Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Tony Evald Clausens blog Det alle sælgere er dårlige til

Det alle sælgere er dårlige til

1,948 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 October 2013

Opfølgning

"Ufattelig mange salg går tabt, fordi sælgeren aldrig følger op"

At følge op på potentielle kunder og gamle kunder er centralt i det gode salg. Men mange sælgere glemmer at lave opfølgning. Selv i Salgspiloterne har vi svært ved at få fulgt op på eksisterende og potentielle kunder. Jeg har endnu til gode at møde en sælger, der er bedst til at følge op. Som regel står mange, mange andre salgshandlinger foran i køen, før opfølgningshandlingen kommer til... og jeg skriver det lige igen: det gælder også for os i SalgsPiloterne. 

Tid
Manglende opfølgning er totalt irrationelt. I opstartsfasen har du gjort en stor indsats for at komme i kontakt med en kunde. Du har etableret en kontakt via telefon eller email. Så har du, efter utallige opkald og e-mails, aftalt et møde. Du har fysisk kørt, sjældent mindre end 30 minutter, til mødet. I mindst 1 time har du siddet, lyttet og investeret tid i at forstå personen, virksomheden og deres behov. De fleste møder varer 1 time og 20 minutter, fra du kommer ind ad døren, til du går igen.

Du har brugt rigtig meget tid og energi på at få kontakten. Og i forhold til den tid du allerede har brugt, tager opfølgning meget lidt tid. Men øjensynligt koster det meget energi for os at få det gjort.

Hvorfor?
Jeg tror, at årsagen er, at alt salg typisk er fremadrettet. Vi tænker, at vi skal lande nye kunder. Det er vores arbejde; vores salgsindsats er fremadrettet. At følge op er i den forstand at gå tilbage i tiden: vi sætter i bakgear og kigger tilbage.

Men vi er på ingen måde vant til at skue bagud. I stedet tænker vi "Fremad, fremad mod nye møder, nye salg". Vores tankesæt er rettet fremad, men opfølgning er rettet bagud, og bagudskuen har vi på ingen måde lyst til. Vi har en mental barriere, som gør opfølgning vanskeligt - og endda på trods af, at den væsentligste indsats allerede er gjort. 

Hvad skal vi gøre?
Erkend at du er dårlig til at følge op. Sæt et system op der hjælper dig til det. Hav god datadisciplin og skriv opfølgning ind i din kalender eller dit CRM-system, hvis du er så heldig at have sådan et. Jeg skriver selv opfølgning ind i mine påmindelser eller kalender - så jeg husker at gøre det. Indsatsen er selvfølgelig på ingen måde slut, bare fordi jeg planlægger det; jeg skal selvfølgelig også have disciplin nok til at få det gjort.

Mange gange skal opfølgningen gentages igen og igen. Mange kunder er svære at fange på telefonen og svarer sjældent på mails. Men jeg skal huske, at jeg er sælgeren, og kunden er kunden. Jeg skal blive ved med min opfølgning, indtil jeg har fået et klart nej eller et klart ja til et køb, et tilbud eller et nyt møde.

Mine tre råd til alle sælgere er derfor:

  1. Sæt et system op som minder dig automatisk om, at du skal følge op på en kunde
       
  2. Vær så disciplineret at du rent faktisk får fulgt op
      
  3. Vid at god opfølgning ofte er lig med en ordre - og hvis aldrig andet så respekt fra dine kunder og kommende kunder 

Brian Stahlhut Christiansen har udviklet et fremragende system, Milestone Selling, der på en let, bekvem og overskuelig måde hjælper os til at følge op, men systemet omfatter også hele styringen af vores pipeline. Selvom Brian faktisk også laver salgstræning, og derfor er en konkurrent til SalgsPiloterne, er Milestone Selling alligevel det bedste opfølgnings- og pipelinesystem, jeg endnu har mødt. Jeg har allerede bestemt, at vi i SalgsPiloterne vil starte med at bruge Brian Stahlhut Christiansens system. Vi bestræber os på at blive endnu bedre til at følge op... for jeg indrømmer gerne, at vi sagtens kan blive bedre.

Men indtil da er det en daglig udfordring for os - og alle andre sælgere - at få opfølgningen gjort. Det kræver datadisciplin og vilje. Een ting er dog helt sikkert: at lade være med at følge op er ligesom at bruge kronen men spare på øren.

Få det gjort!! 

Må du få fulgt op og få dit salg til at lette
Tony

Tilmeld dig vores nyhedsbrev når du trykker her, og hold dig skarp på salg og hvad du får ud af SalgsPiloterne. Du få også gratis vores vejledning i hvordan du holder gode salgsmøder

Kilder:
Clausen, T. E., Salgets Virkelighed, Concorazon, ISBN-978879990301. Se mere her

Læs, se og hør mere om Brians Milestone Selling på http://www.milestoneselling.dk/

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Tony skriver Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere