Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Luciano Bellacci Episode 1: Mysteriet om de forsvundne annoncer

Episode 1: Mysteriet om de forsvundne annoncer

1.373 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 March 2020

Jer der har børn ved, hvad jeg taler om, når jeg siger, at man let kan ende ud i at betvivle egne svar – ganske enkelt fordi at spørgefrekvensen er så forbandet høj og intens.

Det samme er sket for mig, når det kommer til ét spørgsmål i forbindelse med Google Ads. Der går knapt nok 24 timer mellem, at jeg får spørgsmålet, som lyder "hvorfor kan jeg ikke se mine egne annoncer, når jeg søger på Google?" Det simple svar er, "fordi du ikke køber dit eget produkt". Der kan dog være andre performance-relaterede problematikker, som du også bør søge efter.

 

Derfor har jeg for min egen skyld, og til ære for dig, som får spørgsmålet, eller som rent faktisk ikke ved det (hvilket jo sådan set er fair nok) lavet en artikel, der kan forklare, hvorfor du ikke ser dine egne annoncer, når du søger på Google.

På den måde skal vi aldrig mere stille spørgsmålet – eller, vi skal i hvert fald ikke svare, når det kommer. Det jeg prøver at sige er blot, at nu kan du sende et link til denne artikel i stedet. Smile

Inden jeg kommer omkring de punkter, der kan være årsagen til, at du ikke ser dine annoncer, er der lige én ting, vi skal have på plads. Den kommer her:

Hvis du på noget tidspunkt – nogensinde! – skal undersøge, om dine egne annoncer vises, så gør det via værktøjet ”eksempelvisning og diagnosticering” i Google Ads. Her kan du få oplysninger om din annonce uden at generere et hav af annoncevisninger uden klik (ja, for du klikker vel ikke på dine egne annoncer?) og dermed generere en bølge af dårligt brugerengagement.

Reglen er, at Google ikke altid viser dine annoncer til dig, fordi du er skaberen af dem. Google ønsker at vise annoncen til en "rigtig bruger", der i et noget større omfang er tilbøjelig til at interagere med annoncen "organisk".

Først de 3 klassiske årsager

Budget

Hold lige fast: Der bliver foretager over 3,5 milliarder søgninger hver dag på Google. Kun en lille brøkdel af disse søgninger er relevant for netop din branche. Er du en fysisk orienteret forretning, så er det endda kun en brøkdel af brøkdelen, som er relevant for dig, afhængig af hvor i landet, din butik ligger. Selv for små virksomheder, hvor lokale søgetermer og geografisk bestemmelser udgør visningen, er 5.000 kr. om måneden sjældent nok til at blive vist hele dagen.

Derfor kunne det være, at dit daglige budget allerede var opbrugt, da du selv forsøgte at søge dine annoncer frem. Selvom du måske kunne skrabe et par annoncekroner mere sammen, vil Google som standard forsøge at strække dit daglige budget, så længe de kan. Dine annoncer leveres med standardleveringen, som forsøger at vise dine annoncer i løbet af hele dagen, så hele dit budget ikke er opbrugt allerede om morgenen, og dine annoncer ikke vises resten af dagen.

Indtil fornyligt var det ellers også muligt at vælge indstillingen "Accelereret levering", som viste dine annoncer hurtigere, indtil dit budget var nået. Med denne indstilling kunne du risikere, at dine annoncer stoppede med at blive vist tidligt på dagen, hvis budgettet var opbrugt.

Lokation

Har du en mindre- eller udelukkende fysisk virksomheder, vil din annoncer typisk være målrettet lokalområdet. Det burde de i hvert fald være. Det betyder derfor, at du skal være i det pågældende område, når du foretager en søgning, førend du kan se dine annoncer.

Den geografiske målretning af kampagner kan være altafgørende for, hvordan dit budget allokeres bedst muligt. Skyder du for bredt, vil du opleve føromtalte budget-scenarie – skyder du for smalt, rammer du formentlig intet. Husk, at du kan målrette og ekskludere geografiske områder fuldkommen, som du ønsker det. Dette gøres under kampagneindstillinger i Google Ads.

