Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Saras blog om content marketing og ordjonglering Blogception: Blogpost om blogposts (part 3/3)

Blogception: Blogpost om blogposts (part 3/3)

1.222 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 October 2019

Velkommen tilbage, kære læser. (Hvis det er første gang, du er her, kan du se bort fra ”tilbage”-delen.)

Vi er kommet til den tredje og sidste del af min blogception-triologi. Har du ikke allerede læst de første to dele, kan du finde part 1 her og part 2 her. Du skal naturligvis være velkommen til at læse dette indlæg uanset hvad, men det ér muligt, at jeg kommer til at lave referencer til de første to blogindlæg om blogindlæg. Vil du ikke føle dig helt tabt bag en vogn, når jeg eksempelvis begynder at sammenligne dine læsere med guldfisk, kan det derfor være fornuftigt at læse de to andre indlæg først.  

I dette sidste skriv i blogception-serien skal det handle om blandt andet tone of voice, og om hvordan du guider dine læsere rundt i dit blogindlæg. Derudover vil jeg give dig et par fif til, hvordan du i allerbedste dukkeførerstil kan få din læser til at agere som ønsket.

Og skal vi så ikke bare get down to business? Det synes jeg!

Lad dine læsere finde rundt i dit blogindlæg ved hjælp af underoverskrifter

Jeg kunne skrive et helt blogindlæg om underoverskrifter alene – så vigtige er de. Jeg ved dog godt, at din tid er dyrebar, og jeg vil derfor forsøge at fatte mig i korthed.

Som altid, når du beskæftiger dig med online content, sniger SEO sig selvfølgelig på banen. Lad os derfor få dén elefant ud af rummet som det første.

Google ”scanner” så at sige dine underoverskrifter for at danne sig et indtryk af, hvilke brugere dit indhold er relevant for. Derfor skal underoverskrifterne naturligvis gerne være rammende for, hvad dine blogindlæg handler om.

Der er flere, der mener, at søgeord i underoverskrifter kan være med til at give en bedre placering på Google. Det er klart, at underoverskrifter med søgeord i ikke alene giver dig en førsteplads i søgeresultaterne, men i kombination med nogle af de mange andre ting, man kan gøre rent SEO-mæssigt, skulle det gerne være medvirkende til en plads ved højbordet.

Den væsentligste grund til, at du skal bruge underoverskrifter i dine blogindlæg, er imidlertid, at det gør dine indlæg mere læsevenlige. Som jeg også var inde på i mit andet blogception-indlæg, har din læser et attention span som en guldfisk. Den gennemsnitlige internetbruger kan holde fokus i 8,25 sekunder, og derfor er du også nødt til at tage din læser i hånden og guide vedkommende fra indledning til afrunding. Dét gør du ved hjælp af underoverskrifter.

Dine H2’ere – altså underoverskrifter – (og måske H3’ere og H4’ere) giver din læser overblik og gør dine blogindlæg mere læsevenlige. Samtidig er de med til at vise din læser, hvad de enkelte dele af dit blogindlæg handler om, og de gør det derfor nemmere at navigere i dine skriv.

Det gælder desværre, at der er en forsvindende lille sandsynlighed for, at din læser faktisk læser hele dit blogindlæg. Jeg ved godt, det er træls, men det er sandheden. Fremfor at læse dit blogindlæg skimmer internetbrugeren det for at finde den eller de dele, der er relevante for vedkommende at kigge nærmere på. Det vil sige, at dine underoverskrifter kort og godt er medvirkende til at sikre, at din læser får noget ud af dit blogindlæg, og dét er jo hovedformålet.

For at slå en fin sløjfe på underoverskrifterne vender vi lige lidt tilbage til SEO. Det gælder nemlig, at Google belønner godt, værdiskabende og brugervenligt content. Når du skriver blogindlæg, din læser faktisk får noget ud af – for eksempel fordi du har gjort dem guldfiskvenlige med underoverskrifter – vil du således med stor sandsynlighed få en bedre Google-placering. 

Godt og brugervenligt indhold --> Glade læsere --> Glad Google --> Glad dig.

Sørg for at have tone of voice for øje

Der er ingen – og jeg gentager: ingen! – der gider at læse en blog, du ikke selv brænder for. Når din læser klikker sig ind på dit blogindlæg, kan vedkommende lynhurtigt gennemskue, om du faktisk er passioneret omkring emnet eller ej. Skriver du blot en sludder for en sladder, gider din læser ikke spilde sin tid på dig. Internetbrugerne er nådesløse…

For at fastholde dine kritiske læseres opmærksomhed gør du derfor klogt i at have tone of voice for øje. Sørg for at sætte dig ind i, hvem din målgruppe er, og kommunikér så direkte til dem. Ved du eksempelvis, at din målgruppe (og kundegruppe) er mænd i alderen 55-75 år, skal du kommunikere anderledes, end hvis du henvender dig til kvinder i alderen 20-25 år.

