Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Sådan får du arbejdslysten tilbage

Sådan får du arbejdslysten tilbage

4.139 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 June 2011

I disse uger lancerer jeg et nyt foredrag som hedder ” bliv den gode kollega” – i forkant af denne lancering har jeg gjort mig en masse tanker om hvordan vi arbejder, og hvorfor vi arbejder på den måde vi arbejder sammen (og individuelt). Jeg vil gerne dele mine tanker med dig, fordi jeg er blevet så inspireret af at næsten ingen angiver kontoret som det bedste sted at arbejde. 

Sådan får du arbejdslysten tilbage   

Arbejder du et sted hvor I bliver tilbudt flekstid, frokostbuffet og massage? Bliver du gladere af det? Mange svarer ”nej”. Det som giver dem reel arbejdsglæde har intet med formelle rammer at gøre – faktisk er de ofte mere i vejen end en fordel.

Du er forskellig fra andre – det bør afspejles i dine arbejdsbetingelser

Forskere peger på at under en femte del af danskerne føler sig engagerede i deres arbejde, et tal som bliver understøttet af undersøgelser, der siger, at 600.000 danskere er trætte af deres arbejde. Det vil altså sige, at potentielt set går 22 procent af danskerne går rundt og bruger mellem 50-70 procent af deres vågne tid på noget, de ikke er engagerede i eller er trætte af!  Er du blandt én af dem? Så er arbejdsglæde jo en by i Rusland for dig.

Danmark skal leve af innovation – hvorfor giver vi os så ikke lov til at være det?

Det er længe siden vi har fundet ud af, at Danmark ikke er bæredygtig på områder som produktion og fremstilling. Vi skal leve af det, vi er bedre til end alle de andre, og der hvor vi kender markederne bedre – siger trendforskerne. Det vi skal leve af er udvikling, deling og produktion af viden, samt forskning – altså groft sagt. Felter som råber på innovation og kreativitet. Så klinger det noget hult at rammerne og omstændighederne for vores arbejde er ganske lig dem, vi havde, da vi stadig overlevede på industri.

Nu begynder de røde advarselslamper sikkert at lyse – Jamen der er en grund til, at vi gør, som vi altid har gjort. Tænk bare på hvordan vi skulle koordinere, hvis vi ikke størstedelen af tiden var på kontoret på samme tid, og hvad med alle vores møder, og hvis chefen ikke kan holde øje med, hvor og hvordan vi arbejder, så er der ingen, der kan regne med, at vi laver noget. Ja undskyldningerne er mange – og fællesnævneren for dem alle er, at de har lige så lidt substans som vådt bølgepap. Koordination behøves ikke ske ”face to face”, møderne kan med god grund gøres færre (tænk lige over om alle jeres møder virkelig er nødvendige, eller om de kunne slås lidt sammen eller gøres digitale), og har man som chef ikke tillid til, at ens medarbejdere gør deres arbejde, hvis man ikke kan se dem – ja, så ville mit forslag være at man lukker og slukker.

Min påstand er eksempelvis at du sagens kan aflyse 3 møder om måneden, ikke flyt dem, aflys dem, og intet vil ske. Vi bruger en masse tid på noget som ikke er vigtig.

Kontoret er ikke et sted du arbejder

Føler du heller ikke at kontoret er det sted, hvor du virkelig får arbejdet gjort? – Bare rolig du er hel normal;-). Det er i årevis blevet foretaget undersøgelser af, hvordan vi arbejder bedst. Mange af dem har handlet om, hvad vi motiveres af. Jeg vil særligt henvise til én af dem, som jeg synes gør det bedst, om som kommer med det bedste råd. Den amerikanske foredragsholder og medejer af konceptvirksomheden 37signals Jason Fried har foretaget en række pudsige og opsigtsvækkende undersøgelser af, hvor og hvornår folk arbejder bedst. Hans erkendelser er både innovative om morsomme. For det første sætter Fried spørgsmålstegn ved hele konceptet omkring ”kontoret (the office)”. Det interessante er, hvordan vi har opbygget et fysisk sted, hvor vi alle møder på samme tid, og hvor det forventes, at vi så skal være kreative og innovative.

Arbejde er som søvn!

Man kan med lidt god fantasi sammenligne arbejde med søvn.

Såvel i arbejde som i søvn skal man gennem nogle indledende faser, før man når ind til det helt koncentrerede og dybdegående arbejde. Bliver man forstyrret – kan man ikke umiddelbart vende tilbage, men skal bruge en vis mængde tid til at nå tilbage til der, hvor man slap. Og en dag på kontoret er ikke sjældent én lang række forstyrrelser af den ene eller den anden art. Møder, koordineringer, forstyrrelser fra kollegaer og fra chefer – jeg er sikker på at du kan resten selv.  