Husk, at en "forkert placering" ikke kun gør sig gældende ved, at du rent fysisk befinder dig udenfor dine annoncers geografiske rækkevidde. Prøv at spørg dig selv om følgende:

Hvornår var du sidst på WiFi?

Har du din egen IP-adresse hjemme eller på arbejdet?

Og hvor angiver din IP-adresse, at du befinder dig?

Er du logget ind på en Google-konto?

Hvad er adressen, der er forbundet til den pågældende Google-konto?

Alle disse kan være grunde til, at Google eller en anden søgemaskine mener, at du er på det forkerte sted og derfor ikke viser dig dine annoncer.

For mange søgninger

Jeg er bange for, at denne årsag formentlig er den hyppigste. Det er et problem, hvis jeg har ret. Årsagen er, som allerede er nævnt, at mange annoncevisninger uden klik fører til ringe signaler i forbindelse brugernes engagement. Dog er der en grænse – for bliver du ved med at søge efter ord eller sætninger, der fremprovokerer dine annoncer, uden at du klikker, så vil Google stoppe med at eksponere dig for dem. Hvorfor? Fordi du opfører dig som en bruger, der ikke finder annoncerne relevante. Google vil trods alt (tro det eller ej) altid gå efter at vise det mest relevante indhold til brugerne – både når det kommer til organisk SEO og Google Ads. Derfor er førnævnte en meget almindelig forekomst.

Og så de 3 lidt mere tekniske årsager 

Negative søgeordskonflikter

Negative søgeord, som du skal arbejde med, hvis du anvender Google Ads gør, at dine annoncer ikke vises for irrelevante søgeforespørgsler. Disse kan indstilles på annoncegruppeniveau, kampagneniveau og for kontoniveau – sidstnævnte kan især være årsagen. Det er nemlig sådan, at et negativt søgeord sat på kontoniveau, blokerer for visninger på hele kontoen.

Sælger du f.eks. en software-løsning, hvor du tilbyder 14 gratis prøveperiode og har sat "gratis" som negativt søgeord, vil dette blokere for de aktive søgninger efter f.eks. din software kombineret med "gratis prøveperiode" – en søgning du jo gerne vil vises for. Derfor skal du i stedet sætte "gratis" sammen med de øvrige ord i den søgning, du ikke vil vises for. F.eks. som eksakt match for søgningen [gratis software]. dermed kan du godt blive vist på søgningen "software gratis prøveperiode".

Synergi!

De to sidste hører sammen. Det handler om synergi. Uden synergi kan du godt glemme at om en vellykket annoncering. Når du mangler synergi, kommer det til udtryk i et lavt kvalitetsresultat, dårligt brugerengagement og skyhøje klikpriser – meget højere end de behøves at være.

Synergien, og dermed fokus, defineres ved to ting: Det der sker i kontoen, og det der sker udenfor kontoen – nærmere bestemt: Du skal skabe en rød tråd gennem dine søgeord, dine annoncetekster og indholdet på din hjemmeside. Lykkedes du med dette, vil den sidste og altafgørende ting også lykkedes - nemlig, at imødekomme den forventede CTR, som Google har til dine annoncer. For at gøre det helt enkelt: annoncerer du for søgesætningen "grønne sneakers med velcro", så skal du naturligvis også skrive noget om grønne sneakers med velcro i dine annoncetekster - for ikke at tale om landingssiden – den side, som brugerne lander på, når de klikker sig gennem din annonce, skal selvfølgelig også handle om grønne sneakers med velcro.

Dårlig synergi betyder også, at du opnår langt færre visninger, end du ellers ville have gjort med den rette kampagnestruktur. Dét, du præsenterer brugerne for, finder Google ikke relevant nok, og derfor undlader de at vise dine annoncer – uanset hvor meget du er villig til at betale for et klik.

Det var altså 6 årsager til, at du ikke får vist dine egne annoncer. Jeg kunne selvfølgelig også have lavet en overskrift med de 3 dummeste årsager. Her kunne årsager som afvist betalingsmetode, afviste annoncer og glemt aktivering af annoncer fremgå (bare rolig, jeg har også lavet dem) men det må du altså selv lige tjekke op på ;-) 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Luciano skriver Skriv dig op