Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum W - Webshopejerens begynderinstruks

W - Webshopejerens begynderinstruks

5.769 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 May 2012

Kommuniker til ære for dem du har, og ikke dem du vil have fat i.

Det kan lyde banalt, og samtidig være meget uhåndterbart, men forestil dig facebooksiden som "kundeklubben". Man skal efter min mening adressere sine facebookfans som om de var ens bedste venner, for det er de sådan set også, set fra virksomhedens perspektiv.

Dermed kan jeg også sige det omvendt. Kommunikationen i en facebookside kan ramme forbi målet/formålet nemlig relationsdyrkelse, hvis den er til de nyankomne og ikke til de allerede tilstedeværende.

Den nystartedes hovedpine
Er man nystartet, er det soleklart at det kan runge hult at kommunikere i en fuldstændig tom facebookside.  Men ved brug af ovenstående mind-set kommunikerer man som administrator lige så præcist og nærværende med 8 fans som med 1200. Stilen kan holdes, og de 8 bliver til 22, 68 og 231.

Heeeeele vejen til KATOs måske uopnåelige 135.000 synes jeg kommunikationen skal være rettet til kundeklubben - eller som i den danske DJ's tilfælde "facebookfamilien": https://www.facebook.com/katomusic

Det er min facebookfilosofi at kommunikation direkte målrettet dem som er til stede ved festen, ender via engagementet med at tiltrække nye til festen. Mærk det på egen krop via KATOs kommunikation her: https://www.facebook.com/photo.php?v=10150699821401239

Note: Hvis KATO havde søgt min rådgivning, ville han have sagt "du" i stedet for "I". En tand mere nærværende at huske at modtageren altid er alene i rummet når budskabet når frem.


Hvor kommer så de første fra?
De første skal skaffes på banen med solidt benarbejde. Man kan starte med de relationer man allerede har, men dermed ikke sagt at familie og venner skal skovles ind i facebooksiden. Ingen gode venner skal hoppe med bare for at få fanantal til at stige, men de skal hoppe med hvis de vil bidrage til festen med tryk på synes godt om og kommentarer hen ad vejen. Sådan at festen ligner en fest.

Den del med festen punkterer hurtigt når aminoer f.eks. synes det er en god idé at bytte fans for at komme over 100. Hjælp kun hinanden full monty. Det er ikke en god hjælp at synes om en side og så vende den ryggen. God hjælp er aktivitet.

Det bedste eksempel jeg ser på webshop-facebookfest i øjeblikket, er hos Sovedyret. I skrivende stund er der 74 deltagere ved en fest bl.a. under opdateringer som denne, og webshoppen forventes først at åbne om 2-3 måneder.

Flere af de første fans
Hvis man har noget drev i forretningen i forvejen, så har man kontakten til nogle kunder. Det er i den kontakt at man knytter relationen, mens opgaven så er via Facebook at fastholde den - så opfind selv metoder til at få dem fristet til at gå med i "kundeklubben", dvs. facebooksiden.

Hvis man har en webshop, uden der i forvejen går nogen gennem kasseapparatet, og regner med at få det hele på Facebook, så er det op ad bakke. Hvis ... eller snarere NÅR det ikke lykkes at tiltrække facebookfans, så er det ikke Facebooks skyld hvis der aldrig starter en fest ... så er det forretningens skyld.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op