Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Frækhed betaler sig - tro mig

7.029 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 April 2011

Du og jeg har tabt ordrer, fordi vi var for frække.
Men tænk på de mange ordrer vi har tabt - fordi vi ikke var frække nok.

Fordi vi ikke turde satse.

I efteråret gav jeg et eksempel med succesrig frækhed.

Læs indlægget her: Frækhed betaler sig, som blev læst af ikke mindre end 1.028 Amino'er. Dejligt.

Her kommer et andet eksempel:

Dagen efter den oplevelse som er fortalt i første afsnit, skulle jeg og min kollega Erik igen besøge nye jomfruelige kunder. Canvas som det hedder på godt dansk.

Vi skulle bl.a. besøge firmaet Brandt & Salling i Havnegade i København.
Jeg husker navnet, fordi ejeren er bror til Erik Brandt, som jeg altid har været en stor beundrer af.
Vi stod i forkontoret, hvor der sad omkring otte damer.
Jeg spurgte efter direktør Brandt.
En dame gik ind på hans kontor.
Et øjeblik efter kom direktør Brandt ud.
Jeg præsenterede mig og fortalte hvorfra vi kom.

Han satte hænderne i siden og sagde højt og meget bestemt:
”Vi har ikke brug for noget!”

Jeg kiggede ham i øjnene og sagde i et venligt tonefald:
”Undskyld direktør Brandt, men hvad er det specielt, De ikke har brug for?”
Først lyste hans øjne. Sådan en reaktion havde han ikke ventet.
Et smil kom frem på læben.

Men så skete katastrofen.
De otte damer begyndte at grine.
Og hr. Brandt følte sig selvfølgelig ydmyget, hvilket ikke var min hensigt.
Han blev ildrød i hovedet og forsvandt ind på sit kontor.
Vi listede baglæns ud af døren (så tror folk vi er på vej ind).

Udenfor sagde jeg til Erik:
”Ideen var god, men banen var forkert.
Havde jeg sagt det samme under fire øjne, havde vi vundet.
Nu tabte vi. Helt fortjent.

Husk det, sagde jeg til Erik, banen betyder meget.
Nej banen betyder alt.

En uge efter lå der en besked til mig.
Direktør Brandt fra Brandt & Salling ville gerne have besøg af en vis Rolf Høegh.
Jeg bad min kollega blive hjemme.
Jeg ankom til firmaet og lod som om, jeg aldrig havde været der før.
Hr. Brandt nævnte ikke episoden.
Hele tiden håbede jeg, han ville sige noget i retning af:
”Deres svar til mig var nu godt returneret”.
Men han sagde ikke et ord.

Men jeg fik en stor ordre med hjem.
Det er nu trods alt det vigtigste for en sælger, ikke …?

Konklusion: Selv den bedste og smarteste måde at tackle et uventet problem på kan vise sig at være farlig, hvis det sker på den forkerte bane.
Fyr aldrig en for kvik bemærkning af, hvis der er ”publikum” på.
Jeg kom til at ydmyge den venlige hr. Brandt.
Og det var en fejl som jeg undskylder.
Undskyld hr. Brandt.

Mange hilsener

Rolf Høegh

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Rolf skriver Skriv dig op