Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Derfor er uvenner de bedste venner

4,732 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 June 2012

Er du aldrig blevet uvenner med én af dine kollegaer, venner eller en kunde? Det var ærgerligt for det er faktisk GODT for jeres relation, men kun hvis du formår at få konflikten løst igen

Ifølge den berømte psykolog Larry Alan findes der ikke relationer uden konflikter, så hvis du siger at du aldrig bliver uvenner med folk, er det ikke sandt. Konflikter er en del af livet, og det optræder i alle relationer. Spørgsmålet er blot hvordan du takler dem, og husk: Konflikter er ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

Kunderelationer og medarbejderrelationer kan du på mange måder sammenligne med et ægteskab. Hvis I aldrig har været igennem en hård tid sammen eller ikke har gennemlevet en ordentlig konflikt, og derfor ikke har oplevet at vi har klaret den og er kommet stærkere ud på den anden side sammen. Med lidt god vilje kan du faktisk vende en hårdknude til en hjerteknude og ende med at få en meget stærk loyalitet imellem jer. Men det kræver at du tør gå ind i konflikten. 

Takers get

Vi har igennem de sidste år fået tudet ørene fulde af at vi skal give, give, give og atter give, for så én eller anden dag får vi noget tilbage – måske fra et uventet sted.

Ja, det er sådan set rigtigt nok – der er blot et MEN, og det er at en relation har brug for at mærke at du har brug for hende. Så hvis du aldrig beder en relation og hjælp, vejledning eller støtte, så er der en stor chance for at du svækker relationen, alene fordi du aldrig har bedt om noget fra vedkommende. Så husk at bede folk om hjælp til noget.

Så groft sagt: ” takers get”

Konflikter er normalt

Alle mennesker kender til konflikter – og vi har alle været i én. Det sjove er at vi gør så meget for at undgå dem. Måske skal vi lære at se det positive i at lade taget løfte sig, at få renset luften, sige det man virkelig mener, i stedet for at gå rundt om den varme grød osv.

Forleden var jeg sammen med en kollega som betroede mig at hun af og til oplever at kunderne ringer og hidser sig op og beskylder hende for ikke at overholde deadlines, at hun er skyld i de og de fejl, eller sådan noget i den retning. Hun fortalte mig at selvom hun sort på hvidt kan bevise at det rent faktisk ER kunden der er forkert på den, så siger hun bare ”ja og amen”. Dét fik mig til at tænke på at engang imellem i meget velvalgte situationer bør du simpelthen VÆLGE at tage konflikten – ikke for at få ret – men faktisk for at styrke jeres samlede relation. Relationer har faktisk brug for konflikter for at få styrket relationen. Dette gælder naturligvis KUN hvis I er i stand til at få den løst så I kommer styrket ud på den anden side.

Jeg har prøvet at have en kollega som ikke sagde mig noget. Ja, for at være helt ærlig forstod jeg hende ikke ikke særlig godt. Hun var vildt dygtig, men en helt anden type end jeg.

Så opstod der denne her konflikt hvor vi blev nødt til at råbe lidt af hinanden. Vi fik sagt en helt masse til hinanden (renset luften), og bagefter da blodet var kølnet af, stod vi bare der i et meget klarere lys. Det var virkelig opløftende, og vi har en meget stærkere relation – også stadig den dag i dag.

Ifølge den berømte bog ”Mastering Human Relations" har en relation BRUG for relations-konflikt fordi det tester den gensidige commitment og den gensidige tillid.

Jeg er halvt araber og MÅ indrømme at jeg virkelig kan råbe højt og grundlæggende har en tro på at jeg har ret til at sige lige det jeg mener, når jeg mener det. Med tiden er jeg blevet klogere og ved at det jo ikke altid er så god en livsoverbevisning.


Der findes 2 typer konflikter

  • De tydelige konflikter
  • De usynlige konflikter

De synlige konflikter er dem som I begge to kender til.

De usynlige er alle de konflikter som er der, men som vi ikke taler om.  

Fordele ved en konflikt (der også løses)

  • Du lærer hvor jeres forskellige grænser er.
  • Konflikter kan tvinge os til at finde nye kreative løsninger vi ikke tidligere har set.
  • De kan opløse magtbalancer i en organisation.

En konflikt kan styrke:

  • tilliden
  • skabe en større forståelse og skabe en mening med jeres relation
  • styrke involveringen
  • skabe højere gensidig loyalitet

Sådan løser du en konflikt

Find stenen

Adressér problemet og udfordringerne.

Adskil personen fra problemet.

Udvikl løsninger

Vær kreativ, og kom med løsninger som I begge gennemgår og drøfter, og som løser de identificerede problemer.

Bliv enige – eller indgå et kompromis

Bekræft over for hinanden hvem der gør hvad, og hvad vi nu gør.

Drøft hvad vi har lært af konflikten.

Giv jer begge tid til at tænke over konflikten, og du skal turde tage fat om roden, især hvis der blot har været tale om misforståelser.

Lær af det

Hvad har I så lært af konflikten, og hvordan sikrer I at det ikke sker igen?

Tag ejerskab på den del DU kunne have gjort bedre eller anderledes.

Konflikten bliver, hvis I forstår og accepterer den, en måde hvorpå I kan styrke jeres relation. Den kan skabe mere nærhed imellem jer fordi I bedre kan fornemme hvordan I hver især har det. Og den kan lære jer at se jeres forskellige problematikker mere klart. I kan simpelthen ende med at få en bedre kommunikation end den sædvanlige kritik, bebrejdelser, eller tavshed.

Fra hårdknude til en hjerteknude

Og har du en virksomhed, så husk at konflikter med kunder er uundgåelige. Så det kritiske punkt er at vide HVORDAN du tager imod kristiske og utilfredse kunder og får dem glade igen. Det har vist sig at være en fordel at være i stand til at løse en konfilkt. Kunderne bliver simpelthen mere loyale af at have oplevet at du har rettet eller løst en konflikt.   

  • Uddan alle til at kunne begå sig blandt kunder såvel skriftligt, på møder, ved receptioner og i telefonen som i blogs. Lær dem at få det gode ud af en konflikt, og lær dem at turde at gå IND i en konflikt.
  • Træn alle i at håndtere kritiske kunder, så ender I faktisk med at vende en hårdknude til en hjerteknude, og dét gavner jo loyaliteten. ;-) 
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Soulaima blogindlæg Skriv dig op