Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Gør dine og vores børn klar til morgendagen

Gør dine og vores børn klar til morgendagen

4.061 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 October 2012

Jeg har lige været ude at tale for en region og dens beslutningstagere for skole og ungdom. De spørger om det er nødvendigt at re-tænke vores udd. system!

Hvilke lande tror du bliver morgendagens vindere? Hvilke type medarbejdere tror du vi har brug for i morgen. Dig som er lærer, eller du som er forældre - vi bør være meget optaget af netop dette emne.

Jeg er lige landet fra Kina hvor man har besluttet at 15.000 lærer nu skal rejse ud i verden for at bese hvilke kompetencer skolesystemet i Kina skal indeholde for at kunne blive konkurrencedygtige på morgendagens betingelser. Hvor mange af vores lærer rejser aktivt ud med dette formål?

Jeg har også lige været i Indien for at studere økonomi på Indian School of business (ISB) og for at undervise MBA studerende.

Hèr fik jeg lov at studere på de Indiske vilkår, og fik ved selvsyn lov at opleve hvordan disse Indere studerer og lever mens de bor på campus. Det jeg så var utrolige flittige, unge med meget høj grad af selvdisciplin. De fleste danskere jeg taler med giver udtryk for at vi er meget bedre en eksempelvis Inderne til at tænke selvstændigt, skabe resultater og til at networke. Det er simpelthen ikke sandt. Det jeg ser er i høj grad unge med en utrolig hjernekapacitet og viljestyrke, der er sultne på flere planer. Skal vi frygte dem? Tja, det kommer an på øjnene der ser. Personligt kan jeg kun se to steder vi stadig er et mule-hår foran dem, og det er på 2 centrale punkter.

På ISB fik jeg lov at undervise MBA studerende i karrieredesign og strategisk networking. Der gik et gys igennem klassen de jeg spurgte dem om hvordan de laver deres lektier og opgaver. Skjuler I jeres resultater for jeres medstuderende eller deler I jeres beregninger og konklusioner med hinanden, før I afleverer opgaver. De lo og sagde ”nej selvsagt ikke”.

Og jeg spurgte hvor meget de satte pris på at arbejde sammen i grupper – igen var svaret at de hellere vil skabe deres resultater selv, høste gevinsten selv og vide at den karakter de fik, fik de netop på baggrund af deres egen indsats, og ikke andres.

De lyttede intenst da jeg fortalte at verden har brug for kloge medarbejdere, iværksættere og intrapreneurs, men at fællesnævneren for dem alle er at vi i fremtiden skal leve af at kunne arbejde sammen, dele viden med hinanden og at vi kan, ved hvordan og vil dele ud af vores viden og spidskompetencer.

Især det her med at dele deres viden faldt dem svært. Jeg forklarede at da jeg tog min E-MBA fra Copenhagen Business School (blev færdig i 2007) var det kutyme at vi lavede gruppearbejde, delte opgaver og delte noter. Vi så det som en forædling af vores viden at drøfte og diskutere vores resultater og beregninger. Vi var på samme tid kollegaer men også konkurrenter.

Jeg tror flere af os nærmest betragtede os som deltagere i Formel 1. (Formula One) som jo netop handler om at alle deltagere skal leve op til og efterleve et sæt af regler. Og kun inden for de rammer skal vinderen findes. Deltagerene ved at det er optimering, fin justeringer og teamwork der gør den meget store forskel på om de bliver vindere eller tabere.

 

Dele viden eller information

Så summen af mine erfaringer er at vi i de næste 5 år virkelig vil se et skift i hvem der sidder med verdensmagten og hvilke lande som er i magtens top 10. Eksempelvis Indien er i dag på en ca. 9 plads og stræber sig på at blive blandt top 3.

I de næste fem år forandres det meste, måden vi arbejder på, og årsagen til du bliver valgt eller fravalgt til ønskejobbet forandres. I et videns– og netværkssamfund gælder nye regler end i vores historiske effektivitets og produktionsfokus.

Om få år vil du blive bedømt på discipliner, som går ud over det som i dag antages for værende de vigtigste egenskaber og kompetencer.

De 3 markante er:

•    Vidensentreprenør. Begrebet dækker over din egen evne og vilje til konstant at forny din viden?

