Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum P - Starter du for sent?

P - Starter du for sent?

2.085 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 February 2012

Stærke brands
Der er nogle brands der er så stærke at alt de behøver at gøre for at få folk til at købe produktet, er at sige det er til salg. Den slags brands som har kunder der forudbestiller produkterne. Det allerbedste eksempel på et sådan et brand i vores tid er efter min mening Apple. For Apple behøver bare at nævne lanceringsdatoen, så er folk klar. Det siger ret meget om tilliden til den værdi man får af at eje produktet, og vi skal her tale om både tillid og produkter.

P for produkt og produktudvikling
Mit P står for produkt og produktudvikling, og opgaven med at bygge brand inden produktlancering. Jeg kunne ikke finde på en pirrende overskrift, så jeg greb til præmissen i det indlæg jeg vil skrive. Der er nogle, faktisk mange, der starter for sent når det kommer til promoveringen af selve produktet eller kerneydelsen i virksomheden. Facebook og andre sociale medier giver en hidtil uopnåelig mulighed for at bygge brand længe inden produktet er færdigt.

At bygge brand
Når jeg taler om at bygge et brand, så handler det om både at oparbejde kendskab og om at vække tillid hos målgruppen. En kontinuerlig opgave hen mod en gunstig position som den Apple har, nemlig det tidspunkt hvor man kan nøjes med at sige "nu er produktet klar", og så står der allerede købelystne kunder og venter.

Opgaven med at bygge brand og skabe tillid foretages på Facebook med disse tre effektfulde værktøjer:

  • Smagsprøver
  • Support
  • Inddragelse

Hvis du indledningsvis ikke helt kan se meningen med overhvedet at være på Facebook, så har du et af svarene her. Du har brug for en Facebookside til at udøve kommunikationen i indsatsen på de tre fronter.

Der kan suppleres med den personlige profil idet ejeren/iværksætteren jo har alle muligheder for at lade iværksætteriet være omdrejningspunktet i den lidt mere private kommunikation. At fortælle sine rigtige venner at man har et produkt på vej, er både en livsberetning og en lille brik i opbygningen af produktets brand.

Klassisk men forkert
Jeg ser ret ofte en Facebookindsats for en præmierefilm i biografen. Jeg har også set artister slå et kæmpe slag for deres nye album, men i begge tilfælde sidder jeg og tænker at de er startet alt for sent. Hvis man venter til produktet er klart, parat og pakket til afsendelse, så begår man stribevis af dødssynder på Facebook. Den primære er at man løber ind på et socialt medie for at sælge, hvilket jeg ikke kan understrege nok gange er en mission der er dømt til at fejle.

Sekundært hvad angår dødssynderne, er at man er startet for sent. Bussen er kørt, da alle de gode historier fra tilblivelsen ikke er der længere. Alle smagsprøverne der skulle opbygge forventningens glæde, har slet ikke samme effekt. Den mulighed der er for at lade målgruppen få medindflydelse i skabelsen, er borte. Produktet er færdigt, og sælgeren skal arbejde op ad bakke.

Ned ad bakke er nemmere
Hvis du stikker afsted i god tid, så har du de værktøjer jeg listede herover, at arbejde med.

Giv smagsprøver efterhånden som du i din produktudvikling har mulighed for det. Tilbyd din support gratis til folk der har lige præcis det problem som dit produkt ved fuldendelsen kan løse, og inddrag også målgruppen så vidt som muligt. Afgiver du noget kontrol og lader målgruppen få indflydelse, så skaber du medejerskab, goodwill og tillid. Tre elementer der gør dig i stand til at arbejde ned ad bakke når produktet er færdigt.

For at sælge produktet behøver du til den tid kun at klappe folk på skulderen og sige tak for hjælp og støtte undervejs. Hvis altså ikke din målgruppe allerede har forudbestilt produktet fordi du har været dygtig til at oparbejde forventning og tillid.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op