Et meget simpelt greb i videokommunikation for virksomheder er at vise, hvad man står for frem for at fortælle det: "Show, don't tell".
Hvis man står frem og fortæller, hvor fantastisk man er, hvor god en service, man giver kunderne, så kan det let komme til at lyde hult og måske utroværdigt. Hvis man derimod viser sine kunder frem og lader dem selv fortælle, får man et helt andet resultat.
Jeg har lavet en række film for Jyske Bank, hvor kundeudtalelserne var det bærende. Formålet var at fortælle, hvordan kunder brugte nogle af bankens produkter.
Filmene er ment som tilskudsinfo, som en rådgiver f.eks kan vise en kunde under et møde. Jeg er overbevist om, at sådan en video sælger budskabet bedre, end hvis rådgiveren viste en film, hvor Jyske Bank fortæller stolpe op og ned om bankens værdier og gode kundeservice.
Så hvis du skal lave video i din virksomhed, så vis den værdi, dine kunder får. Lad dem selv fortælle. Spar på de store ord om jeres virksomheds visioner og værdier.
Apropos kundeudtalelser, så se lige denne lille perle af den amerikanske filminstruktør Casey Neistat. Han er fantastisk.
Show, don't tell på amerikansk
De bedste hilsner
Mikael Johnsen