Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Eksisterer din virksomhed om 5 år?

Skrevet af:
5. april 2015 | 4.964 Visninger | 5 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Carsten Jacobsen fra InspireAnalytics Inc.

Ekspertblogger på Amino fra Silicon Valley

Har du nogensinde spurgt dig selv om, om din virksomhed stadig eksisterer om 5 år? Selvfølgelig gør den det, tænker du sikkert, men statistikkerne taler faktisk imod det. Jeg læste i en artikel fra sidste år, at de nye IVS selskaber i gennemsnit overlever i 15-18 måneder.

Jeg tror at iværksætterens tilgang til opgaven (at drive virksomheden) og mindset er afgørende for hvor holdbar virksomheden er. Tager man en dag ad gangen, eller har man en plan? Prøver man sig lidt frem, eller er stategien klar_ Nogle af de områder jeg selv arbejder med for at sikre, at min virksomhed også eksisterer, og har en berettigelse, om 5 år er beskrevet herunder. 

Beslutninger
Når jeg tænker kortsigtet træffer jeg typisk beslutninger som har effekt her og nu, og som jeg vil se resultatet af straks. Jeg prøver en ting, virker det ikke, prøver jeg noget andet. Det kan være at ændre farve på en knap, sende nyhedsbreve ud, justere her og der. Det er meget resultatorienteret.

Når jeg tænker langsigtet træffer jeg typisk beslutninger, hvor jeg typisk ikke kan måle resultatet her og nu (definerer dog nogle milestones), men som hjælper mig i den retning jeg gerne vil. Gode eksempler på dette er udvikling af en platform i stedet for et produkt, afsætte tid til at blive dygtigere og få mere viden indenfor mit felt, forstå hvor markedet er på vej hen etc.

Man kan sagtens drive en succesfuld virksomhed ved udelukkende at træffe kortsigtede beslutninger, og tage en dag ad gangen. Men det betyder ofte, at man er mere følsom overfor konkurrence, man ændrer kurs oftere og ens omsætning svinger mere. Omvendt er ulemplen ved at arbejde mere på langsigtet, at man ofte ikke får plukket de lavthængende frugter.

Personligt er jeg villig til at lade nogle af de lavthængende frugter smutte, til fordel for noget der styrker virksomheden på længere sigt. Men jeg har flere gange i mine mange år som iværksætter ikke haft råd til den holdning.

Produktet/Ydelsen
Kan du sælge det produkt, eller den produktkategori, du sælger i dag om 5 år? Markedet, teknologier etc. kan ændre sig meget på 5 år. Et godt eksempel er Blockbuster, som engang var en god forretning. Men højhastighedsinternet og streamingtjenester som Netflix betød, at folk ikke længere gik i butikken for at leje film. Blockbuster kunne sagtens have skabt en tjeneste som Netflix, eller opkøbt dem da de var små, men gjorde det ikke. 

De fleste produkter og ydelser ændrer sig over tid, og man skal som iværksætter have lysten, viljen og evnen til at udvikle sig med dem – og måske endda være med til at påvirke dem.   

Et andet spørgsmål er, om DU har lyst til at arbejde med dit produkt/ydelse om 5 år. Hvis man som iværksætter mister interessen for det man laver, vil virksomheden sandsynligvis ikke gå en lys fremtid i møde.

Kunderne og konkurrenterne
Brugerdreven udvikling, fokusgrupper, spørge sine kunder etc. Ja, vi får jo ofte at vide af eksperter, at det er vejen frem. Men jeg tror 100% på at man skal være ”klogere” end sine kunder, og at man derfor ikke skal træffe beslutninger på baggrund af hvad de siger. De har måske ikke samme markedsindsigt som du har, og kan derfor kun rådgive ud fra den viden de har her og nu.

Når jeg har startet nye virksomheder (og det har jeg efterhånden gjort nogle gange), snakker jeg altid med potentielle kunder for at få en ide om interessen for det jeg overvejer at gå i gang med. Altså en slags markedsundersøgelse. Men derfra styrer jeg selv udviklingen.

En af de mest succesfulde iværksættere jeg kender sagde engang, at man altid skulle have større viden om markedet og produkterne end sine kunder. Man skal være eksperten der kan se hvad kunderne har brug for, og det er ikke nødvendigvis det samme som det de spørger efter. Man skal kunne se muligheder som kunderne ikke ser.

Man skal også turde satse på noget som kunkurrenterne ikke tør, eller måske ikke kan se potentialet i. Hvis man 100% tror på at markedet vil gå en vej, skal man også turde gå den vej, og måske acceptere at det tager noget tid før markedet accepterer denne vej. Men når markedet så gør det, så er man langt foran alle andre, og kan høste gevinsten.

saxis

Læs også


Kommentarer

Dennis O. Madsen  den 30-06-2015 kl. 22:16

Tak for indlægget Carsten, alle dine betragtninger er spot on!

Mvh

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 4 0
reneac  den 04-12-2015 kl. 12:37

meget af det er rigtigt, men meget svært når man lige er startet og oplever at bankerne ikke vil støtte ens ide så man må starte på et meget mere skrabet udgangspunkt, hvor alle beslutninger skal give penge her og nu.

mvh Rene

http://www.hrhobby.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
Optimer salget !  den 29-04-2016 kl. 18:01

Startede salgsbureauet Optimer salget http://www.optimersalget.dk  for 4 år siden, og planen er det skal eksistere i 15 år +. Kan godt li langtidslevende virksomheder.

Så, min filosofi er at skabe fundamentet for en solid virksomhed.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Dickmac  den 25-10-2016 kl. 13:11

Kanon hr Carsten, altid livlige i alle ender

Er kommentaren brugbar? 1 0
JamesAllen  den 05-03-2017 kl. 20:31

God blog! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Carsten skriver


Om Carsten Jacobsen

 
Jeg arbejder som Developer Evangelist i tech startup virksomheden CloudRail, og har min base i Silicon Valley, Californien. Jeg har founded/co-founded flere virksomheder, og interesserer mig for teknologi og software, specielt i relation til iværksætteri.


CloudRail 
www.cloudrail.com 

Twitter 
twitter.com/carstenjacobsen

Blog
www.apicowboy.com





Carsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Carsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: