Kan det betale sig at annoncere i lokale medier?
Svaret på dette spørgsmål må være et klart og rungende.... "Tjahhhh måske".
Når du vælger, hvor du vil annoncere er der en række spørgsmål, du børe gøre dig klart:
- Hvem henveder du dig til?
- Hvilke medier læser de?
- Hvad forventer du at få ud af annonceringen?
Jeg møder ofte annoncører, som er interesseret i at nå ud i så stort et oplag som muligt.
Det er en rigtig god idé, hvis det store oplag kommer ud til de mennesker, man gerne vil have til at reagere - og hvis de læser det.
Lokal annoncering kan have to formål:
Umiddelbart salg og vedligeholdelse af kendskab.
Hvis du satser på umiddelbart salg, bør du præsentere en vare, som enten er helt unik eller meget prisattraktiv. Du skal gøre meget ud af, at gøre det helt klart, hvorfor netop denne vare er fantastisk, og hvordan man sikrer sig et eksemplar. Det er vigtigt, at annoncen er opmærksomhedskrævende - ved størrelse og blikfang.
Hvis du satser på vedligeholdelse af kendskab, er det en god idé at gentage den samme annonce hver gang. Annoncen bør klart og tydeligt signalere, hvad for en virksomhed, det drejer sig om, hvad du er specielt god til, og så selvfølgelig dine kontaktoplysninger. Min kones fysioterapiklinik får sine kunder på denne måde. De gange, hvor hun har annonceret med specielle tilbud, har hun kun haft forholdsvis lille respons.
Husk i lokal annoncering lige som i al anden virksomhedskommunikation at tale til dine læsere/kunder i et let forståeligt sprog. Abesprog er rigtig godt til salgsannoncering - budskaberne skal være enkle, hvis folk skal reagere. I gentagne annoncer bør sproget være mere sagligt og respektere kundens evne og vilje til at vælge leverandør selv.
I mange lokale ugeaviser er der en temmelig avanceret beregningsmodel for annoncens pris.
Du betaler selvfølgelig for det antal spaltemillimeter, du lægger beslag på. Annoncens bredde i antal spalter gange annoncens højde i mm.
Dertil lægger nogle aviser et antal mm. i aftstand til den næste annonce.
Desuden kommer man mange steder til at betale farvetillæg, hvis annoncen skal være mere end sort/hvid.
Nogle aviser tager penge for at sætte annoncen op og igen for evt. at sende den trykklare annonce videre til andre medier.
Og så er der nogen, som tager fakturagebyr (altså de tager penge for at du kan få lov til at betale penge!)
Alle disse ekstrating er selvfølgelig til forhandling.
Når du forhandler pris på din annonce, skal du gøre dig klart, hvor lille en rabat, du kan acceptere, således at du kan sige klart nej, hvis du ikke opnår den rigtige pris.
Gode argumenter i prisforhandlingen, kan f.eks. være:
- Du kan placere min annonce på en side, hvor en anden i forvejen har betalt for 4-farvet tryk - så kan jeg vel spare farvegebyret.
- Du kan placere min annonce imellem to annoncer, der i forvejen har betalt for de blanke mm. mellem annoncerne - I skal vel ikke have penge for de blanke mm. to gange?
- Jeg leverer annoncen i trykklar .pdf. Så kan jeg vel få ½ grafikertime i rabat.
Mange steder er der faste rabatter på bestemte modulstørrelser.
Det gælder typisk hele, halve og kvarte samt andre faste størrelser, der passer godt ind i det enkelte blads layout.
Fordelen for bladet er, at det er lettere at placere modulannoncer, så det hele kommer til at se smukt og ensartet ud. Fordelen for dig er, at du typisk får flere spaltemillimeter til prisen.
Men før, du køber et modul, skal du være opmærksom på, om du tror på, at din annoncen (på kort eller langt sigt) genererer salg nok til at dække prisen.
Hvis du almindeligvis annoncerer med en lille "visitkortannonce" - altså blot med kontaktoplysninger og logo, men en gang imellem har behov for at råbe lidt højere, kan du med fordel bruge din visitkortannonce som signatur i en større annonce. Så fastholder du genkendeligheden.
Vær varsom med at måle på responsen på dine lokale annoncer. Ofte er oplaget så lille, at usikkerhedsfaktorerne i en måling udjævner resultatet. Men gode måleværktøjer er:
- Kuponer men konkurrence eller rabat (lav unikke kuponer for de forskellige blade, du annnoncerer i - så kan du se hvor folk har annoncen fra).
- Unikke slagtilbud (Udvælg dine slagtilbud på en måde, så de egner sig til impulskøb - Flaskegas køber man, når flasken er tom, mens hakket oksekød til 10 kr. pr. kg i to timer en bestemt fredag, kan få folk op af stolene).
- SMS eller web-respons (er lidt vanskelige, fordi de skal matche målgruppen. Erfaringer viser, at det er vanskeligt at lokke folk en til computeren, når de sidder i sofaen med annonceavisen. Det er lettere at få unge til at respondere pr. SMS end "voksne".
God held med din lokale annoncering.
Hans