Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Tobias Hyldeborg fra LegalHero Googles algoritme - forstå de hundredvis af parametre bag

Googles algoritme - forstå de hundredvis af parametre bag

3.164 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 August 2021

Googles algoritme er grundessensen i dit SEO-arbejde. Er du god indenfor søgemaskineoptimering, ved du også godt, at det er et ”long game”, og at det sjældent betaler sig at gå ud over Googles retningslinjer.

Googles algoritme vs Googles retningslinjer

Googles retningslinjer og algoritme er to forskellige ting. Retningslinjerne bliver af nogle SEO-folk set som en række love, du skal overholde. Dette er naturligt nok, da det er Googles måde at lave et regelsæt for, hvad du må, og hvad du ikke må.

Det må på ingen måde forveksles med en reel lov (som fx færdselsloven). Hvis du har lyst til at vise noget specifikt indhold til Google, som dine brugere ikke ser, er det ikke ulovligt. Hvis du vælger at købe bunkevis af links til dit website, er det heller ikke ulovligt.

Ovenstående to taktikker indenfor SEO er imod Googles retningslinjer, men er altså ikke noget, du kan blive straffet for – udover på dine søgeordsplaceringer og den organiske trafik, som du måske tidligere har nydt godt af.

Går du med hvid, grå eller sort hat?

Inden jeg dykker ned i selve algoritmen bag søgemaskinen, vil jeg gerne præsentere dig for tre forskellige måder at arbejde med den på; 1) hvor du følger dem blindt, 2) presser dem til kanten eller 3) direkte overskrider dem.

Som white hat overholder du altid Googles retningslinjer til punkt og prikke. Uanset om det gælder teknik, indhold eller links.

Som grey hat presser du retningslinjerne til det yderste, hvor det kan ende med at være et spørgsmål om fortolkning, om du overtræder dem.

Som black hat er du bevidst om, at du overskrider retningslinjerne. Denne taktik er mindre og mindre brugt, da Google hele tiden bliver klogere – og straffen kan være hård.

Hundredvis af parametre

Ingen, udover Google selv, ved, hvor mange parametre der er i deres algoritme. Desværre er de ikke meget for at komme ud med, hvor mange faktorer der rent faktisk spiller ind. Derfor er det et skøn fra SEO-eksperter, at den består af over 200 faktorer.

Overordnet set kan du gruppere faktorerne i fire overordnede kategorier, som hver især er vigtige. Du kan sagtens være ekstremt god til ét af områderne, men fejle totalt, hvis du ikke kan følge med dine konkurrenter på de andre.

Har du et fantastisk teknisk setup, men intet indhold, der matcher de søgeord, du gerne vil findes på, bliver du ikke synlig. Har du links fra verdensklasse websites, men en loadtid på 10+ sekunder, og siden ikke er mobilvenlig, gider folk hverken vente eller se dit site.

1. Teknisk SEO

Den tekniske del er dit fundament for at resten af SEO-arbejdet fungerer. Blokerer du Google fra at læse dit indhold, kan du gøre nok så meget på de andre områder uden at få ét eneste besøg fra Google.

Teknisk SEO handler først og fremmest om at gøre det nemt for Google at læse og forstå dit indhold. Det kan bl.a. gøres ved hjælp af sitemaps, canonicals, Schema og andet. Det er områder, som din bruger aldrig ser.

Omvendt har den tekniske del også en række områder, der også gavner brugeren. Det er fx mobilvenlighed, loadhastighed og alt tags – områder, som brugere, søgemaskiner og svagtseende kan lide/har gavn af.

2. Content marketing

Det giver typisk rigtig god mening at få styr på det tekniske fundament, inden du begynder på indholdsarbejdet – og den første opgave er ofte en søgeordsanalyse. Det er ligesom, når du bygger et hus. Du behøver ikke starte med fundamentet, men det er som regel en god idé.

En søgeordsanalyse har til formål at afdække alle relevante søgeord, som blandt andet omhandler dine produkter eller services, branchen, samt spørgsmål folk har.

Herefter skal disse søgeord prioriteres, og der skal skrives en række landingpages/blogindlæg/produkttekster – eller hvad der nu måtte være brug for. Det er vigtigt, at siderne omhandler de ord, som dine potentielle kunder også bruger.

E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)

Det kan være svært at bedømme, hvornår et stykke indhold er bedre end konkurrentens, og der derfor er en mulighed for at komme over dem i søgeresultaterne. Dog findes der en ting – eller faktisk tre – som du bør have godt styr på.

E-A-T er et af parametre, som menneskelige Quality Raters (mere om disse senere) skal tage med i overvejelserne, når de vurderer, om det er dig eller din konkurrent, der skal ligge nr. 1 – det handler om at vise troværdighed.

Det er nemt nok at skrive af fra et autoritativt website. Men hvordan bliver du selv en autoritativ kilde? Sørg for at brug rigtige navne som forfattere til indlæg, få autoritative links, og brug kilder i dit indhold.

3. Linkbuilding

Når du har fået lavet en række sider på hjemmesiden, er det tid til at få skaffet nogle links til dem. Google ser hvert indgående link som en anbefaling af indholdet og hjemmesiden.

En af de nemmeste måder at få indgående links på er ved at købe sig til dem. Stort set alle danske medier, bloggere og informationssider sælger efterhånden links. Det er dog en af de taktikker, hvor du rykker dig over i black hat SEO-kategorien.

Rent faktisk er al linkbuilding kategoriseret som grey hat, hvis du læser Googles retningslinjer. De siger, at du ikke bør påvirke andre til at linke til dit site – hverken gratis eller mod betaling.

4. UX

Den sidste kategori vælger jeg at kalde UX, men den kunne også bare hedde ”adfærd” for at favne lidt bredere. Helt simpelt handler det om, at folk er tilfredse, når de klikker på et søgeresultat, hvor du er vist.

Selv hvis du har et teknisk optimeret site, indhold, der matcher søgeord, og en række gode links, som har givet dig topplaceringer, kan du ikke vide dig sikker på at beholde disse i længere tid.

Ligger du i toppen på et søgeord med mange søgninger, og dermed får en fin mængde trafik, vil Google hele tiden kigge på, om folk også er tilfredse med det resultat, de får. Hvis folk klikker tilbage til søgeresultaterne med det samme, risikerer du at falde i ranks.

Den menneskelige vinkel

Selvom man nemt kan forestille sig, at Google udelukkende bruger avanceret kunstig intelligent og komplekse algoritmer som guide for, hvem der skal ligge nr. 1, er det faktisk ikke korrekt.

Der findes en gruppe af helt almindelige mennesker, som læser igennem søgeresultater og kommer med deres helt personlige, subjektive og kvalitative holdning til, om det er de rette sider, der ligger i toppen.

For at blive godkendt til at være en af disse mennesker skal du starte med at læse en guide for, hvordan man bør kvalificere søgeresultater. Denne guide er på 175 sider og kan sagtens være en god investering at få læst rent tidsmæssigt.

A walk down memory lane

De fire områder af Googles algoritme, som jeg har præsenteret tidligere, kræver selvfølgelig et dybere dyk for at kunne forstå hele omfanget af dem, men så længe du forstår, hvad der ligger bag, at du ligger nr. 1, og din konkurrent ligger nr. 2, er du godt med.

Der findes flere forskellige typer af algoritmeopdateringer hos Google, hvor nogle er såkaldt ”Core Updates”, hvor der bliver set på alle parametre over en bred kam, er der også en række andre opdateringer, som dykker ned i forskellige områder.

Nedenfor har jeg listet nogle af seneste større algoritmeopdateringer, som ikke har været Core Updates, men som derimod har haft fokus på én eller flere bestemte ændringer.

Januar 2020 - Featured Snippets

I denne algoritmeopdatering ændrede Google måden, de så ”Featured Snippets” på. Før opdateringen var det muligt både at have en Featured Snippet og en almindelig listing. Efter denne opdatering blev det mærkbart sværere.

Oktober/december 2020 – BERT

BERT, eller Bidirectional Encoder Representations from Transformers, kom rullende først i oktober og internationalt i december. Den tilførte algoritmen en ny teknologi, som gjorde den bedre til at forstå konteksten af ord i en søgning.

Juni 2019 – Site Diversity

Denne opdatering gik ud på at vise mere diversitet i de søgeresultater, hvor der tidligere lå ét website med flere resultater på samme SERP. Efter algoritmen slog igennem, stod det klart, at en række store autoritative sites mistede en række dobbelt-listings.

August 2018 – Medic Update

Nogle gange rammer Googles algoritmeopdateringer en række brancher hårdere end andre. Denne opdatering havde fokus på websites i sundhed og velvære-kategorien – også omtalt ”YMYL”-sites (Your Money Your Life).

Juli 2018 – Mobile Speed

Andre gange er der fokus på en bestemt enhed – typisk mobil. I juli 2018 blev loadtid endnu vigtigere på mobilen. Dog var det kun de mest langsommelige sites, det gik ud over – ikke de sites, der allerede havde en rimelig hastighed.

Fremtidens algoritmeopdateringer

Det er svært at spå om fremtiden, og ved mange algoritmeopdateringer vil Google ikke komme ud med noget information om, hvad opdateringer går ud på, hvad den har haft fokus på og lignende.

Hvis du følger med på de store SEO-blogs, vil du være ret godt dækket ind ift. at opdage nye opdateringer. Der er også mange søgeordstrackingstools, der dagligt overvåger millioner af søgeord og kan opdage, hvis der sker større ændringer i rankings.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Tobias skriver Skriv dig op