Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Sarah Fra Vissuel 5 grafiktips til ikke-grafikere

5 grafiktips til ikke-grafikere

691 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 May 2022

Det kan være svært at designe lækker, tydelig og salgsfremmende grafik, når man ikke er uddannet. Der er nogle helt grundlæggende ting, du kan gøre og være opmærksom på når du designer din grafik, som vil gøre resultatet meget bedre.
Jeg ved af erfaring at mange selvstændige og iværksættere, laver en del af deres egen markedsføring. Måske er du én af dem.

Uanset om du laver grafik til sociale medier, opsætter din egen e-bog eller designer præsentationer, så kan de 5 tips herunder helt sikkert få dit design og dermed din virksomhed til at se meget mere professionel ud.

5 grafiktips til ikke-grafikere, som kan gøre den visuelle del af din markedsføring bedre:

Hold det enkelt:
Når vi designer vil vi gerne have at potentielle kunder kan aflæse, hvad dit budskab er.
Alle dine designelementer skal derfor have et formål - og en grund til at være der. 
Formålet må gerne være at sætte en stemning eller at understrege, hvilken type virksomhed der er tale om.

Hvis designet ikke bliver holdt enkelt, er der en stor risiko for at man skaber visuelt rod. Visuelt rod forvirrer din modtager. Og forvirrede kunder køber ingenting. 

Derfor kan det være en god ide at:

Vælge max 3 forskellige skrifttyper
Have få visuelle elementer
Bruge billeder i samme stil. 
Have en tydelig farvepalette. 
Vælge et formsprog og være konsekvent med det valg.


Ret generelt kan man sige: Jo enklere du kan lave dit design, jo mere klart bliver dit budskab.

Vælg dine brandfarver.
Som nævnt herover er det en god ide at have valgt en farvepalette, som er dine brandfarver. Det kan styrke genkendelsen af dit brand. Farver er en af de faktorer der taler direkte til vores hjerne. Sammensætningen af farver kan fortælle meget om, hvilken virksomhed du har.


Men hvilke farver og hvor mange?
Dine farver skal passe til din virksomhed og dit brand. Hvis du er et personligt brand skal det også passe til din personlighed.
Der findes forskellige tools online til at finde farver, der passer godt sammen.
En sammensætning af klare og kraftfulde farver vil virke energisk. En sammensætning af pasteller vil virke blødere. En enkelt mørk farve med hvid og evt grå vil være mere klassisk og måske endda konservativt.
Kig også på om farvepsykologien i de enkelte farver passer til din virksomhed.

Hvor mange farver skal du vælge?
Det kommer igen an på din virksomhed. Jeg plejer at anbefale mindst 3 farver og max 7. Det kan være svært at skabe design med færre end 3 farver (inkl sort), hvis du både vil kunne fremhæve dine pointer og skabe harmoni.

Hold stilen og se professionel ud:
Et nemt trick til at få en ensartet stil i dine forskellige materialer, er at kopiere dine sider og elementer.
Hvis du designer en e-bog, kan du kopiere siderne og indsætte ny tekst og nye billeder. På den måde bliver det mere ensartet.
Du kan også kopiere elementer fra siderne i samme e-bog for at bruge det i grafikken til opslag på sociale medier.
Når du har den samme stil overalt hvor dine potentielle kunder møder dig, vil de blive mere trygge i, at din virksomhed reelt er til at stole på. OG din virksomhed vil se professionel ud.
Som bonus, vil dine kunder kunne genkende din virksomhed og din markedsføring.

Fremhæv pointen med grafik
Det vigtigste bør have en fremhævet plads i din grafik. Du kan fremhæve med fx farve, placering eller størrelse.

Det kan fx være når du laver grafikken til et opslag på Instagram eller Facebook. Her vil dit opslag have en hovedpointe. Den hovedpointe skal du også fremhæve eller vise i den visuelle del af det opslag - altså i billedet, videoen eller hvad der hører med til opslaget.
Tænk på billedet som en slags visuel overskrift. Lad den fange dine følgere og potentielle kunders opmærksomhed, så de får lyst til at læse opslaget.  


Sørg for at dit budskab kan læses.
Dette punkt giver måske sig selv. Men reelt er det noget af det, jeg ser igen og igen blandt ikke-grafikere som laver deres egen markedsføring. Det sker fx. når man lægger tekst ovenpå et billede.
Dit budskab skal kunne læses. Du har kun et splitsekund til at fange potentielle kunders opmærksomhed med din grafik. Hvis det ikke er TYDELIGT og meget enkelt at afkode, så er de allerede videre. Og tjaee … så har du tabt dem 😅
 
Du kan teste om det kan læses ved at lave en enkel test:

1. Åben din grafik i den størrelse man vil se den i. 
2. Anbring grafikken i den afstand man typisk vil se den i.
3. Luk øjnene og tæl til 10.
4. Åbn øjnene: Kan du se, hvad der står?
5. Vær ærlig: Var det nemt at læse?


Endnu bedre - få en god ven eller veninde til at udføre testen. Hvis de skal bruge mere end 2 sekunder på at kunne fortælle dig det, så skal du prøve igen.

Hvis det viser sig, at det er svært at læse, kan du fikse det ved fx at:

Læg et ensfarvet felt under teksten.
Gør teksten større.
Gør teksten fed.
Skift farve på teksten.



Det var 5 forskellige grafiktips til ikke-grafikere, der kan gøre dine designs bedre.

Fortæl mig gerne herunder, om det var en hjælp for dig, der ikke er grafiker, men selv designer en del af den visuelle del af din markedsføring.  


Hvis du fik noget ud af at læse dette blogindlæg, vil jeg anbefale dig at lytte til podcast-episode  56: 3 ting der kan løfte ethvert design
af podcasten Vissuel branding og markedsføring for selvstændige. Følg linket herover eller find podcasten i din favorit podcast app.




Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sarah skriver Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere