Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om strategi, ledelse og netværk

At sige fra er ikke for tøsedrenge

Skrevet af:
11. maj 2015 | 6.311 Visninger | 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Soulaima Gourani

Ekspertblogger på Amino om strategi, ledelse og netværk

Jeg har siden december sorteret kraftigt ud i alle de bestyrelsesposter og tillidserhverv jeg gennem de seneste mange år, har fået viklet mig ind i. Det er utrolig befriende at få sorteret ud.

Hver eneste dag kommer der en forespørgsel fra en eller anden organisation, en NGO eller en lille virksomhed, der spørger om jeg ikke vil være projektor, bestyrelsesmedlem, sponsor, mentor eller medejer.
 Det er fuldstændig umuligt at følge med. (hvis du sidder og føler, at jeg siger alt dette for at blære mig, er du i fare for at misse min næste pointe!)

En af mine gode venner fortalte for nyligt, at han havde mødt Warren Buffet og til ham skulle have sagt at “The difference between successful people and very successful people is that very successful people say no to almost everything.”

Hvis du mener, at det kun er tøsedrenge, der siger fra og fortæller, at opgaverne er for mange, eller at de har svært ved at få tingene til at hænge sammen, så gør det alligevel. Jeg skal finde mig i folk skriver ” deres kongelige travlhed” etc. og kalder mig utilgængelig, fordi jeg har en PA, der tager sig af mine mails og min kalender. Jeg tager det med et smil. Jeg ville ganske enkelt ikke kunne leve det liv jeg gør, hvis jeg skulle sige ja og være tilgængelig for alt og alle. Så ville jeg få netværksstress.
 Det at sige fra i tide er langt sværere – og slet ikke for tøsedrenge. 

Det er langt sejere at turde sige fra, end blot at bøje nakken og knokle igennem, og deltage i alt man bliver inviteret til.
Du bliver en rollemodel, som der er behov for, og de fleste vil beundre dig for at turde sige til og fra, hvis du gør det på en ordentlig måde.

Under alle omstændigheder skal du være opmærksom på dine tre liv; dit arbejdsliv, dit familieliv og dit personlige liv.

Forestil dig et komfur med tre kogeplader med gryder på hver plade. Den ene gryde er dit arbejdsliv, den anden dit familieliv og den tredje dit personlige liv eller dine livsværdier.

Du kan udmærket holde til, at den ene gryde koger og bobler i en periode. Men skal du samtidig holde gang i den anden eller tredje gryde, bliver det svært, og du vil ikke kunne holde til det på længere sigt.

Det er helt i orden at skrue ned for en eller to af gryderne i en periode, men det er ikke smart at skrue op for to eller tre på en gang. 
Så mit 2015 vil fortsætte med at være året, hvor jeg fortsætter med at reducere, fokusere og simplificere mit liv. Året hvor tidsspilde, overspringshandlinger og nonsens fjernes, og der bliver sagt mere NEJ end JA!
Øv dig, især hvis du synes det er svært at sige nej, og hvis du kan mærke frygten for at gå glip af noget…..
Hvis du ved, hvor du vil hen, ved du også, hvad du skal sige ja og nej til….!                                                                                                                                             

saxis

Læs også


Kommentarer

Carsten Jacobsen  den 15-05-2015 kl. 03:38

Man kan vel generelt dele sin karriere op i tre faser. I den første fase opsøger man muligheder, i anden fase får man muligheder foræret og i tredje fase vælger man muligheder fra.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Kim Bech  den 15-05-2015 kl. 15:26

Jeg arbejder i Filmbranchen og siger meget tit "Nej tak" til opgaver , især frivilligt arbejde på ellers meget spændende projekter. Ellers ville jeg sku gå i hundende og ja koge over. Man skal vælge sine personlige investeringer med omhu :)

Men man skal da se det som et positivt tegn at folk kontakter en !

God arbejdslyst

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Soulaima skriver


Soulaima Gourani

Mod til succes 

Er du kørt sur i det hele? Er du træt af chefen? Er du bitter over at din kollega blev forfremmet i stedet for dig? Keder du dig på jobbet – eller i det hele taget? Ærgrer du dig over at du aldrig fik muligheden for at forfølge din drøm? Den gode nyhed er, at der IKKE kommer nogen og redder dig. Du har selv det fulde ansvar, du er selv nøglen til forandring – og du har alle muligheder.

Du kan købe ‘Mod til Succes’ lige her.

Tag magten over din karriere

Tag magten over din karriere - køb den her

Vil du skifte job? Vil du være leder? Vil du være selvstændig? Lave noget sjovere? Tjene flere penge? Have mere tid til rådighed? Være gladere? Ved du, hvad du vil med dit arbejdsliv?

Vil du give din virksomhed et serviceeftersyn? Klik her.

   


Soulaima på Twitter

Hvis du vil have besked når Soulaima og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer


Arkiv