Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Din hjemmeside - mellem linjerne

2.392 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 March 2010

I mit seneste indlæg "Skriv mellem linjerne" intorudcerede jeg begreberne selvbetydning og medbetydning.

Tag nu et kig på din egen hjemmeside.
Du har sikkert brugt god tid på at formulere og udforme din side, så selvbetydningen er perfekt?
Men hvilke elementer på din hjemmeside påvirker medbetydningen? - og påvirker de den på den måde, som du ønsker det?
Jeg tager for givet, at du har et forholdsvis klart billede af din kernebruger.

Når en bruger kommer til din hjemmeside, skal han føle sig hjemme. Han skal kunne se sig selv som bruger af netop denne side. Man kan sige, at han skal kunne identificere sig med indholdet.

Se f.eks. på elementer som:

  • farvevalg (svarer dit farvevalg til dine budskaber og til din modtagers smag)
  • fotovalg (kan din modtager genkende sig selv i dine fotos)
  • layout-stil (svarer dit layout til dit budskab - f.eks. skal der nok ikke være noget der blinker vildt meget, hvis du tilbyder stressbehandling)
  • sprogstil (svarer din sprogstil til dit layout - et agressivt layout suppleres f.eks. godt af et agressivt sprog, mens et "akademisk" layout suppleres bedre af et sprog med lange, præcise, fagspecifikke ord og gerne godt med indskudte sætninger)
  • invitation til interaktion (har din bruger lyst til at gøre det, du beder om - f.eks. vil jeg ikke klikke på "køb billig shampoo", hvis jeg er inde på en infoside om en bestemt sygdom)
  • bevægelse/ro (bevægelse "trækker" i øjnene - vær bevidst om kun at bruge bevægelse, når du vil trække øjnene et bestemt sted hen - megen bevælgese signalerer discount)

Et luftigt eksempel:

Flyselskaberne SAS og Ryanair har i bund og grund det samme budskab i deres title på deres hjemmesider:
SAS skriver  "Bestil billige flybilletter." Ryanair skriver "Cheap Flights to Europe with Ryanair".
På siderne forsøger de to selskaber at afsætte flybilletter. Selvbetydningen af de to siders hovedbydskab er ens.
Men her hører ligheden også op.

SAS holder et roligt layout i få, velafstemte farver. De har en overskuelig venstremenu, hvorfra du stort set kan nå alt, hvad siden har at byde på.
Ryanair har et rodet layout med masser af farver (dog primært gult) og med masser af blink og bevægelse, der skal få brugerens øje til at cirkulere mellem de forskellige tilbud indtil han klikker på ét eller andet.

SAS "taler" til mig på dansk - Ryanair kræver af mig, at jeg kan engelsk.

Generelt sender SAS medbetydningen - vi tager hånd om dig som kunde.
Generelt sender Ryanair medbetydningen - du klarer dig selv, til gengæld er det billigt.

Du kan vælge det selskab, hvor du bedst føler dine behov mødt - det selskab, som du identificerer dig bedst med. Begge selskaber er helt klart professioenlle i deres valg af medbetydende elementer, og min personlige oplevelse er også, at "teksten mellem linjerne" meget godt til den ydelse, man køber hos begge selskaber.

Sender du de rigtige medbetydninger mellem linjerne på din hjemmeside?
- ellers er du på vej mod en perlerække af skuffede kunder.

Hvis SAS sender et kvalitetssignal, men lader mig vente stående i en 40 grader varm gang, før jeg kan gå ombord på flyet, bliver jeg skuffet.
Jeg har for kort tid siden accepteret den behandling fra Ryanair.

Hvis din hjemmeside (og din kommunikation i øvrigt) giver mig indtryk af, at du lægger megen vægt på levering til tiden, accepterer automatisk ikke blot få timers overskridelse af en frist.
Giver den derimod indtryk af, at du som ekspert har meget at lave, så jeg som kunde må finde mig i at du løser min opgave, når det passer dig, så venter jeg gerne flere uger uden problemer.

Og det hele kan skrives mellem linjerne.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op