Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Grib mikrofonen part 1/3

Grib mikrofonen part 1/3

3.851 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 May 2018

Alle fortjener et godt arbejdsliv, og det at kunne kommunikere godt, sjovt og effektivt er et nøglebundt, der åbner ufattelig mange døre. Især som iværksætter.

Nogle af de bedste nøgler vil vi gerne give til dig. Dig, der bærer rundt på vigtige budskaber. Dig, der skal tale for kollegaerne. Dig, der som foredragsholder vil imponere dit publikum, eller dig, der som iværksætter skal profilere dit produkt. Det er nøgler, der kan bruges af alle, som ikke kan lade være med at række ud efter mikrofonen. Du må godt. Og du er ikke for meget. Når andre synes, at du er for meget, er det garanteret, fordi de selv er for lidt. Så grib mikrofonen. Og kom op og strål på den ølkasse.

Som iværksætter skal du gang på gang overbevise dit publikum. Om det er en investor, en partner, en potentiel kunde, eller måske det endda er de historier du vil fortælle via din markedsføring, skal du hele tiden vælge dine ord med omhu.

Vi har en god og en dårlig nyhed til dig. Den dårlige nyhed er, at du er nødt til at være dygtig til at formidle det du har på hjerte. Det er absolut nødvendigt. Det kan godt være du er verdens dygtigste til det du laver, men hvis du ikke kan formidle det, så vil du for evigt være verdens mest hemmelige succes. Men bare rolig, nu kommer vi til det sjove. Den gode nyhed er nemlig, at det er et håndværk du sagtens kan lære.

Vi, Anne og Soulaima, har tilsammen holdt en lang række foredrag for et hav af mennesker, og for os findes der ikke noget bedre, mere udfordrende og berigende arbejde, end det vi har. Og så er der sket det for os, som sker for mange andre, når man kommer op i alderen – vi tænder på at lære fra os og se andre få succes. Så læs med her og bliv klogere på, hvordan du griber mikrofonen.

Elsk dit publikum

Når det kommer til kunsten kommunikation, ved vi, hvad vi taler om – og vi ved også, at der ikke er nogen scene eller noget publikum, der er finere end andre. Hver gang man træder op på podiet, får man nemlig den smukkeste gave, der findes i hele verden: Andre menneskers opmærksomhed. Det er fuldstændig lige meget om det, der skal leveres, er statsministerens nyt årstale eller de sjove ord ved en festlig begivenhed. En god foredragsholder er aldrig bedre end det publikum, man er sammen med, og derfor er opgaven altid at løfte det publikum mod nye højder. Forløse energi, give håb, anvise nye muligheder og tage dem med på en rejse, hvor de ser det, du gerne vil have, at de skal se.

Forestil dig dit publikum som babyer. Nuttede væsener, der er kommet ind i denne verden fyldt med håb og drømme. Og så er de blevet tabt på gulvet, mobbet i skolen og aldrig rigtig blevet set og anerkendt for alt det arbejde, de udfører. Mød alle mennesker med tillid og empati, og du vil opleve, at de åbner sig for dig.

Vær en rolig gorilla

Det er helt normalt at føle angst, når man skal træde op for andre. Husk altid på, at ’fear is for the ego’. Det er kun egoet, der føler angst: For tab af status og for at blive til grin eller gå i stå eller sige noget dumt.

Se angsten i øjnene og lad være med at tage alting for alvorligt. Det er mindre vigtigt at være klog og have styr på alting, og mere vigtigt at kunne skabe relation til dit publikum. Vi er i bund og grund blot talende aber på et organisk rumskib, der flyver gennem verdens rummet. Vi længes så utrolig meget efter mening og samhørighed.

Læg mærke til andre menneskers kropssprog. Uro manifesterer sig som ’den dansende bjørn’, det vil sige, at man går frem og tilbage, når man står på scenen, vipper med fødderne eller drejer på stolen, når man interviewes i Deadline. Lad være med det, for det smitter andre med uro, og du fremstår usikker, som om du ikke vil være ved dine egne budskaber. Det samme gælder for pegefingre og løftede øjenbryn. Sæt dig på dine hænder, hvis ikke du kan styre dig. Til gengæld gør det ikke så meget, hvis du vælter noget. Så tror folk bare, at du er klog (især hvis det passer med dit brand som en fjumset forskertype).

Se dig selv som en stor, rolig silver- back gorilla. Det er dig, der er den store og farlige, og de andre, der skal underlægge sig din vilje.

Dem der når længst med deres mål, er dem, som taler direkte til folk, så det rammer hjertet. Vi linker med folk via vores følelser og underbevidsthed. Vi støtter politikere, som vi ser som troværdige, og vi tænder på dem, når vi ser deres passion og personlighed. Vi kan ikke lide skingre stemmer, nedladende blikke og rynkede pander. Vi kan ikke lide hovskisnovski-sprog, statistik og kedelige modeller, der ikke har en krog i vores virkelighed. Vores instinkt siger os, at den person kan vi ikke stole på.

Udstråling har enorm betydning for, hvem der kommer til at sidde for bordenden og det er langtfra altid den mest kompetente. Desværre.

Din energi bliver andres energi

Det er ikke ligegyldigt, hvad du laver lige inden, at du skal på. Der er lavet ret spændende undersøgelser af folk, der skal til job- interview: Den ene gruppe sad med deres telefon og sendte sms’er, og den anden med en iPad eller ved en megastor computerskærm. De to grupper havde helt forskellige fremtoninger på mødet, og dem med de store skærme havde langt større succesrate. Laver du ’små ting’, inden du skal på, mindsker du dig selv. Laver du ’store ting’, tænker du større. Det lyder absurd. Men hvorfor dog tage chancen?

Lad være med at sidde rullet helt sammen og kigge ned i din lille bitte skærm på din telefon, før du skal noget vigtigt. Stræk dig og stil dig på tæerne og lav en vinder- position. Forestil dig, at du lige har vundet noget vildt eller har fået verdens bedste nyhed og råb ’jubiii’ inde i dig selv. Gå rundt i lokalet og hils på folk. Som en alfa, der lige er rundt og markere territoriet.

Vær venlig, se folk i øjnene, smil, lyt og lær. Bare fem minutters tilstedeværelse med et lille udpluk af målgruppen ændrer din stemning, dit energiniveau og skaber mulighed for meget mere klangbund.

De mennesker du taler til ræsonnerer med dig. Dit humør og din energi smitter. Du kan med fordel se på dig selv som et bryllupsband: Aldrig i centrum for festen, men uundværlig for den gode stemning. Nogle vil have jazz, andre pop og senere måske noget rock’n’roll. Og så er de i øvrigt fuldstændig ligeglade med, om du har en dårlig dag. Som den professionelle, du er, formår du at levere varen. Hver. Eneste. Gang.

Det dejlige er, at god energi bliver dit succeskriterie. Du bliver tvunget til at gøre alt det, der oplader dine batterier: Dyrke sport, spise god og næringsrig mad, få frisk luft og ro, sove ordentligt, lære nyt og selvfølgeligt også chille en helt weekend med dyne og Netflix.

Blogserien “grib mikrofonen” er skrevet af Anne Skare Nielsen og Soulaima Gourani, i forbindelse med lanceringen af deres digitale kursus “Nerdy Speakers Startups”. (link i bio)

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op