Jeg har normalt aldrig nytårsforsæt, sådan helt overordnet mener jeg at man løbende skal sætte mål, ikke kun når årstallet skifter. Jeg har dog et slags nytårsforsæt for 2015.
Noget der altid har virket for mig, er at måle på de ting jeg foretager mig, og så evt. rette på strategien alt efter resultatet. Så jeg har besluttet, at jeg vil måle på alle mine indsatser i 2015, og optimere mine indsatser, baseret på hvad jeg måler.
Eksempel:
Jeg sender et email nyhedsbrev ud til mine abonenter, og måler på resultatet. Dvs. jeg kigger i statistikkerne og noterer mig hvor mange der har åbnet emailen, hvor mange der har klikket på linket i emailen etc.
Lad os sige at 80% åbner emailen, men kun 1% klikker på linket. Det fortæller mig noget om, at modtagerne ønsker at læse email fra mig, men at indholdet i nyhedsbrevet ikke ramte plet.
Andre eksempler kunne være når man blogger, poster på sociale medier, ringer til kunder etc. Selv når man sender gammeldags breve kan man måle på effekten.
Mine forventninger
Langt hen ad vejen har jeg en rimelig god ide om hvad der virker/ikke virker, hvor effektive mine indsatser er etc. På nogle områder måler jeg bare ikke på det, og har derfor lidt vanskeligt ved at se fremgang/tilbagegang. Jeg er heller ikke altid sikker på at jeg træffer de optimale beslutninger.
Det jeg ønsker at opnå ved at måle på mine indsatser er bl.a.:
- Opnå større succes med indsatser
- Træffe de rigtige beslutninger baseret på facts
- Blive bedre til at forecaste
- Forstå hvad der virker/ikke virker
- Bruge min tid bedre (øget effektivitet)
Hvordan
De fleste værktøjer man bruger i dag, eksempelvis til sociale medier, email udsending, salgsplanlægning og support tickets, har allerede statistik features indbygget, og det er dermed nemt at måle på resultaterne.
Det gælder bare om at have diciplinen til rutinemæssigt at følge resultaterne, og handle på dem. Jeg forventer ikke at bruge mere end 15 minutter dagligt på det, planen er, at det bare bliver en morgenrutine.
Godt nytår!