  • Vidensspreder – din evne til at få afgang til viden ( ikke at forveksle med adgang til information)

•    Emotionel kvotient. Ens evne til at skabe resultater igennem netværk, kan folk huske én? og evner man at bygge og pleje professionelle og faglige relationer?

 

Der påhviler et enormt stort pres på dine skuldre som lærer for du skal uddanne børnene i det. Også din viden er under konstant forandring, og det bevirker et øget pres på din udvikling, som du selv har ansvaret for at udvikle og udfordre dig selv.

Hvad du synes er nyt, fængende og interessant viden lige nu er forældet og udløbet eller blot sund fornuft om et par uger. Skal du udvikle din viden, gøres et mest effektivt igennem et stærkt, loyalt overlegent netværk som består af mennesker som er dygtigere end dig selv.

Hvem vil de unge arbejde for?

Én af de virksomheder som efterlever ovenstående i deres søgen efter nye talenter er eksempelvis GOOGLE. Med rette kan de sige, at de gør noget rigtigt. Deres succes taler for dig selv. I dag er de nemlig mere værd end eksempelvis A.P. Møller Mærsk. Denne status har de opnået på ganske få år, mens A.P. Møller Mærsk har brugt flere end hundrede år på at nå det ståsted de har i dag. Tankevækkende – ja!

I foråret 2012 havde jeg en berigende samtale med Marissa Meyer, før hun skiftede til Yahoo, hvor hun i dag er CEO.

Vi talte om den særlig ånd der hersker i Google. Og at de kan vælge og vrage imellem deres mange dygtige ansøgere. Hun fortalte at passion og energi er utroligt vigtigt kriterium. Fordi, som hun siger, hvis de ikke brænder for det de laver bliver de heller ikke til verdens bedste it udviklere.

Tilbage i 2007 var jeg i Kina, for blandt andet at besøge Google, og fik derved mulighed for at betragte  én af verdens mest succesfulde virksomheder indefra. Det var en stor oplevelse alene at se hvordan de indretter kontorer således medarbejdere yder deres bedste. I øvrigt har de år efter år høstet mange anerkendelser for deres medarbejderpleje, og blev i 2010 kåret til ”verdens mest attraktive arbejdsgiver”. Når man bliver ansat bliver man ikke en kollega men een af ”googlerne”, hvilket skaber en stærk kultur som motiverer medarbejdere til at give et ekstra tørn med for google familien.

Hvad er det som Google gør rigtigt? De ved hvad som tænder eller tænder folk af. De er mestre i at skabe en fængende kultur, og de er mestre i at kommunikere en større mening med deres eksistens.

Årsagen er at især yngre ambitiøse gerne vil arbejde for noget der er relevant. Denne tendens gør sig også gældende idet flere os hellere vil arbejde for NGO`er som eksempelvis Amnesty, Greenpeace og Røde Kors mv. 

Morgendagens vindere af uddannelser bliver de, som virkelig forstår at tilpasse organisationen til de unge, sådan at såvel struktur som adfærd passer til deres holdning til arbejde, liv og karriere...

Problemet (ja, ikke udfordring - PROBLEMET) er bare, at mange af os ved alt for lidt om, hvad det er, de unge vil have. Ved du det?

Hver eneste generation bibringer unikke fordele, erfaringer og forventninger, som bør udnyttes. Hver generation har hver deres forventninger til, hvorledes de vil leve og arbejde. De har helt forskellige synspunkter, når det handler om, hvordan og hvorfor de arbejder hvordan de bedst lærer og tilegner sig ny viden i eksempelvis skolen. Hvordan og om viden skal deles, samt hvordan god ledelse udspilles. Det spændende er, om du er klar til at se værdien af, at vi er forskellige, og tør tage det ind som en del af din undervisning?

”De bliver ligesom os”

En ældre leder i en bank sagde for nylig til mig: ”De unge skal blot forgælde sig, så bliver de ligesom os, og så passer de deres job, og vores bekymringer er forbi”. Så enkelt er det desværre ikke. De unge er og bliver forskellige fra de mere modne, etablerede ledere i dansk erhvervsliv. Samfundsmæssige og kulturelle hændelser påvirker os alle, og de oplevelser, indtryk og informationer, unge er præget af, har betydning for adfærd, holdninger, fordomme og overbevisninger. De forskellige generationers forestillinger om arbejde og fritid er meget forskellige fra hinanden. Er du klar til de nye racer?

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op