Okay, og hvorfor blogger du så om det på Amino, tænker du måske efter at have læst overskriften. Det har skam noget med iværksætteri at gøre.
Ja, vi fik faktisk hunden i december sidste år, så vi har ikke lige fået ham. Henry er en ca. 2.5 år gammel Bichon-Maltese, og vi fik ham gennem en velgørende organisation, som redder hunde, der af en eller anden grund er havnet på et shelter, fra at blive aflivet.
Jeg har lagt mærke til en ting når jeg har gået tur med ham. Han har vist ikke været vant til omgang med andre hunde hos sin tidligere ejer, for han er ikke specielt social blandt andre hunde. Vi går til træning med ham for at forbedre det, men han kan stadig finde på at gø af andre hunde.
Når vi kommer om ved en anden hund, og det er en hund på hans størrelse eller mindre, gider han ikke rigtigt at gø. Og hvis han gør det, skal den anden hund som regel starte. Men når vi møder en større hund, selv hunde 3-4 gange større end ham selv, så bliver han tændt! Hvis han fik lov, ville han starte en slåskamp!
Det fik mig til at tænke på hvordan iværksættere agerer.
Hvordan agerer du? Konkurrerer du mod virksomheder på din egen størrelse, og forsøger at vinde over dem? Eller er du mere eller mindre ligeglad med konkurrenter på din egen størrelse, og går i kødet på langt større konkurrenter i stedet?
Det er som om små hunde ikke ved at de er små, og derfor gør af de store hunde. En lille Paris Hilton håndtaskehund gør af en rottweiler eller pitbull. Sådan bør vi også agere som iværksættere. Hvis vi bare vil gø med andre på vores egen størrelse, forbliver vi nok denne størrelse, og bliver ved med at have den samme kundetype og -størrelse.
Det er sikkert også fint for mange, men hvis vi har vækstambitioner for virksomheden, og evt. vil tiltrække investorer, vil vi uden tvivl nå længere ved at gå efter markedsandele fra større, og måske ældre, konkurrenter.
Jeg oplever det jævnligt her i Silicon Valley. Nogle iværksættere går direkte efter kunder, eller segmenter, der er større end dem selv, og større end den iværksættere typisk går efter. Når man vælger denne strategi, risikerer man at løbe ind i den ene lukkede dør efter den anden. Men når det lykkes, er gevinsten stor.
Faktisk er sandsynligheden for at lykkes med denne strategi ikke ubetydelig. Hvem kender ikke til at samarbejde med, eller handle med, store ældre virksomheder. Det er besværligt fordi beslutningsgangen er tung, alting tager tid, og man føler ikke, at man som kunde får den opmærksomhed eller fokus man ønsker og fortjener. Mange større virksomheder kører ofte efter ”take it or leave it”-metoden. Kan du ikke lide det de kan tilbyde, er det bare ærgerligt.
Derfor er der en hel del større virksomheder, som er interesserede i at handle med mindre virksomheder, som er agile, fleksible og som behandler deres kunder som VIPs. Som startup er man som regel villig til at gå den ekstra mil for at yde en fantastisk kundeservice, og levere mere end kunden forventer. Måske arbejder man også smartere. Vær bevidst om at dette har en værdi.
Når den lille hund gør af en stor hund, skyldes det så, at den lille hund har masser af selvtillid, eller ved den ganske enkelt ikke, at den ikke er større end et par mundfulde for den hund den gør af? Uanset hvad årsagen er, så kan vi nok lære lidt af det.