Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hold gryden med kunder i kog

1.727 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 September 2011

Når man er helt nystartet, er det ret nemt at holde styr på kunderne; faktisk laver man en lille dans hver gang, der kommer en ny kunde, og man ved en masse om dem, simpelthen fordi de har ens fulde opmærksomhed. Det bliver straks sværere som tiden går, og man vil efterhånden have en hel række af både kunder og potentielle kunder. Her kan man med fordel lave lidt system i tingene så man sørger for ikke at tabe de "varme" emner på gulvet, fordi der går for lang tid inden man får rørt i gryden.

Hvis du nu har været i kontakt med en potentiel kunde, som egenlig var interesseret, men bare ikke helt klar til at handle med dig, så gælder det om, at du ikke mister kontakten. Den allerbedste måde, du kan sikre dig det det, er ved en jævnlig og systematisk kontakt, så du skaber en relation til den person. Det vil gøre springet fra potentiel til aktuel kunde mindre efterhånden som de føler, at du har tilført dem noget værdi.

Udover et godt nyhedsbrev, så er det værd at overveje en mere detaljeret og personlig strategi, og her er en liste over specielt de potentielle kunder optimal. Du går først din liste igennem og markerer en værdi ud for hvert emne. Det kan for eksempel være tallene 1-4, hvor 4 er et meget varmt emne, og 1 er en mulighed, men hvor der skal arbejdes mere på sagen.

Efter at have sorteret i emnerne alt efter den værdi, de har fået, kan du så begynde at lave en strategi for, hvordan du vil kontakte dine emner. Det kan være, at alle dem med værdierne 4 skal have en relevant henvendelse et par gange om måneden, dem med 3, 1 gang om måneden, mens dem med 1 og 2 kun skal have en henvendelse 1 gang hveranden måned eller måske skal de konverteres over på nyhedsbrevet. Du vurderer selv, hvad der er passende i din branche, for du skal holde kontakt uden at du krydser ind i territoriet spam eller bare irriterende.

Du kan nu gå i gang med at lave temaer for, hvad du vil sende til dine emner. Husk på, at hvis din plan er at maile noget ud, så skal du have tilladelse til det, for ellers er det ikke tilladt i forhold til markedsføringsloven. Du må heller ikke bare sætte dine potentielle kunder på nyhedsbrevslisten med mindre du specifikt har spurgt dem - heller ikke selv om du har talt med dem tidligere. Hvis du ringer op, så kan du jo bede om tilladelse til at sende noget. Siger de blankt nej, så er det nok heller ikke sandsynligt, at de bliver din kunde alligevel!

Det vil være meget branchespecifikt, hvad du kan sende/ringe og fortælle dine potentielle kunder om, men husk, at du skal sørge for, at det du sender skaber værdi for modtageren. Din strategi er jo, at de skal ende med at se dig som eksperten og en troværdig leverandør, og det gøres jo bedst ved at vise det. Her er nogle ideer:

  • En undersøgelse, der belyser nogle af de problemer, dit "emne" har. Det behøver ikke være dig, der har lavet undersøgelsen, så længe den er relevant for emnet. Knyt gerne dine personlige vurderinger af undersøgelsen på din henvendelse, så du får vist, hvad du står for.
  • En lille analyse af en kampagne eller et produkt lanceret af en af dit emnes konkurrenter. De fleste er interesserede i at se, hvad konkurrenter laver, men det er ikke altid der er tid i virksomhederne til at få kigget ordentlig på det.
  • Trends fra udlandet. Igen er tiden en faktor. Det er de færreste mennesker, der følger ret meget med selv indenfor deres eget arbejdsfelt i andre lande, så det er en ret nem måde at score point på. Hvis man leder helt målbevidst på nettet efter info, så kan man finde noget ret nemt. Det kan være trends indenfor branchen, tilsvarende producenters strategier i udlandet, osv.

Din henvendelse kommer til at adskille sig fra et nyhedsbrev ved at være en meget mere personlig henvendelse med direkte brugbart materiale for dit emne. Derfor skal du gøre dig umage med at vælge ud, hvor det vil kunne betale sig for dig at bruge tiden på at finde relevant materiale at sende, og hvor det almindelige nyhedsbrev kan bruges i stedet.

Lad mig høre, om du har andre gode ideer til at holde de potentielle kunder varme?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op