Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvad er din virksomheds Claim to Fame?

3.124 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 October 2014

Prøv at spørge dig selv, hvad er din virksomheds eksistensberettigelse? Eller som man siger her i Silicon Valley, hvad er din virksomheds ”Claim to Fame”?

Beskriv med en enkelt sætning, hvorfor kunden skal vælge din virksomhed, og ikke konkurrenten. Hvorfor er DIN virksomhed vigtig for kunden? Kan du gøre det, uden at lige tænke over det? Også uden at det bliver til de samme ord som alle andre bruger (billigst, bedst, hurtigst, god service, arbejder hårdt, tilfredshedsgaranti etc.)?

Hvis ikke du selv kan kommunikere din virksomheds eksistensberettigelse kort og præcist, hvordan skulle kunderne så kunne se det, og skelne din virksomhed fra andre? Hvis det står lidt uklart hvad din virksomhed står for, vælger kunderne måske at handle et andet sted.

Umiddelbart kan det lyde nemt at forklare hvorfor kunden skal handle hos en, men det er det bare sjældent, hvis ikke man bevidst har arbejdet med det. Især hvis man er i et marked med hård konkurrence. At koge alle ens tanker ned til et kort og præcist budskab kan være vanskeligt, men det er en super god øvelse.

For mig selv har det været med til at lægge en strategi for min virksomhed. Jeg ville gerne det hele, men når substansen, eller mit Claim to Fame, skulle koges ned til en enkelt linje, blev jeg nødt til at beslutte hvad jeg ville være super god til, og være kendt for på sigt. Det har faktisk motiveret mig til at lægge en strammere kurs, og skære en masse nice-to-have eller nice-to-be fra.

For noget tid siden oplevede jeg effekten af ikke at have styr på mit Claim to Fame, og kort tid efter oplevede jeg effekten af at have styr på det. Jeg var til et netværksmøde, og talte med direktøren for et incubatormiljø. Han spurgte meget direkte: ”There are other companies in your space, what’s your claim to fame?”

Jeg begyndte at tale om features og specs (som vi udviklere jo elsker at gøre), og jeg kunne klart fornemme, at det gad han sgu ikke rigtigt høre på, og han begyndte hurtigt at snakke med ham der stod ved siden af. Spørgsmålet var jo faktisk en invitation til at fyre mit elevator pitch af, og jeg smed invitationen på gulvet fordi jeg ikke ikke havde en kort og præcis formulering, der på få sekunder kunne give ham en ide om, hvorfor jeg var værd at bruge mere tid på. Jeg havde jo faktisk ikke et pitch. Jeg blev rasende på mig selv, og havde virkelig lyst til at råbe højt (hvilket jeg normalt ikke gør).

Så jeg begyndte allerede dagen efter at arbejde på svaret til spørgsmålet, så jeg var klar næste gang jeg ville blive spurgt. Og jeg fik faktisk hurtigt chancen. En i mit netværk havde arrangeret et møde, hvor jeg ville have mulighed for at præsentere mit produkt for en meget stor virksomhed (den 3. største af sin slags i USA).

Min præsentation var delt op i to, en virksomhedspræsentation og en demo. Med tre slides viste jeg hvofor jeg lavede hvad jeg gjorde (hvorfor jeg havde startet virksomheden, og hvorfor jeg har kompetencerne til at gøre det), hvorfor mit koncept er f*cking fantastic og hvad kunden ville få ud af at vælge mig. Den gik rent ind.

Det er forskellen på at have styr på værdigrundlaget, og på ikke at have det!

Kan du kort og præcist forklare hvorfor kunder bør vælge dig? Hvis ikke, har du en opgaver som du bør gøre noget ved…

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Carsten skriver Skriv dig op