Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Soulaima Gourani Dine 7 steps til mere magt og indflydelse

Dine 7 steps til mere magt og indflydelse

3.584 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 May 2011

7 steps til mere magt og indflydelse!

Drømmer du om at få mere reel indflydelse - mere end du har i dag? Ønsker du at folk ser dig som en reel leder? 

Har folk respekt for dig, eller griner de bare af dig bag din ryg?

Bob Sutton (professorer på Stanford University, hvor jeg har været så utrolig heldig at få undervisning i forbindelse med min MBA) har inspireret mig til denne 7 step model til magt og indflydelse.

Bob er professor i ledelse og management, og mener at chefer ikke har indflydelse, det er en illusion at vi har den magt, vi tror, vi har.  Årsagen er at vi negligerer kropssprog, tonefald og er vage i meget relevante scener og situationer. Den gode nyhed er at du let kan gøre noget ved det! .   

Step 1:

Tal mere end andre, men ikke hele tiden.  

Her i Vesten anses det som værende de vigtige og mest magtfulde som taler først (the blabbermouth theory).

Taler du derimod hele tiden vil folk vende sig mod dig, og du mister indflydelse.  Tænk over hvrdan du kan blive bedre til at være den første til at sige noget.

 

Step 2:

Afbryd lejlighedsvis – og bliv ikke selv afbrudt!  

Vigtige personer, siger Bob, afbryder og lader sig kun sjældent afbryde af andre. Igen alt med måde afbryder du hele tiden, bliver folk irriterede på dig. Find ud af hvordan du på en god måde får afbrudt dem du taler med, så du viser din  indflydelse.

Igen - dog skal du ikke afbryde hele tiden....Stil gode HV spørgsmål og styr en samtale så begge parter får noget ud af den (det viser overskud og talent).  

 

Step 3:

Sæt arme og ben på kryds.

Gør du denne gestus ved særlige vigtige forhandlinger, viser du at du tænker, og at man ikke kan rende om hjørner med dig. Gør du det hele tiden får det dog modsatte effekt, folk vil tro, du er lukket og utilnærmelig.

Tænk i det hele taget over hvordan du bærer dig selv. Din krop, din holdning og dine øvrige træk, røber ALT hvad du tænker. 

 

Step 4:

Tal positivt om dig selv og dine resultater – og om andre.

Taler du pænt om dig selv og andre viser, du overskud og selvtillid og selvagtelse. Alle vil være sammen med en vinder, eller en der potentielt bliver en vinder, ager derfor som en.   

  

 

Step 5:

Bliv vred- på de rigtige tidspunkter.

Det er omsorgssvigt når man som leder aldrig viser følelser eller sætter markante grænser. Flyder alt ud, og er du venlig og sød hele tiden, bliver din ledelse ”leverpostej- ledelse”, og dine medarbejdere vil føle, du er en ål!   Modsat mister de respekten for dig, hvis du render rundt og skriger, skråler og skælder ud hele tiden. Sæt foden i døren de rigtige steder, vis din utilfredshed og vrede – men vælg dem med omhu.   

 

Step 6:

Stå op

Er du i visse situationer usikker på om du skal stå eller sidde så STÅ op. Ved at stå op viser du handlingskraft, selvtillid og mod. Især nye chefer bør stå mere op. Ved at stå op til møder, inden du bliver hentet ind i et møde osv. viser du, at du bestemmer og tør rage op.

Husk aldrig gem hænderne, så tror folk du skjuler noget. Frem med lapperne, gerne placer dem på bordet.

 

Step 7:

Giv status til andre.

Dejligt at få ros og status og anerkendelse, Skal folk blive ved med at hjælpe dig og bakke dig op, så husk at giv dem omkring dig nogle af de goder du får raget til dig. Ingen goder grådige chefer der ikke roser eller anerkender.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Soulaima skriver Skriv dig op