Jeg ved ikke hvorfor, men mange marketingsbøger omtaler konkurrenter som ”fjender” og nogle "farlige bavianer". Men jeg holder nu en gang meget af mine konkurrenter - de er faktisk ikke så slemme at have.
Få her den korte version af, hvorfor du skal elske dine konkurrenter. Og hvis du tænker, at jeg er blevet skør, så kan du måske bedre finde dig til rette med mit forrige blogindlæg ”Konkurrenter er dine fjender”. Hvordan skal man egentlig forholde sig til sine konkurrenter? Ja, det afhænger af øjnene, der ser. Her får du den positive vinkel, så hvis du er klar på at lære noget om, hvorfor konkurrenter er guld værd - så fortsæt!
Konkurrenter skaber awareness
Jo flere, der taler om dit produkt, jo mere snakker dine kunder også om det, og jo mere stiger efterspørgslen. Jeg bliver ofte spurgt om, hvem der er den største konkurrent til Billy’s Billing og så venter folk spændt på, hvem jeg nu nævner. Men her må jeg skuffe. Den største ”konkurrent” er alle dem, som ikke er klar over, at regnskabsprogrammer faktisk eksisterer. Derfor er det ikke nødvendigvis negativt, når mine konkurrenter reklamerer for deres produkter. Alt andet lige, så falder noget af awareness’en over på mig, fordi kunderne begynder at undersøge markedet.
Konkurrenter gør det muligt at sammenligne sig
Ingen virksomheder er ens, så udnyt at du kan identificere dig selv ved at fortælle, hvad DU KAN og ikke ved at sammenligne dig med dine konkurrenter. Fx styrker vi os på at slå på vores grafiske brugervenlige regnskabsprogram, kontra de traditionelle regnskabsprogrammer som i mine øjne er udviklet til at tilfredsstille bogholdere og revisorer.
Konkurrenter har svagheder og andre fokusområder end dig
Det er klart, at enhver virksomhed har sin oprindelse, men også her skal du udnytte, at du i opstarten af din virksomhed fx har fokuseret på en bestemt målgruppe, mens dine nærmeste konkurrenter måske fokuserer på den bredde målgruppe.
Derfor skal man tale pænt om sine konkurrenter
I starten talte vi lidt ”skarpt” om konkurrenterne. Vi var små og havde brug for at råbe op. Det gør vi ikke længere i samme grad (selvom vi ikke kan lade være nogle gange). Uden at det skal gå hen og blive helligt, så skal man være fair over for sine konkurrenter og skabe gode rammer for hinanden. Igennem min tid som iværksætter, har jeg oplevet mange ting, som var ”under lavmålet”, og har sikkert også selv gået til kanten i ny og næ. Det seneste, jeg har prøvet var, da en konkurrent købte vores domæne i en kombination, som vi ikke havde tænkt på – nu kører der en sag, fordi de har overtrådt vores IP-ret.
Så vær god mod dine konkurrenter og vær glad for, at du har dem – det kan sagtens betale sig!
Mange hilsner
Toke Kruse
PS! Har du oplevet en situation, som du følte var ”under lavmålet” i forbindelse med dine konkurrenter?