Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Brugere elsker login via sociale medier

Skrevet af:
20. august 2017 | 1.788 Visninger | 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Carsten Jacobsen fra InspireAnalytics Inc.

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Vi kender det vel alle. Vi falder over et website, med en service eller produkt vi er interesserede i. Vi er lige ved at være der, lige ved at have gennemført signup, men hvad nu? Jeg skal udfylde en laaang formular med alle mulige oplysninger. Måske jeg bare bookmark’er websitet nu, og vender tilbage og udfylder oprettelsen senere når jeg har bedre tid…

Eller hvad nu hvis jeg glemmer adgangskoden til et website, så skal jeg igennem en omstændig proces for at genskabe en glemt adgangskode. Måske prøver jeg bare at finde den information jeg har behov for et andet sted, eller en anden dag.

Vi er meget lidt tålmodige når vi er online, og selv små forhindringer kan betyde, at vi klikker videre. Som webshop/website ejere er det noget vi skal være opmærksomme på, og fjerne disse forhindringer hvor muligt. En af forhindringerne, som beskrevet herover, oprettelse af brugerprofiler på websites/webshops. Ja, det er klart at man skal bruge en adresse hvis man skal have tilsendt en fysisk vare, men er der ikke tale om fysiske varer, er der jo reelt ikke brug for meget information. Ofte kun en verifikation af brugeren, inkl. en email adresse. 

Derfor bliver social login implementeret på flere og flere websites. Det er en let måde at verificere en bruger på, og få adgang til basale informationer, såsom navn og email adresse. For brugeren er det nemt, accept af at websitet henter disse oplysninger fra Facebook, Twitter, Google etc., og man er oprettet som bruger. Ingen indtastninger, bare et par klik, og man har oprettet en brugerprofil.

I CloudRail, som udvikler et software library, som integrerer populære API indenfor bl.a. sociale medier, betaling, lokations services, cloud storage etc., kan vi se, at social login er blandt de mest populære integrationer. Så jeg begyndte at undersøge hvad det egentlig betyder at have social login integreret på sit site, og brugeres generelle adfærd ifm. logins, brugeroprettelse etc. 

Interessante tal om logins
På websites der har social login som mulighed, som alternativ til login med brugernavn og adgangskode, logger 88% af brugerne ind med social media. 52% bruger Facebook, 47% bruger Google og Twitter udgør mindre end 1%. 80% af social logins kommer fra brugere i aldersgruppen 18-36 år. 90% vil hellere gå til et andet website, end forsøge at genskabe en glemt adgangskode.

Jeg synes at sidstnævnte er meget interessant. Vi bruger flere og flere online services, og der er flere og flere adgangskoder vi skal huske. Jeg ved ihvertfald fra mig selv, at de services jeg ikke bruger jævnligt, glemmer jeg adgangskoden til - medmindre min browser har gemt brugernavn/adgangskode. Og 90% vil altså hellere gå til et andet site end prøve at genskabe en glemt adgangskode, hvilket betyder, at man som website ejer kan tabe en del bruger aktivitet på den konto. 

88% af brugere indrømmer iøvrigt, at de indtaster falske oplysninger i formularer. Jeg skal være den første til at indrømme, at hvis jeg eks. skal udfylde en formular for at kunne downloade en white paper, en undersøgelse, demo adgang eller noget lign., er jeg tilbøjelig til at oplyse telefon nummer som består af ene 0’er, eller hvad formularen ellers accepterer. Jeg gider ærligt talt ikke have en sælger ringende hver anden dag, bare fordi jeg ville lære mere om et produkt, eller få adgang til lidt mere information. 

Så spørgsmålet er, om formularen reelt giver det udbytte den er tiltænkt, eller om det er en forhindring, eller en kilde til primært ubrugelige oplysninger.

Opsummering
Helt overordnet drejer det sig om at fjerne de forhindringer brugere oplever, og gøre det nemt for brugere at være brugere. Hvis tal viser, at 88% af brugere fortrækker at bruge eks. Facebook til at logge ind med, istedet for brugernavn og adgangskode, hvorfor så ikke give dem muligheden? Og siden 90% er villige til at gå andre veje, end genskabe en glemt adgangskode, tyder det på, at man sender en hel del brugere videre til konkurrenter, hvis man ikke gør login processen smertefri.

Data kilde: LoginRadius

saxis

Læs også


Kommentarer

Michael Kofod  den 24-08-2017 kl. 09:43

Har netop prøvet det samme. Kunne ikke huske mit password. Så prøvede jeg i stedet at handle som gæst og tastede en masse oplysninger ind. Men da jeg tastede min email, kunne jeg ikke komme længere, da de havde emailen i systemet i forvejen, og derfor krævede login.

Det blev så et andet sted jeg købte fyringsolien (selv om den var næsten 300 kr. dyrere).

Er kommentaren brugbar? 3 0
Crocca  den 24-08-2017 kl. 09:59

Hej, super indlæg. Håber jeg kan få dette implementeret i min webshop:-)(Prestashop). Kender selv situationen, når jeg handler på nettet..... Tak for det. Mvh. Christa, Crocca Brugskunst

Er kommentaren brugbar? 2 0
MetteJeannot  den 24-08-2017 kl. 11:21

Tak for et super blogindlæg! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper Pape  den 24-08-2017 kl. 11:34

Er der ikke også nogle risisci forbundet ved at gøre det muligt at logge ind via sociale medier? Det er vel meget typisk at ens sociale medier er forbundet med en spammail?

Vi har selv diskuteret om vi skulle gøre det muligt at logge ind via, sociale medier, men droppede det igen.

Jeg bruger selv løsningen med at logge ind via sociale medier når det er muligt. Jeg modtager så også bare en masse nyhedsbreve i min spam indbakke, som reelt set ville kunne have fået mig til at gå ind og lave et køb mere, fordi der var et godt tilbud eller andet. Er jeg den eneste der tænker sådan, eller er der noget der kan gøres for at undgå det?

Mvh.

Kasper Pape

Foxylex.dk

Er kommentaren brugbar? 2 0
Carsten Jacobsen  den 24-08-2017 kl. 22:15

Jeg har ikke nogen ide om hvor mange der bruger en spammail til sociale medier, som ikke bruges til andet, men umiddelbart gætter jeg på at det ikke er mange.

Jeg synes iøvrigt ikke at socialt login eller registrering skal stå alene, det bør være en valgmulighed for brugeren. Enten at bruge en alm. formular eller social login. Jeg vil f.eks. ikke selv bruge min private Facebook profl til erhvervsrelaterede sider, der bruger jeg typisk min business Google konto.

Er kommentaren brugbar? 2 0
jan kristensen  den 25-08-2017 kl. 01:28

Har en hjemmeside hvor det også er muligt at oprette en profil, dette vel nærmest for at gøre det nemmere ved senere handler da rubrikker dermed er for-udfyldt

Men, overvej om det ikke er på tide at ændre dette i webshops, hvorfor ikke signalere at det IKKE er nødvendigt at give dine oplysninger væk, du er altid velkommen uden at du skal fortælle en masse om dig selv

ofte er det jo ikke kun navn og adresse men også køn, alder, civilstatus, jobbeskrivelse mm der spørges efter,

Alt dette sender et signal til kunderne, der ikke er dumme, om at dette skal bruges mod dem selv, så de kan påvirkes via mails etc til at købe mere, eller endnu værre: at disse oplysninger deles eller sælges til andre.

Så hvad med at gøre det til et salgsargument, vi vil intet vide om dig!!

hvad betyder det for shoppen??

En billigere shop, mindre der skal vedligeholdes og betales for i "skyen", færre timer ved telefonen eller tastaturet med kunder der ikke kan huske deres log-in mm, færre mistroiske kunder der undrer sig og ikke vil give deres oplysninger væk, endnu en forhindring væk ved selve handlen det gør handlen hurtigere og mindre chance for "abort" undervejs.

Endelig undgår man at miste de kunder der feks har lavet en kundeprofil og oplever at de bliver spærret fordi de ikke kan huske deres log-in men systemet kan godt huske deres data og stopper handlen fordi der opgives forkert adresse(flytning), mail(mange bruger jobmails men skifter også job), telefonnummer(dem skifter vi i et væk)

Jeg garanterer for at alle dine kunder vil opleve over årene et eller flere af ovenstående, ofte har de skiftet alt af ovenstående flere gange i løbet af få år, så er det ikke på tide at fjerne forhindringerne??

NB endnu vigtigere for mange, de gider ikke blive bombarderet med alt muligt skidt(fra Facebook, Google og din webshop), derfor opgiver de alligevel falske oplysninger du ikke kan bruge til noget som helst

så fjern alt der står mellem dig og dine kunder!!

Nogen siger: Less is more, måske passer det rigtig godt ind i en ny tid og en ny måde at behandle/servicere dine kunder på.

Få en konkurrence fordel fordi du IKKE beder om oplysninger om dine kunder.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Christensen  den 25-08-2017 kl. 22:02

Jeg er da ligeglad med om du og din shop synes jeg skal logge ind. Jeg har Google formularudfyldelse, så det er ikke bøvlet for mig. Primus Danmark  beder bare om min email, så fluks kan jeg se min gamle efterladte kurv ❤️

Er kommentaren brugbar? 1 0
Louise Lamberth - Tekstfokus  den 31-08-2017 kl. 14:33

Min erfaring er lidt anderledes.

Jeg brugte et onlinesystem, hvor man kunne tilmelde sig et kursus og logge ind via Facebook eller Gmail. Der var ikke andre muligheder. Det endte med, at jeg skiftede system, fordi mange faktisk sagde nej til at logge ind med Facebook.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Isos  den 10-09-2017 kl. 09:46

Jeg hader logins via sociale medier. Facebook login er no-go for mig  fordi ingen 3part (facebook) skal vide hvad jeg foretager mig. Forstår virkelig ikke at nogen bruger deres facebook login til at logge på 3parts sider.

Til gengæld (mis)bruger jeg mit gmail login til ganske få sites jeg ved jeg vil bruge ofte. Til mere ukendte sites så er det altid med email og kodeord (samme email og kodeord altid) og masser af falske oplysninger - så fake som muligt.

Også jeg finder et andet site hvis der ikke er andre muligheder end google og facebook. Jeg vil vælge selv.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper  den 10-09-2017 kl. 10:12

Isos: jeg er helt enig, kunne aldrig finde på at bruge facebook til login, selvom det er lidt hurtigere. Er overrasket over at høre at så mange foretrækker login med sociale medier.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Carsten skriver


Om Carsten Jacobsen

 
Jeg arbejder som Developer Evangelist i tech startup virksomheden CloudRail, og har min base i Silicon Valley, Californien. Jeg har founded/co-founded flere virksomheder, og interesserer mig for teknologi og software, specielt i relation til iværksætteri.


CloudRail 
www.cloudrail.com 

Twitter 
twitter.com/carstenjacobsen

Blog
www.apicowboy.com





Carsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Carsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: