Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Hvad du bør vide FØR du skifter job

Hvad du bør vide FØR du skifter job

11.953 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 July 2012

Går du med sommerfugle i maven og med drømme om at skifte job efter din sommerferie?

Data tyder på at jobannoncerne bliver læst ekstra grundigt hen over sommeren. Det forholder sig ofte sådan at når vi får lidt fri og får luftet vores tæer i sandalerne, og tankerne får frit løb, og vi oplever nyt overskud, begynder mange af os at lege med tanken om at skifte job.

Jeg synes det er POSITIVT at du bruger din ferie til reflektere over hvor du er i livet, og om du er på den rette hylde. Men inden du skifter jobbet ud med et nyt job, så tænk over følgende:

Føler du lige nu at du er i en situation hvor du går på arbejde fordi du skal, og ikke fordi du gerne vil? Det er ikke holdbart i det lange løb. Vi brænder simpelthen ud hvis vi i alt for lang tid laver noget vi ikke er glade for. I en periode kan det være nødvendigt bare at holde et job ud fordi man skal betale termin. Men set i det store perspektiv bør vi alle stræbe efter at finde noget som i det mindste betyder at vi har flere gode dage end dårlige dage.

Jeg vil dele de overvejelser jeg selv gør mig når der dukker et nyt (og bedre) job op. Og jeg vil dele med dig hvilke forberedelser jeg gør mig inden jeg takker nej eller ja.

Du kan selv påvirke om du er lykkelig i dit nuværende job!

Inden du skifter job, så mærk lige efter om det bare er fordi du trænger til en lang ferie, eller om det virkelig bare er fordi du keder dig, eller om det reelt er fordi du trænger til at skifte job.

Spørgsmål 1) Jeg er tilfreds med mit nuværende job.

Svar:

Ja, absolut

Det vil jeg mene

Jeg er ikke sikker

Ikke rigtig

Absolut ikke

Spørgsmål 2) Jeg tror jeg er nået så langt jeg kan her hvor jeg arbejder lige nu.

Svar: 

Ja, absolut

Ja, det synes jeg

Jeg er faktisk lidt usikker

Nej, ikke rigtig

Absolut ikke

... Hvordan var dine svar?

Skal du overhovedet skifte job?

For at vide om du overhovedet skal skifte job, kan du spørge dig selv om følgende:

  • Hvor glad er jeg overordnet for mit arbejde - på en skala 1-10 (10 er top)
  • Hvor glad jeg for indholdet af mit arbejde (det faglige indhold) - på en skala 1-10 (10 er top)
  • Hvor glad er jeg for hvordan jeg arbejder (form – virksomhed, tider, ansvar) - på en skala 1-10 (10 er top)

Hvis du er usikker på om du skal skifte job, så overvej hvad du selv kan gøre for at gøre jobbet mere spændende og udfordrende. Du er ofte selv herre over om du har de muligheder du ønsker. Det handler om at turde skabe dem.

Min ovenstående påstand bakkes op af forskellige lykkeforskere og afhandlinger om lykke.

Undersøgelser tyder på at din lykke påvirkes 50 % af gener, og 10 procent kontrolleres af personlige omstændigheder (ægteskabelig status, økonomisk status, helbred). Du har derfor selv indflydelse på 40 %.

Som beskrevet kan arbejdslykke skabes ved at du beslutter dig for at arbejde med noget helt andet, eller simpelthen beslutter dig for at tage tyren ved hornene og gøre noget ved jobindholdet selv. Eventuelt ved at bede din ledelse kigge på om din arbejdsbeskrivelse kan blive ændret lidt, så den passer bedre til dig og dine kompetencer.

Du skal helst synes at dit job er så meningsfyldt som muligt, og at du føler dig personligt eller fagligt udfordret i det. Udfordringer kan være store eller små.

Hvis du svarede at du er helt sikker på at et jobskifte er det eneste rigtige, så overvej nøje hvor du skal hen. Overvej også om du rejser du fra noget? Eller rejser du til noget?

Hvad er et meningsfyldt job for dig?

Hvad og hvor bør du egentlig arbejde? Kan du erindre nogen situationer, opgaver, emner, hobbyer, mennesker eller sådan noget som sagde dig noget - og som du nød at arbejde med?

Hvis du er i tvivl om om du arbejder inden for det rigtige felt, kan du gerne overveje hvad der for dig er den rigtige levevej!

Hvilken karriere?

Hvad er for dig det perfekte arbejds(liv)? Hvad er for dig karriere?

Karriere er ikke lig mange penge og prestige. Det kan det være for nogle, men den sande karriere ligger i at du arbejder med noget du kan lide, og med noget du er god til, hvis du spørger mig.

Din karriere kan være mange ting – vi taler jo om dit arbejdsliv, så du kan gå mange veje. Ingen veje er mere rigtige end andre.

Det er min erfaring at succes ikke altid fører til lykke. Jeg kender flere som er yderst succesfulde, men de keder sig til døde og er ikke særlige glade.

Så succes er ikke altid succes.

Personligt mener jeg at et lykkeligt arbejdsliv skabes igennem interessant jobindhold og dygtige kolleger (faktisk helst nogle der er meget dygtigere end mig selv), varians i arbejdsopgaver og krævende samarbejdspartnere.

Hønen og ægget

Du bør kigge ærligt på hvad du kan, og hvad du er god til, og hvad din passion er.

Hvad er din passion? Hvad gør dig gladest her i livet?

Min passion er – jeg brænder for at arbejde med ____________________________________________________ 

Hvad skal du arbejde med?

Vær ikke kritisk mod dig selv – men vær ærlig: Hvad er du helt ærligt dygtigst til?

Hvad er din sande karrierevej? ALT kan være en karrierevej, så længe det bare er lovligt ;-) Nogle tror ikke en hobby kan være en karriere. Det kan det hvis du brænder for det. Tænk bare på alle de succesfulde folk der i dag lever rigtig rigtig godt af at være alt muligt utraditionelt. De er alt lige fra tatovører, racerkørere, ryttere, malere, foredragsholdere, chefer, konsulenter, kritikere, musikere til it-nørder osv.

Kan det gøres til en levevej, hvis ja, hvordan?

____________________________________________________

 

Når du så har fundet ud af hvad du brænder for, kan du begynde at kigge på hvad dine styrker og muligheder er.

Skriv til venstre dine styrker ned.

Skriv herefter dine muligheder ned.

Mine styrker

Mine muligheder

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål til dig:

  • Hvad er egentlig en god arbejdsdag for dig? Nævn 5 egenskaber ved en GOD dag:
1)
2)
3)
4)
5)

Casting af virksomhed

Krise eller ej. Vi har alle har godt af løbende at overveje vores arbejdssituation. Derved kan vi  blive bedre forberedt eller bedre i stand til at udvælge hvor vi kan eller burde arbejde for at få de bedste betingelser og for at kunne få det bedste frem i os selv og vores liv.

Casting af virksomhed, leder, kollegaer og medarbejdere

Overvejer du at starte i et NYT job efter sommerferien, da lov mig at overveje om DU analyserer din nye kommende virksomhed godt nok.

Alt for mange af os ser en jobannonce eller hører om job, går til samtale 1-2 gange og får så måske jobbet. Du starter i jobbet og finder måske ud af at dit job er blevet oversolgt til dig. Det hænder at virksomheder ikke fortæller dig helt ærligt hvad som er virksomhedens udfordringer.

Jeg har hørt meget - blandt andet dette:

Sagt i interview: ”Vi er en mindre sammentømret virksomhed med lang historik bag os. Vores kunder er rigtig tilfredse med os. Vi har unikke produkter med få konkurrenter.  Vi sælger over hele verden og oplever ikke nogen udfordringer med vores produkter - de er godkendte, og nu skal vi bare have dem ud på endnu flere markeder. Vi har netop udarbejdet en 5-års-strategi som vi har brugt mange måneder på at lave. Vi kommer til at opleve massiv vækst, og alle vil blive belønnet så rigelig for deres indsats. Vi forventer at vokse med 20 % over de næste 5 år (allerede her bør dine alarmklokker ringe)

Reality: Få måneder efter bliver det tydeligt at produkterne kun er godkendt i få lande, og den strategi man har lavet, er baseret på skrivebordsarbejde og ikke ”real life” data fra og om markedet.

Salgschefen som sidder på de vigtige data om hvad der konkret sker derude på markedet, havde ikke engang fået lov at deltage i strategiarbejdet, hvilket jo er fatalt. Endvidere viser de efterfølgende interviews med de største og vigtigste kunder at de er utrolig utilfredse med virksomheden og overvejer at slutte samarbejdet. For så at gøre det endnu mere dramatisk fungerer ledergruppen ikke, og der er masser af intriger. Folk kan ikke lide hinanden og taler ikke sammen. Medarbejderne viser sig at være dårligt ledet. Og sidst, men ikke mindst: De tjener ikke rigtigt penge. 

Ville du takke ja til at arbejde dér? Svaret er desværre at alt for få af os beder om tilstrækkelig data. Og for få af os stiller krav om at få love at møde et par kunder og et par kollegaer først, for derved at få et så bredt og dybt billede af virksomheden som muligt.

Hvis du skal blive en succes, er du ikke alene om at skabe den. Det sker sammen med andre, og vil du ikke gerne vide hvad det er for et hold du bliver en del af, eller som du får ansvaret for?

Hvis du tør – hvilket du bør, skal du bede om at møde eller tale med 1-3 vigtige aktører inden du tager jobbet. Dén viden du får her, er en ”mini 360-graders-analyse” som du bør unde dig selv at du foretager. Du får kritisk viden om produkter, virksomheden, lederen, systemet mv. Du kan begrunde det med at du er grundig og gerne vil kende ”uglerne i mosen”, fordi du så bedre ved hvad din opgave reelt går ud på, og så kan du bedre ruste dig til opgaven. 

Folk fejler ofte på grund af manglende match på kemi og kultur. Så sørg for at lave en vurdering af de bløde faktorer også.

Herunder kan du læse et par rigtige gode anbefalinger til hvordan du caster en virksomhed, og undgår basale brølere: 

”Inden du går til jobsamtale med din nye ledsager (som er din kommende arbejdsplads), er det klogt at foretage en såkaldt ”due diligence” af virksomheden.

Det er normalt at en virksomhed i forbindelse med en akkvisition foretager en sådan due diligence. En akkvisition, eller et opkøb som det også kaldes, er jo netop hvad virksomheden foretager sig når den ansætter en ny medarbejder. Du bliver som jobansøger bedt om at producere analysemateriale om dig selv. Du kender det som: ansøgning, CV, eksamensbeviser, referencer etc. Dette sikrer at virksomheden allerede inden at du sætter dig i den varme jobinterviewstol, har dannet sig et billede af dig, og at virksomheden forbereder sig på den afgørende analyse: den mundtlige eksamen hvor kemien mellem dig og virksomheden testes. 

Det er min anbefaling at du vender spejlet og bruger den fornødne tid på at studere din virksomhed - sagt med andre ord: fortager din egen due diligence! Ud over at du ÆRLIGT vejer om kemien med nærmeste leder er o.k., skal du også kigge på det mere hardcore.  

Hvordan gør du så det?

Du bør altid indlede din analyse med at studere virksomhedens finansielle nøgletal. Dette gøres mest effektivt ved at rekvirere regnskaber fra virksomheden. Gå så langt tilbage i tiden som muligt, helst minimum 5 år. Hvis selskabet er børsnoteret, er det relativt simpelt at få udleveret de seneste 5 årsregnskaber – hvis det er unoteret kan du henvende dig hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen. Når du så sidder med regnskaberne, vil du måske tænke: Hvad skal jeg se efter? Der er mange oplysninger i regnskaber, men jeg vil give dig et par forslag om relevante afsnit og nøgletal.

A)     Ledelsesberetningen er direktion og bestyrelses mulighed for 1 gang om året at redegøre for selskabets tilstand. Desværre er der mange virksomheder som ikke har forstået at udnytte denne gyldne mulighed for at kommunikere med ejerne. De bedste ledelsesberetninger er som kapitler i en bog som skrives hvert år med en rød tråd imellem. Personligt foretrækker jeg de virksomheder som fokuserer på at stå til regnskab for ejerne og evaluerer på de målsætninger som stilles op for investorerne. Her tænkes primært på finansielle målsætninger. Har virksomheden prognosticeret at året succeskriterier er opfyldt ved en given indtjening og afkast på den investerede kapital med dertil hørende frit cash-flow, er det optimalt (cash-flow er de økonomiske bevægelser der kommer ind og ud af virksomheden). Ligeledes er det vigtigt at ledelsen kommunikerer om målsætninger for kommende år og efterfølgende står til regnskab.

B)     Nøgletal af finansiel karakter:: Omsætningsudvikling, indtjeningsudvikling. Her er det vigtigt at skelne mellem organisk omsætningsvækst og tilkøbt vækst. Hvis virksomheden er vokset meget ved egen kraft, er der en god mulighed for at grundlæggende værdier og kultur er intakt, mens at det kan være vanskeligheder at bevare kultur og værdier hvis virksomheden er vokset primært via opkøb af andre virksomheder. Har indtjeningen fulgt med omsætningen, bid mærke i nøgletallene for afkast på den investerede kapital (ROCE) og egenkapitalforrentning (ROE). Hvordan ser virksomhedens nøgletal for cash-flow ud? Virksomheder med et stort frit cash-flow efter investeringer er virksomheder som efterlader ejerne med et afkast; de skaber værdi. Selvfølgelig kan virksomheder i etableringsfasen være kapitalkrævende og producere et negativt cash-flow i en periode. Der er mange nøgletal at forholde sig til, og der er nøgletal som variererer i betydning fra virksomhed til virksomhed og branche til branche, men det vigtigste nøgletal for en ejer vil altid være hvor meget som er tilbage til ejerne i form af udlodningspotentiale; ”cash is king”.

C)     Personaleomsætningen. Når du studerer din kommende arbejdsplads er det relevant at studere nøgletal for personaleomsætningen – en høj omsætning kan give dig et fingerpeg om at alting måske ikke er rosenrødt.

D)     Samtaler. Som en anden del af din due diligence vil det være hensigtsmæssigt at spørge tidligere ansatte til råds og/eller konkurrenter og kunder af virksomheden. Der kan du få det offentlige billede af virksomheden. Hvilken ledertype karakteriserer virksomheden?

E)     Casting af leder. Virksomheder som tegnes af karismatiske, selv-promoverende ledere, kan være vanskelige at gøre karriere i; der er ofte ikke plads til flere ”ambitiøse”. Søg efter virksomheder som har et bredt funderet værdigrundlag som du kan identificere dig med. Søg efter virksomheder som udvikler sig på baggrund af bredde og ikke enkelte super-egoers formåen. Det er min erfaring at en god leder ansætter kompetencer som komplementerer virksomhedens styrker. En god leder lytter og giver plads. En god leder er ærlig på godt og ondt, med det medarbejderhensyn man kan forvente på din arbejdsplads. En god leder er dynamisk, fleksibel, resultatsøgende og realistisk optimist af natur.  Undgå ledere som konstant fokuserer på negative udfordringer, og som påtager sig at rydde op efter andres dårligdomme, det skal lederen have assistenter til. En god leder skal gå forrest og være det bedste eksempel for virksomhedens medarbejdere.

Kilde: Peter Rørdam Bundgaard, Direktør i Bundgaard, Lund & Simoni Capital Management Fondsmæglerselskab A/S (BL&S)   

HELD OG LYKKE OG GOD SOMMER

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op