Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

De mest succesfulde virksomheder i verden er startet af....

2,426 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2019

Sæt danske børn fri!  

I Danmark går debatten på hvordan vi sætter vores børn fri. I Debatten satte Knud Romer debatten i gang med en sang om frihed.

Kigger man på hvilke kompetencer vi skal bruge i fremtiden, som er en bog jeg skriver på for Gyldendal, er der noget om snakken.

Her i USA er det en stigende tendens at benytte sig af det de kalder "unschooling" måske bedre kendt som "naturlig læring", "erfaringsbaseret læring eller "uafhængig læring om du vil”

Tilhængere af dette system mener at skolens pensum, undervisningsform og indhold ikke et skræddersyet tilstrækkeligt fleksibelt til det enkelte barn.

Man mener børn fra naturens side er nysgerrige, legene og dreven. Og at en lærer i virkeligheden dræber børns kreativitet og frihed.

Unscooling handler om at børn ikke går i skole, og lader deres passion drive deres læring.

Metoden er styret af læring og ikke undervisning. Du har ikke en lærer, du har ikke et pensum, du har ikke en skole. Læs det eventuel igen. Der er INGEN rammer.

Disse børns forældre "aflærer" deres børn, måden vi andre er skolet på.

Min fotograf har to børn, som begge bliver "unschoolet". Disse forældre tror ikke på at følge et slavisk system, er vejen til personlig succes. De tror på frihed, individuel læring uden rammer. Det er en såkaldt indlæringsfilosofi - hvis kerne er ideen om at børn vil lære de ting de har brug for, når de har brug for det, og at alle børn har behov for at lære tingene på hver deres måde, fordi alle er forskellige. Og man mener at din kreativitet og nysgerrighed vil drive og lede dig. 

Takket være teknologi er det i dag for de fleste muligt at få adgang til meget mere læring end for blot ti år siden. Unschooling er nok sat lidt på spidsen for de fleste, men det bygger altså på at hele lærings og uddannelsessystemet grundlæggende er forkert.

De vil bare kombinere og skabe deres egen uddannelse. Alt sammen en konsekvens af stigende forståelse og implementering af livsdesign. 

De fleste af os er slave af det system (karakterer, mødepligt og undervisning i et lokale, lektier og eksamen) uden at tro der er meget at gøre ved det.

I det nuværende skole- system, får mange børn opfattelsen af at være forkerte, utilstrækkelige eller ligefrem uduelige uden at være det. De passer bare ikke ind.

Det gør de, bare ikke lige i det system. Der findes nu forældre i hele verdenen, der tager deres børn ud af skolen, for at unschoole dem[1].

Unschooling er ikke en metode eller et system, det er en måde at se på livet, og på barnet på.

Det er baseret på tillid til at forældre og børn sagens kan finde ud af at finde lige netop den metode der passer til dem.

Hvad kan vi lære af det? Det er vigtigt, at du SELV aktivt tager ansvar for din karriere, din læring og din udvikling, og måden du gør det er ved at læse og tolke fremtiden og tilpasser dit livsdesign, så det passer til hvem du er, den livsstil du gerne vil have samt hvad samfundet får brug for.

Du skal være proaktiv.  Og du skal stole på at du har nysgerrigheden til at drive dig selv i den rigtige retning samt musklen til at håndtere modstand, fejl og evner at få det bedste ud af en situation. Du skal ikke finde en kasse du passer ned i, du skal skabe din egen.  Jeg har en stærk lidenskab for at lære, men bare ikke i skolen.

Jeg har ikke ret mange gode minder fra folkeskolen. Jeg blev smidt ud af den i 7. klasse. 

Tankevækkende er det, at de mest succesfulde virksomheder i verden er startet af immigranter, eller folk der enten blevet smidt ud eller har forladt skolen uden eller kun med dele af en uddannelse!

Hva skal vi med skolen?  

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Soulaima blogindlæg Skriv dig op