Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Sarah Fra Vissuel Faldgruber du kan falde i, når du laver din markedsføring selv

Faldgruber du kan falde i, når du laver din markedsføring selv

1.957 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 April 2021

Laver du din markedsføring selv eller får du hjælp til det?

Hvis du er ny start-up eller soloselvstændig så er der ret stor chance for at du laver hele eller dele af din markedsføring selv. 

Du laver måske din hjemmeside, opslag på sociale medier, annoncer på sociale medier, laver din egen grafik til flyers, visitkort og alt muligt andet.

Er det så ok?

Ja selvfølgelig er det ok!

Men du skal vide, at der er nogle faldgruber, du nemt kan falde i.

Når du starter din virksomhed og har fået den FEDESTE ide, så kan du gå galt i byen i begge ender af skalaen fra Useriøsitet til Perfektion.

Jeg vil gennemgå dem herunder:

Useriøsitet

I den ene ende af skalaen finder vi useriøsitet.

Jeg har set det igen og igen i iværksætterkredse.

Egentlig dygtige og passionerede iværksættere der forsøger at lancere et produkt, hvor hele virksomheden ligner en joke.

Hvor logoet er (tydeligt) hjemmetegnet. Hvor hjemmesiden er lavet i et stift selvbygger-program til private. Hvor Facebook annoncer og andet er håndtegnet i paint eller lignende.

De kommer skidt fra start.

Jeg siger ikke, at du skal hyre de dyreste designere. Jeg siger ikke engang, at du skal hyre en designer.

Men du skal gøre dig umage.

OG

Hvis du ved at du ikke har en visuel sans - så kan du overveje at investere i en designer eller du kan investere i et kursus som gør dig meget bedre til at designe selv.

Det kan være en god ide at investere noget tid i at udtænke, hvad er det du vil fortælle med din virksomheds branding.

Hvilke signaler vil du sende til omverdenen?

Og så arbejd på at sende de signaler. Få familie, venner, bekendte til at komme med deres feedback på, hvad de tror din virksomhed står for. Hvilke produkter de går ud fra at du sælger - og til hvem.

Mange gange kan lidt konstruktiv feedback hjælpe med at rette ind.


Perfektion

I den anden ende af skalaen har vi perfektion.

Her kan du blive ramt af handlingslammelse. En evig spiral af “er jeg mon god nok”. Og af er mit produkt, min hjemmeside, mit logo godt nok.

Hvor du ikke liiiige er helt klar til at lancere. Ikke er klar til at nogen hører om din ide. Ikke er klar til at vise din hjemmeside frem.

Måske er det dig der sidder og fedter med din virksomhedside.

Til dig vil jeg sige: Det at starte virksomhed er en proces. Du vil udvikle din ide og din virksomhed undervejs. Du bliver klogere på, hvem dine kunder er og hvad de har brug for.

Du bliver skarpere på hvad du sælger og hvordan du fortæller om det.

OG

Du bliver skarpere på dit brand, hvilket udtryk du har og hvad du lægger vægt på.

Men det kommer med erfaringen.


Den gyldne middelvej:

Den gyldne middelvej er der, hvor du ikke er for perfektionistisk MEN samtidig kommer ud over stepperne. OG får din virksomhed sparket ud over rampen.

Hvor du får delt noget på de sociale medier. 

Hvor du har gjort dig umage. Og hvor du tør stå ved din virksomhed, din ide og din markedsføring


Du kan komme derhen, ved at gøre dig umage men samtidig acceptere at det ikke bliver 1000% perfekt i første omgang.

Jeg kan selv blive ramt af denne her perfektionisme.
Men jeg ved også at hvis min perfektionisme får lov til at bestemme og tage over, så kommer jeg ikke ud over rampen. Så er jeg ikke synlig nok.
Så vil dem, der er i min kernemålgruppe (som reelt har brug for MIN hjælp) ikke opdage at jeg findes.

Så for deres skyld står jeg selv frem (lidt uperfekt) og er SYNLIG med min virksomhed og det jeg kan.

Humlen af det jeg vil sige her i dag er:

Du skal finde DIN gyldne middelvej.
Du kan sagtens lave dele af din markedsføring selv. Det behøver ikke være überperfekt, for at det virker. Men du skal gøre dig umage.

Hvis du, efter at have læst det her, ved at du har brug for starthjælp. Altså en hjælp til, at sende de rigtige signaler  - eller så du kan lære, hvordan man gør. Så opsøg den hjælp eller invester i et kursus, hvor du lærer det.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sarah skriver Skriv dig op