes for at udvikle sig. Derfor skal du konstant se på de områder hvor du kan forbedre den. Kan du justere på idéen for at få flere kunder eller få mere opmærksomhed? Undersøg markedet for lignende produkter – er der direkte konkurrenter, som du kunne slå af banen ved at ændre i din idé? Fx tilbyde en anden slags prisstruktur eller et bedre produkt til færre penge. Du kan gøre din idé bedre ved at lære mere om dine konkurrenters adfærd. Typisk opstår der klynger af virksomheder inden for den samme branche, som betyder at de følger hinanden i tykt og tyndt. Her kan du være udbryderen og tænke fremad og revolutionere den branche din virksomhed befinder sig i. Og så får du ikke kunder, men loyale brugere som bliver dine venner og følger dig (din virksomhed og produkter) i tykt og tyndt.

Kunne du bruge mine råd? Skriv gerne en kommentar, eller spørg indtil det jeg skriver – jeg bruger tid på at skrive mine indlæg, ligesom jeg vil bruge tid på at hjælpe dig med din virksomhed. Og jeg takserer ikke min. 2000 kr. i konsulenttimeløn her :)

God dag! 

Toke Kruse

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Toke blogindlæg Skriv dig op