Når du tænker på, hvordan du kommunikerer, sørger du for, at dine blogindlæg er tilpassede dit publikum. Det sikrer, at flere sandsynligvis læser mere end blot din indledning. Desuden kan det være med til at gøre, at dine læsere faktisk nyder at læse dit blogindlæg. (Igen: Glad læser --> Glad Google --> Glad dig.)

Sidst, men ikke mindst, sikrer den rette kommunikation, at du får sendt det rette signal. Ønsker du at fremstå professionel og seriøs, skal dit sprog være professionelt og seriøst. Ønsker du derimod at sende et signal om, at du er frisk, frejdig og med på noderne, kan du med fordel krydre dit sprog lidt mere ved at gøre brug af finurlige vendinger og spidsfindige sammenligninger.

For at give et lille eksempel på dette kan vi jo kigge lidt på mig. Denne blog hedder noget om ordjonglering, og jeg påstår, at jeg kan et eller andet med at sætte ord sammen. Derfor giver det naturligvis også særdeles god mening, at jeg inkorporerer nogle lidt mere kreative vendinger hist og her. Det giver mening for mit ”brand”.

For nu at tale lige ud af posen har jeg naturligvis et lillebitte håb om, at det kan få dig som læser til at tænke ”Næh, hvor er hun bare god med ord, hende Sara! Jeg skriver da lige til TEXTA og hører, om ikke de vil lave noget content til min hjemmeside.”

Dét fører mig videre til det næste punkt på dagsordenen…

Hav hele tiden dit mål for øje, når du skriver blogindlæg

Der er flere gode grunde til at businessblogge – dem kan du læse om i mit første blogception-indlæg. Ud over at du gerne vil agere good guy og videregive noget af din viden til de interesserede læsere, vil du naturligvis også gerne selv have noget ud af det. Jo jo, nogen vil naturligvis påstå, at den største gave er at give, meeen... Let’s be real; Medmindre du er sådan helt julemandsagtig, vil du nok gerne have noget ud af, at du bruger din dyrebare tid på at businessblogge. Så er spørgsmålet bare hvad, du gerne vil have ud af det.

Når du skriver dine blogindlæg, gør du klogt i at overveje, hvad dit mål med dem egentlig er. Er din skumle bagtanke, at du gerne vil have dine læsere til at købe dine produkter, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller dele dit blogindlæg med andre? Eller er det måske mulige samarbejdspartnere, du forsøger at indfange?

Hvad end der måtte være din grund til at skrive et blogindlæg, bør du have det for øje hele vejen igennem dit skriv. På den måde sikrer du, at du faktisk kommunikerer til dem, du gerne vil kommunikere til, og at du får lagt vægt på de mest væsentlige ting.

Igen: I mit tilfælde vil jeg gerne give dig noget af min viden om det at skrive blogindlæg, og samtidig vil jeg gerne have dig til at hyre mig næste gang, du har brug for en contentconnaisseur. Netop derfor krydrer jeg mine blogindlæg med lidt ekstra glimmer og glamour, når jeg kan komme til det.

Få dine læsere til at handle som ønsket ved hjælp af CTA’ere

I forlængelse af det ovennævnte kan du med fordel indarbejde relevante CTA’er i dine blogindlæg. ”CTA” står for ”call to action” og er små opfordringer til læserne, som eksempelvis kan inddrages i form af en knap i blogindlægget.

Lad os forestille os, at du har en webshop, som sælger køkkenredskaber. Du har skrevet et blogindlæg om ti redskaber, enhver madlavningsentusiast bør have i sit køkken. Selvfølgelig har du først og fremmest skrevet om det, fordi du gerne vil gøre det let som en leg for din læser at trylle udsøgte retter frem i køkkenet. Samtidig ville det ikke være dumt, hvis din læser købte de pågældende ti redskaber – eller blot et par stykker af dem – hos dig, ville det?

For at få kunder i biksen kan du således med fordel under hvert afsnit om et køkkenredskab indsætte en knap med en tekst i retningen af ”Køb din dejskraber her” eller ”Find din nye kartoffelskræller”. Denne knap skal så sende din læser direkte videre til din kategoriside med dejskrabere eller kartoffelskrællere, hvilket forhåbentlig resulterer i et salg.

(Kilde: imerco.dk)

Forestiller vi os i stedet, at du har et rejseselskab, og at formålet er at få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, er det selvfølgelig nogle andre CTA’er, du skal inddrage. Så kunne det eksempelvis være relevant at afslutte et skriv om Amalfikysten med noget a la ”Vil du gerne løbende holdes opdateret på gode tilbud på rejser til Amalfikysten? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev for blandt andet at få dugfriske Italienstilbud direkte i din indbakke:”

Ved at indarbejde CTA’er i dit blogindlæg får du dine læsere til at handle på bestemte måder. I allerbedste dukkeførerstil ”tricker” du dem til at købe dine produkter eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Samtidig sikrer CTA’er, der for eksempel sender dine læsere videre til en kategoriside, at dine læsere bliver hængende på din hjemmeside i længere tid. Dét kan Google godt lide.

Disk op med en lækker omgang ananas i egen juice i form af interne links

Google kan godt lide, at folk bliver hængende på din side. Når de gør dét, sender det nemlig et signal om, at du har noget relevant på hjerte. Derudover kan Google blandt andet også godt lide, at du gør brug af søgeord, og at du desuden skriver længere tekster.

Som jeg også var inde på i afsnittet omkring underoverskrifter, er Google generelt meget begejstret for brugervenligt og værdiskabende indhold. Derfor er det også fornuftigt at gøre brug af interne links i dine blogindlæg.

Interne links tjener i denne sammenhæng to formål. For det første signalerer du med dine interne links til Google, at der er struktur og sammenhæng på din side. De forskellige blogposts og undersider på din hjemmeside hænger sammen, og på den måde går det hele op i en højere enhed. Dét giver Google et indtryk af, at din side er gennemført og derfor værd at besøge.

For det andet er dine interne links med til nemt at navigere dine læsere rundt på din side. Det gør – som jeg også var inde på tidligere – at dine læsere bliver hængende i længere tid. Desuden forbedrer det brugeroplevelsen.  

Lad os tage et eksempel. Er man som læser i gang med et blogindlæg om at forbedre ens CTR i ens webshop, er der en vis sandsynlighed for, at man også gerne vil læse om produktbeskrivelser. Det giver således god mening let og elegant at guide din læser videre til dette blogindlæg – til glæde for både dig og din læser. Det er ren win-win.

(Kilde: texta.dk)

Godt indhold vinder altid, altid, ALTID

Jeg har efterhånden skrevet mange ord om det at skrive blogindlæg, og jeg har endda ikke været omkring alt, hvad der er at sige om emnet. I virkeligheden kan det dog koges ned til, at du skal skrive content, der kort og godt er af høj kvalitet på alle tænkelige måder, hvis det skal batte noget. Er dit indhold spitze og skrevet med henblik på at være værdiskabende for din læser, skal du nok komme langt. Hvis du samtidig drysser det med lidt SEO-kærlighed, er den lige i skabet.

Husk på, at dine blogindlæg måske ikke giver dig meget lige her og nu, men derimod kan give dig en masse på den lange bane. Du skal således ikke skrive blogindlæg med det mål at forvandle din virksomhed til en million dollar business fra den ene dag til den anden. Derimod kan du langsomt opbygge en trofast læserskare (som forhåbentlig bliver kunder eller samarbejdspartnere på sigt), og du kan cementere dig som trusted advisor inden for dit felt.

Jo mere værdiskabende, relevant og gennemført dit content er, des mere får du ud af det både i forhold til konverteringer og i forhold til at få en god Google-placering. Lad derfor være med at spytte tusindvis af irrelevante blogindlæg ud, og sørg i stedet for at kræse for de indlæg, du skriver. Nok tager det så lidt længere tid at få skrevet en solid samling af blogposts, men til gengæld er de indlæg, du får skrevet faktisk noget værd – både for dig og for din læser. Kvalitet over kvantitet gælder altså også i denne sammenhæng, og slow and steady wins the race.

Når du skriver blogindlæg, skal du...

… huske på, at dine læsere ikke læser, men skimmer. Der er således en god chance for, at du ikke har læst hele dette skriv, men derimod har læst underoverskrifterne, et par afsnit hist og her og nu læser denne afrunding. Uanset om du har læst det hele eller ej, får du nu de væsentligste pointer, så du kan få skrevet nogle brandgode blogindlæg til glæde for både dig og din læser (eller… ”skimmer”).

  • Husk at indbygge underoverskrifter for at gøre det nemt for din bruger at navigere i dit blogindlæg. Brug gerne søgeord i disse til glæde for Google.
  • Sørg for at have tone of voice for øje, så du får kommunikeret effektivt til netop din målgruppe og får sendt det signal, du ønsker.
  • Vær skarp på, hvad målet med dit blogindlæg er. Vil du gerne have flere kunder, nye leads til din e-mail marketing eller noget helt tredje?
  • Få din læser til at handle, som du gerne vil have ham eller hende til ved at indsætte relevante CTA’er i dit blogindlæg.
  • Opbyg en sund struktur på din side, og guide let og elegant din læser rundt i dit indhold ved hjælp af interne links. Det skal du gøre både af hensyn til Google og din læser. 
  • Husk på, at godt content altid vinder. Ganske enkelt.

Med de bevingede ord vil jeg runde hele dette blogception-eventyr af. Jeg håber, du har fået noget ud af at være med på rejsen, og at du nu er endnu bedre rustet til at få skrevet nogle eminente indlæg.

Har du spørgsmål, kommentarer, ris, ros und so weiter, er du mere end velkommen til at kontakte mig. Ellers vil jeg blot ønske dig held og lykke med dit blogeventyr!

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sara skriver Skriv dig op