Jeg ser ofte, at iværksættere søger kapital eller partnere til at udvikle en app. Jeg har allerede skrevet et indlæg, som giver et par fingerpeg om, hvad en partner kigger efter, og forventer. Så denne gang vil jeg skrive lidt om den anden del.
Hvad investerer investorer i? Tja, de investerer i personerne, ideen, kompetencer, eventuelle patenter og lignende. Men helt lavpraktisk, investerer de i virksomheden.
Alene det, at iværksætteren ønsker at få investorer til at investere i en app, får sikkert en del til at springe fra. Investorene ser ikke virksomheden for sig, da det kun er app’en iværksætteren har fokus på. Måske var en app nok for investorer for 3-5 år siden, men i dag vil jeg vove den påstand, at de fleste investorer hellere vil investere i en virksomhed. Men det udelukker jo ikke app’en.
Lad mig give to eksempler, hvor i det første er der fokus på app’en, og i det andet er der fokus på virksomheden. Jeg tager udgangspunkt i noget, som snakkes en del om her på disse kanter, nemlig samkørsel app’en Uber, hvor man kan finde en at køre sammen med. Det svarer til GoMore i Danmark. Her er to pitches:
App
Jeg har en fantastisk ide til en app. Jeg vil lave en app hvor folk kan finde bilister, som kører samme vej som jeg skal, som vil give mig et lift, mod en økonomisk gevinst. Både bilister og folk der har brug for et lift, vil bruge app’en. Man kan oprette en tur på app’en, og så kan den nærmeste bilist der er tilmeldt, få et tip om at der er en der vil have et lift. Og så kan bilisten få et beløb for samkørslen. Mit mål er at blive den mest downloadede app indenfor samkørsel.
Virksomhed
Jeg har en fantastisk ide til en virksomhed, som driver en online platform, som kan koordinere samkørsel. Ideen med platformen er, at dem der har brug for et lift, og dem der alligevel skal samme vej, kan blive forbundet med hinanden, og ham/hende der giver et lift, får en økonomisk gevinst ud af det. Virksomheden tilbyder servicen gennem eks. et website, en app, eller SMS. Umiddelbart virker en app som den bedste løsning p.t., så den udvikles først. Målet er, at virksomheden bliver den største platform indenfor samkørsel.
Hvilken af de to vil du helst investere i? De laver nøjagtig det samme, forskellen er primært, om det er app’en der lægges vægt på, eller om det er virksomheden, som også vil benytte en app, men ikke begrænset til en app, der lægges vægt på.
Det er svært at brande en app, det er meget nemmere at brande en virksomhed eller en platform. Og ved at have fokus på virksomheden, signallerer man også, at der er mere substans end bare en app. Der er over 1 million apps i App Store, hvordan kommer man overhovedet op til overfladen? Hvis app’en fejler, er pengene så tabt, hvis man kun har investeret i app’en? Hvis man har investeret i en virksomhed, er der måske mulighed for at sadle om, hvis noget ikke virker.
Mit råd til app-iværksættere er, at tænke mere over at skabe en virksomhed, og lade app’en være et produkt. I dag er det meget svært at skabe værdi nok i en app alene, til at være attraktiv for en investor.
Hvorfor blev Instagram solgt for 1 mia dollars til Facebook? Nok fordi de havde en stor brugerbase og populær app, men uden tvivl også fordi der var en virksomhed bag, som havde udviklet nogle brugervenlige software filtre og algoritmer til at give billeder et unikt og spændende look, på devices med meget begrænset adgang til RAM og CPU ressourcer. Den teknologi havde Facebook ikke da de købte Instagram.
Hvem kan forresten huske hvad firmaerne bag app successer som Angry Bird og Candy Crush hedder? Risikerer virksomheder som disse ikke at dø med app’en, hvis ikke der er en langsigtet strategi bag?
Min opfordring til app-iværksættere er altså, at skabe en virksomhed, med app’en som produktet, og ikke forsøge at lade app’en være virksomheden. Det er langt mere attraktivt for investorer at investere i en virksomhed end en app. Og selvom app-iværksætteren måske ikke har brug for investorer, så er det stadig en god ide, at fokusere på at skabe en virksomhed, med app’en som virksomhedens produkt, og tænke strategisk på virksomhedsniveau, så det hele ikke falder til jorden den dag app’en ikke er populær længere.