Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Innovation - findes ikke!

Innovation - findes ikke!

5.021 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 November 2012

Selvfølgelig kan man være innovativ - men held og sult er nok bedre drivkræfter end kreative farverige brainstorm-rum!

I bund og grund tror jeg ikke på at man kan sætte sig ned i et kulørt rum og med gule post-it, og derved blive innovative.

Man kan muligvis blive lidt fjollet og lidt mere kreativ, men I bliver ikke radikal innovative, om så rummet er malet i rød og drysset med guldstøv! Det går ikke. Der sker ikke en dyt!  

Glem titlerne

Man hører alle vegne titler som innovationschef, innovations hubs, radikal innovation, incremental innovation – innovation her der og alle vegne.

På min MBA fyldte innovation meget igennem mine 2 år. Det har i de seneste 10 år været et hype uden lige. Alt handler om at finde den næste store ”ting”.

Sikke noget pjat, hvis du spørger mig. Der findes ikke styret innovation.

Du kan ikke sætte det op og innovation kan ikke planlægges. Uanset hvad du gør opstår det eller også opstår det ikke. Den store magiske innovation sker helt tilfældigt og fra helt uventede sider. Drop de fine titler og få nu bare fokus på at involvere dine kunder, medarbejdere og brugere så skal innovationen nok komme.

Dine kunder er de bedste opfindere - 

Tag nu mountainbiken som et eksempel. Den er der jo ingen virksomhed eller enkeltstående person der har opfundet. Det var nogle brugere fra Californien som var dødtrætte af at der engang kun fandtes almindelige cykler, som i øvrigt var vildt dårlige i det terræn de har der. I dag anslår eksperter at salget af mountainbike lignende cykler, står for over 70% af det samlede cykel salg i verden.  

Eller hvad med vores SMSer. Det var de unge kunder som tog teknikken til sig og bredte det ud til dig og mig. Det var aldrig ment som en hverdagskommunikationsform. Igen kunderne tog det til sig og udviklede videre på anvendelsen af det.

Der var ikke et eneste teleselskab som havde forestillet sig at SMS en dag skulle blive en indtjening. De anede ikke de sad på noget stort, før kunderne gjorde dem opmærksomme på det.

Steve Jobs er den mest innovative person i de seneste 100 år – øh nej.

I så fald er det en direkte hån mod alt det der er sket i medicinens verden i det 20. århundrede.

Personligt vil jeg især fremhæve Alexander Fleming som i 1928 opfandt udvindingen af penicillinet som gjorde det muligt effektivt at bekæmpe en lang række hidtil dødelige infektionssygdomme.

Hvis vi skal nævne en kommerciel person kunne man da lige nævne Henry Ford!

Han opfandt nemlig samlebåndet som blev opfundet i 1913. 

Hans opfindelse betød jo at vi kunne opnå masseproduktion på samlebånd som må siges at være et af grundlagene for den eksplosive økonomiske fremgang og befolkningsmæssige vækst, som verden har gennemgået i det 20. århundrede.

Måske skulle man så også nævne Leo H. Baekeland som i 1907 opfandt plastik. 

Plastik blev det nye materiale, som har betydet mest for os i nyere tid. Uden plastik ville vores produkter kortslutte, vi ville brænde fingrene, vi ville blive våde, vores biler ville ikke kunne fungere, vores køleskabe ville veje tre gange så meget. Mobiltelefonen, pc'en og mange andre produkter ville ikke eksistere.

Nå men tilbage til Apple og Steve; Hvis han havde opfundet smartphone, internettet eller måske bare  e-mailen ville jeg være tilbøjelig til at give jer ret i at han er den mes innovative i nyere tid.

(Her bør vi måske give mere plads til Tim Berners-Lee, som jo rent faktisk opfandt world wide web i 1991)

Steve har været god til at eksekvere på andres opfindelser. Hos ham blev selv en dårlig ide til en god ide. Og det er en kunst.

Dén skal han ha!

Tænk bare på den engang så berømte Apple computermus! Den blev i sin tid udviklet af Zerox. Eller hvad med drejeskiven på Ipod – den er fra danske B&O. 

Hvis vi SKAL udnævne den mest innovative enkeltperson (hvilket jeg er imod) tyder nye undersøgelser at vi så skal pege på

Thomas Edison!

Uanset - så skal du ikke holde op med at tro på innovation, du skal bare ikke tro den sker på kommando. Nogen af de største opfindelser er ikke opfundet på store budgets ... snarere tværtimod! Så se på muligheder og ikke begrænsninger på at du har for lidt tid og for få penge - måske netop dèt gør at du bliver kreativ og innovativ. Og du kan også komme langt ved at kopiere andre. Bare spørg for at gøre det bedre end dem. Kombinationen af nye og gamle ideer er måske den rette vej for de fleste - "a la Steve".   

Og husk; Innovation kan sagens komme indefra

Forskning i organisationskultur har vist, at virksomhedsledere i Danmark har en tendens til at søge inspiration på det globale marked, når de ønsker at iværksætte innovative processer i deres virksomhed. Det er der heller ikke noget i vejen for, MEN de overser dermed et kostbart innovationspotentiale hos deres egne medarbejdere. De samme forskere konstaterer, hvor påfaldende det er, at disse organisationer ikke benytter sig af kulturanalyser som værktøj i et forsøg på at forstå eller ændre deres virksomhed (Hasse, 2011; Strandgaard Pedersen, 1994). 

Så et godt råd er at du sætter fokus på din kultur i virksomheden. Få den kortlagt, forstå den og brug den ordentligt - og opnå konkurrencefordele. 

held og lykke 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op