Man kan læse mange ting "mellem linjerne" - også i din kommunikation.
Men hvordan får man skrevet de helt rigtige ting - også mellem linjerne.
OK - altså det kan virke lidt langhåret, men alligevel:
Man kan tolke envhver kommunikation som bestående af to dele: Selvbetydningen og medbetydningen.
(den akademiske verden bruger nogle vanskeligere ord, der betyder det samme).
Selvbetydningen er det, der faktuelt står - altså det, som budskabet betyder i sig selv.
Medbetydningen er det, som modtageren også forstår. Altså den betydning, som "følger med" via modtagerens tolkning.
Et simpelt eksempel kan være markeringen af en pris på en plakat i et butiksvindue.
Der kan stå:
Jeans 289,- kr.
Selvbetydningen er, at et par jeans koster 289,- kr.
Som læser af skiltet, er det nu min opgave at tolke skiltet. Er tilbuddet attraktivt for mig eller ej.
Den tolkning foregår ofte helt ubevidst og med brug af en mængde informationer. For eksempel har følgende indflydelse:
- mit kendskab til jeanspriserne
- mit kendskab til pris/kvalitetsforhold
- mit kendskab til butikken (plejer jeg at blive behandlet ordentligt / få tingene billigt her)
- konkurrencen i byen
- hvilken slags forretning (Tøj og Sko eller lille egenimportør af specielle, italienske kvalitetsvarer)
- skiltets udformning - farver, skrifttyper, foto, mv.
- vejret (jeg er gladere og derfor mere købelysten i solskin)
- årstiden (har jeg brug for jeans eller shorts?)
- 16 milliarder andre ting
Nogle af disse ting har butiksindehaveren på forhånd lagt fast i sit forretningskoncept - de står ikke til at ændre med et skilt.
Nogle af disse ting er udenfor butiksindehaverens indflydelse.
Men nogle af tingen styrer butiksindehaveren selv.
Lad os sige, at han printer skiltet på et hvidt A4-ark med Times New Roman 24 pkt. midt på arket og placerer det i butiksrudens nederste venstre hjørne.
Så signalerer han, at det ikke er så vigtigt, om jeg opdager tilbuddet. Jeg tager derfor tilbudet mindre alvorligt og er mindre tilbøjelig til at købe.
Hvis han får produceret et modelfoto i fuld plakatstørrelse, som han placerer midt i vinduet, signalerer han, at buskerne har en vis kvalitet og tilhører en bestemt livsstil (som jeg måske identificerer mig med), hvorfor jeg har større tendens til at købe.
Måske håndskriver han skiltet med hurtig, fed tush på neonfarvet plakatpapir, hvorefter han rydder butiskvinduet for den normale udstilling og lægger 22 stakke af jeans med de øverste lidt rodet.
Så signalerer han, at det er et billigt tilbud, som han forventer, at mange vil benytte sig af, hvilket vil tale til mit "flokinstinkt" og måske få mig til at købe.
Medbetydningen afhænger altså af
- Ting, vi ikke kan gøre noget ved (f.eks. modtagerens humør)
- Ting, vi ikke vil gøre noget ved (f.eks. vores forretningskoncept)
- Ting, vi kan gøre noget ved
Mit næste blogindlæg kommer til at hanlde om, hvordan du styrer medbetydningen på din hjemmeside.