Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Stop med at blande venskab og forretning

Stop med at blande venskab og forretning

7.542 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 August 2011

Dem som kender dig bedst, er dem som hjælper dig mindst

Hvad er det der gør at venskab og forretning næsten altid går galt? Når jeg holder foredrag om networking, spørger jeg publikum ” vil du anbefale en meget nær ven, veninde, familiemedlem til en stilling i det firma du er ansat, og vil du lave en anbefaling af selvsamme? 9 ud af 10 svarer nej. De argumenterer at de har en for tæt en relation til at kunne gøre det, eller at de har ret dårlige erfaringer med at gøre det. Mine undersøgelser viser at: dem som kender dig bedst, er dem som hjælper dig mindst (i forhold til kontakter og kontrakter).

Alle jeg spørger, har en historie om hvordan de ikke skulle have blandet forretning og venskab sammen.  Og når vi nu efterhånden ved det der med at blande venskab og forretning, hvorfor er det så vi begår den samme fejl igen og igen? Vi blander venskab og forretning i den tro at netop vores venskab kan holde til den dobbeltrolle et sådant forhold medfører. Jeg er selv blevet skuffet, og hver gang håber jeg, jeg er blevet klogere. Venskab og forretning kan og skal ikke blandes sammen. Og hvis det ikke kan undgås, så skal der tages nogle klare valg. Læs mere her.

Vær personlig – ikke privat

Men kan det overhovedet lade sig gøre at have klar skillelinje? Hvornår er man venner? Er vi  businessveninder er hvad er vi?  

Vi lever i et såkaldt netværkssamfund og netop her opstår et dilemma: I en tid hvor netværk og relationsopbygning er den absolut vigtigste faktor for om du opnår de resultater du ønsker – hvordan holder du så venskab og karriere adskilt? Det kan virke ret modsætningsfyldt, at vi på den ene side skal være super gode til at etablere og vedligeholde relationer, mens vi på den anden side skal holde os langt fra have venner indenfor forretningsverdenen. For mig er en god tommelfingerregel, og et mantra jeg selv lever efter, at være personlig - ikke privat. Privat er noget du er med venner.   

Det kan virke som en hårfin grænse at skulle være personlig men ikke privat. Jeg syntes nemlig selv at det utrolig vigtigt at ’give noget af mig selv’ når jeg er sammen med samarbejdspartnere, kunder osv. Når du giver noget af dig selv skabes der tillid imellem to mennesker. En stor del af vores markedsværdi er den tillid vi skaber i de relationer vi befinder os i, og her er den personlige side en vigtig faktor. Jeg fortæller gerne en anekdote om mine børn eller en fed oplevelse eller lign og jeg deler også gerne glæder eller bekymringer hvis jeg vil. Men mine forretningsforbindelser får ikke del i mere sager.  Hvis det forekommer, så er vi blevet private venner (og der sker også) og så skal der tages nogle forretningsmæssige forbehold.  

Forretning og privatliv er ikke synonymer

Det kommer som en overraskelse for mange at forretning og privatliv ikke er to sider af samme sag. De skal skilles af.  Skillelinjerne er ekstremt tynde, og overskrides let. I disse tider hvor vi skriver til hinanden på sms, mails og via FB som aldrig før, har vores tolerance flyttet sig, men de giver stadig anledning til konflikter og frustrationer.  Jeg er selv ’venner’ med mange af mine forretningspartnere på sociale medier og her kan vi følge med i hinandens opdateringer om hverdagens oplevelser, billeder af børnene og tilkendegivelser af mærkesager. Så hvor går grænsen når man er forretningspartnere? Vi ved mere om hinanden end aldrig før. Og det kan måske være med en lidt underlig smag i munden, at man rykker en forretningsforbindelse for en faktura, når man netop på Facebook har set et fotogalleri på størrelse med rigsarkivet af familiens tur til Toscana.  

Mange, især jer som kan sælge noget, kan sikkert genkende dette billede. Eller jer som bor og arbejder i lokalområder, hvor alle kender alle, hvor vi handler med hinanden, men eksempelvis også er forældre til børn i samme institutioner, og derfor har fritidsmæssige overlap, oplever potentielle kriser.

Min svigerfar er murer, og han har den regel at han ikke laver arbejde for folk på hans vej. Det kunne han godt gøre for han er en erfaren og dygtig murer. Af erfaring ved han bare hvor meget bøvl han kan få ud af det, fordi folk ville have svært ved at vide hvor grænsen går fra nabotjeneste, vennetjeneste til reel forretning. 

Dygtige networkere som kender mange folk, og som folk bryder sig om, ender oftere i denne fælde. For hvad de anser som ”netværk” kan andre anse for værende venner, eller i hvert fald rigtige gode bekendte, som da ikke skal ”tjene” på hinanden osv. Det skaber rigtige mange uheldige situationer, som kan undgås, hvis din kommunikation er klar og tydelig i de situationer hvor der skal klages, rykkes efter en faktura mv. Venner kan nemlig godt være lidt tyndhudet, og mene at der da må gælde særlige regler for dem. Du kan godt blive ven med en kunde, en klient eller en samarbejdspartner, men du bør, så at sige, ikke kommunikere til begge ”personer” på én gang. 

Skil tingene ad

Det med at være personlig og ikke privat kan jo være nemt nok at følge med de personer du møder i din rejse gennem forretningslivet. Men hvad gør du hvis du kommer i en situation hvor du er nødt til at gøre forretning med en ven eller veninde? Her et det pinedød nødvendigt at skille tingene ad. Du skal så at sige kunne veksle mellem to kasketter i jeres forhold. Som et eksempel kan nævnes hvordan du skriver en arbejdsrelateret e-mail til én du også er veninde med. Her er det altså nødvendigt ikke også at bekræfte jeres middagsaftale næste lørdag, samtidig med at man rykker for en faktura. Det kræver to forskellige mails. Hvis jeres arbejdsrelation bliver rigtig tæt, kan det måske være nødvendigt at lave en aftale om ikke at tale forretning når I er sammen privat. 

 De magiske cirkler

Der findes groft sagt 6 cirkler som alle har deres respektive normer for hvad du kan gøre og sige, det skal du tænke over, når du blander venskab og forretning: 

Alene – når du er helt alene er der ting du kan tillade dig, som du kun kan tillade dig eller kun gør når du er helt alen (behøver jeg uddybe ;-) 

Familie- Der er adfærd og ting du kun kan tillade dig, når du er sammen med din nære familie.  

Venner – der er adfærd som kun er acceptabel, når du er sammen med dine venner.

Job - der er adfærd som er acceptabel når du er sammen med dine kollegaer.

Business– der er adfærd som bare er acceptabel, når du er sammen med dine forretningsforbindelser.

Ubekendte - der er adfærd som er acceptabel når du er sammen med alle andre bekendte eller fremmede. 

Hvad er vi egentlig?

Du bør altid overveje hvor meget I er mixet sammen. Er vi venner? Er vi kun forretningspartnere eller hvad er vi egentlig? Hvor tæt er vores relation? Hvor kan de potentielle konflikter komme? Skab dig et overblik, uden at du behøver være specielt taktisk eller strategisk, så ved du hvor dine potentielle konflikter befinder sig.   

Har du erfaringer om det her med at blande forretning og venskaber? Lad mig høre din historie…

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op