Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugere elsker login via sociale medier

4.256 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 August 2017

Vi kender det vel alle. Vi falder over et website, med en service eller produkt vi er interesserede i. Vi er lige ved at være der, lige ved at have gennemført signup, men hvad nu? Jeg skal udfylde en laaang formular med alle mulige oplysninger. Måske jeg bare bookmark’er websitet nu, og vender tilbage og udfylder oprettelsen senere når jeg har bedre tid…

Eller hvad nu hvis jeg glemmer adgangskoden til et website, så skal jeg igennem en omstændig proces for at genskabe en glemt adgangskode. Måske prøver jeg bare at finde den information jeg har behov for et andet sted, eller en anden dag.

Vi er meget lidt tålmodige når vi er online, og selv små forhindringer kan betyde, at vi klikker videre. Som webshop/website ejere er det noget vi skal være opmærksomme på, og fjerne disse forhindringer hvor muligt. En af forhindringerne, som beskrevet herover, oprettelse af brugerprofiler på websites/webshops. Ja, det er klart at man skal bruge en adresse hvis man skal have tilsendt en fysisk vare, men er der ikke tale om fysiske varer, er der jo reelt ikke brug for meget information. Ofte kun en verifikation af brugeren, inkl. en email adresse. 

Derfor bliver social login implementeret på flere og flere websites. Det er en let måde at verificere en bruger på, og få adgang til basale informationer, såsom navn og email adresse. For brugeren er det nemt, accept af at websitet henter disse oplysninger fra Facebook, Twitter, Google etc., og man er oprettet som bruger. Ingen indtastninger, bare et par klik, og man har oprettet en brugerprofil.

I CloudRail, som udvikler et software library, som integrerer populære API indenfor bl.a. sociale medier, betaling, lokations services, cloud storage etc., kan vi se, at social login er blandt de mest populære integrationer. Så jeg begyndte at undersøge hvad det egentlig betyder at have social login integreret på sit site, og brugeres generelle adfærd ifm. logins, brugeroprettelse etc. 

Interessante tal om logins
På websites der har social login som mulighed, som alternativ til login med brugernavn og adgangskode, logger 88% af brugerne ind med social media. 52% bruger Facebook, 47% bruger Google og Twitter udgør mindre end 1%. 80% af social logins kommer fra brugere i aldersgruppen 18-36 år. 90% vil hellere gå til et andet website, end forsøge at genskabe en glemt adgangskode.

Jeg synes at sidstnævnte er meget interessant. Vi bruger flere og flere online services, og der er flere og flere adgangskoder vi skal huske. Jeg ved ihvertfald fra mig selv, at de services jeg ikke bruger jævnligt, glemmer jeg adgangskoden til - medmindre min browser har gemt brugernavn/adgangskode. Og 90% vil altså hellere gå til et andet site end prøve at genskabe en glemt adgangskode, hvilket betyder, at man som website ejer kan tabe en del bruger aktivitet på den konto. 

88% af brugere indrømmer iøvrigt, at de indtaster falske oplysninger i formularer. Jeg skal være den første til at indrømme, at hvis jeg eks. skal udfylde en formular for at kunne downloade en white paper, en undersøgelse, demo adgang eller noget lign., er jeg tilbøjelig til at oplyse telefon nummer som består af ene 0’er, eller hvad formularen ellers accepterer. Jeg gider ærligt talt ikke have en sælger ringende hver anden dag, bare fordi jeg ville lære mere om et produkt, eller få adgang til lidt mere information. 

Så spørgsmålet er, om formularen reelt giver det udbytte den er tiltænkt, eller om det er en forhindring, eller en kilde til primært ubrugelige oplysninger.

Opsummering
Helt overordnet drejer det sig om at fjerne de forhindringer brugere oplever, og gøre det nemt for brugere at være brugere. Hvis tal viser, at 88% af brugere fortrækker at bruge eks. Facebook til at logge ind med, istedet for brugernavn og adgangskode, hvorfor så ikke give dem muligheden? Og siden 90% er villige til at gå andre veje, end genskabe en glemt adgangskode, tyder det på, at man sender en hel del brugere videre til konkurrenter, hvis man ikke gør login processen smertefri.

Data kilde: LoginRadius

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Carsten blogindlæg Skriv dig op