Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Lise Halskov- business coach og mentor Overvælder du dine kunder med for mange valgmuligheder?

Overvælder du dine kunder med for mange valgmuligheder?

1.921 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 January 2012

Seth Godin er en af de amerikanske "guruer" der sprøjter nyhedsbreve ud. Men i modsætning til de fleste andres så er hans som oftest ultra-korte og maner tit til en del eftertænksomhed. Det der lå i min indboks i dag, handlede om at man kan lægge så mange valg over til sine kunder at man som virksomhed reelt giver en masse indflydelse fra sig. Og selv om valgmuligheder umiddelbart lyder godt, så kan for mange valg føre til at man som kunde helt opgiver at vælge!

Derfor er det en god ide som virksomhed at gøre sig nogle tanker om hvordan man hjælper sine kunder til at foretage et valg. Her er nogle punkter du kan overveje om du kan bruge i din virksomhed:

  • Når dine kunder kommer i kontakt med din virksomhed og spørger til dine ydelser, henviser du dem bare til en liste over dine services, eller guider du dem? Selvom du har standardydelser, så er det langt fra altid at din kundes problem falder ind under en standardløsning. Og ingen kunder synes i øvrigt at de er "standard"!
  • Hvis din kunde har valget mellem dig og flere andre konkurrenter, står det så lysende klart hvad dine kompetencer er, og hvad fordelene er ved at vælge dig?
  • Har du "pakkeløsninger" med i sortimentet så det er superlet at vælge en funktionel løsning? Det er god service, og det hjælper også med mersalg. Hvis du for eksempel ved at dine kunder tit har brug for hjælp et par måneder efter at de har købt din ydelse, så kan du jo lave en pakkeløsning med den oprindelige ydelse samt opfølgning, eller måske et månedligt abonnement som opfølgning. Eller et medlemskab af et forum hvor du svarer på spørgsmål etc. I stedet for at betragte opfølgningen som et problem, så kan du gøre det til en service.
  • Er det muligt at finde svar på eventuelle spørgsmål til dine ydelser, og er det let at komme i kontakt med dig?
  • Har du sat system i din kundekontakt så du fra gang til gang ved nøjagtigt hvad din kunde købte sidst, og hvad de kunne have brug for denne gang? Problemet med alle valgmulighederne er at det kræver at man ved hvad man har brug for, og den bedste til at bedømme det er mange gange dig!
  • Spørg grundigt ind til hvad din kunde skal bruge din ydelse til - det man spørger om, er ikke altid det man har mest brug for, og det er din opgave at afdække det hvis du vil have glade kunder.

Har du gjort dig nogle overvejelser om, om du overvælder dine kunder?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op