”En lille øvelse – Prøv selv at vælge en vilkårlig dag og prøv at tage tid på, hvor længe af gangen du får lov til at sidde fordybet i dine arbejdsopgaver - uden forstyrrelser” Fortæl os meget gerne om dine erfaringer.

Slut med at arbejde – velkommen til arbejdsmomenter

Hvis denne arbejdsform bliver ved, skal vi til at acceptere, at vi ikke har arbejdsdage, men snarere arbejdsmomenter. Men her møder vi også problemet med en stor del af danskernes fremtidige arbejde, fordi studier og forskere har vist at kreativt og innovativt arbejde, og også bare arbejde som kræver en vis tankevirksomhed, kræver lange perioder af uforstyrret arbejde. Du kan ikke forlange, at folk skal kunne være kreative i 15 minutter adgangen, for derefter at blive forstyrret og så tage 15 minutter med kreativitet igen. Kreativitet er en livsstil en mental åbenhed, som skal øves igennem inspirerende relationer i og udenfor virksomheden.  

Mennesker er forskellige! Så hvorfor skal vi arbejde ens?

I mine ti års arbejde med organisationer har jeg erfaret, at den måde vi lærer, inspireres og er både effektive og kreative på, er lige så forskellig som vores smag i mad og smag for potentielle kærester.  

Derfor forekommer det mig noget foruroligende, at rammen for vores arbejde er skruet sammen på en sådan måde, at det dybest set fortæller, at vi alle er ens, kan lide at arbejde på samme måder, er produktive på samme tidspunkter, har de samme vaner og uvaner i vores arbejdsliv osv osv.

De 3 arbejdsområder

Du arbejder i 3 forskellige ”lommer”. De kan deles op i tre hovedkategorier:

  1. Et fysisk sted (en kaffebar, i din have, biblioteket, kælderen)
  2. Et bevægende objekt (i flyet, i toget, i bilen)
  3. Et tidspunkt (det er ikke afgørende hvor bare det er virkelig tidlig og morgenen eller sent om aftenen)

Det som vi betegner som gode arbejdsforhold er vidt forskelligt fra person til person, hvad enten det et fysisk sted, eller det er et tidspunkt på dagen. Det eneste generelle som kan siges om vores arbejdsvaner, er pudsigt nok at næsten ingen angiver kontoret som det bedste sted at arbejde. 

Og så er vi slet ikke begyndt at tale om, hvordan vi sikrer, at de unge mennesker, som i disse år bliver færdige med deres uddannelse, overhovedet gider blive på det danske arbejdsmarked – det er en helt anden snak.

Spørgsmålet, om hvordan vi kan sprænge rammerne for arbejdet, er noget som fylder meget hos os og et emne, som ligger os nært på sinde. Derfor glæder vi os til fortsat at arbejde videre med, hvordan vi indretter vores arbejdsmarked, så det tager hensyn til vores forskelligheder og ikke mindst fremtiden. Jeg håber du vil dele dine tanker med mig på bloggen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres erfaringer. Hvordan foregår det på jeres arbejdspladser, og hvordan er jeres syn på sagen?

God sommer

Mange tak for at du læste med. Jeg vil også meget gerne benytte lejligheden til at sige tak for det første halvår af 2011. Det har været et fantastisk og spændende år sammen med jer her på bloggen. Jeg har mødt mange af jer i forbindelse med arrangementer på jeres arbejdspladser, til foredrag og kurser, og nogen af jer har jeg også haft fornøjelsen af til et af mine åbne arrangementer. Tak for det.

Sommeren skal vi i ”Soulaima Gourani” bruge på at udvikle en række nye koncepter, mange af dem med inspiration fra den tilbagemelding, som vi har modtaget fra jer. Bliv endelig ved med det. Vi skal desuden flytte fra vores hyggelige lokaler på Rosenborggade til en fuldstændig uforudsigeligt rå fabriksbygning på Nørrebro, hvor vi skal være sammen med en masse spændende mennesker med alverdens baggrunde. Vi kan næsten ikke vente. Så skal jeg holde en dejlig lang ferie med min skønne familie. Og sidst men ikke mindst, skal jeg skrive på min kommende ebog.  

Til sidst er der bare tilbage og sige tusinde tak for at I læste/lyttede med. Jeg håber, at I må få en fantastisk sommer.

 Vil du have mere inspiration så skynd dig at hør mere her:  http://www.ted.com/talks/jason_fried_why_work_doesn_t_happen_at_work.html  

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op