Hvis jeg havde verdens muligvis største online reklamenetværk, ville jeg så bruge tid og porto på at sende salgsbreve?
Næppe. I hvert fald ikek umiddelbart.
Hvorfor får min kone så et salgsbrev fra Google?
Min første tanke, da jeg så Googles farvestrålende logo lyse op fra postkassens dyb, var, at det her er fup. Det er sikkert ét eller andet SEO-firma, der har valgt at misbruge Googlelogoet i et forsøg på at score lidt troværdighed.
Men jeg tog fejl.
Brevet var fra Google til min kones virksomhed. Og det var et veldrejet traditionelt salgsbrev med AIDA og hele pivetøjet.
Der var endda en lille folder med, der gengav hele budskabet på pixibogsniveau, hvis man nu ikke gad læse brevet.
Godt, sagligt og professionelt.
De ville selvfølgelig sælge AdWords, og indledte med et rigtig godt introduktionstilbud.
Men hvorfor sælger Google ikke bare deres AdWords via deres eget annoncenetværk?
Hvorfor sender de et gammeldags brev? På papir?
Svaret er enkelt: Fordi, det virker.
Min kone har ikke tidligere overvejet at bruge AdWords som reklamekanal. Hendes virksomhed - en fysioterapiklinik - er baseret på lokale kunder, som finder hende via personlige kontakter og lokal annoncering - fortrinsvis i "Gang i Lokalområdet". Tidligere har hun også uddelt flyers. Hun har selvfølgelig en hjemmeside, men vi har intet gjort for at søgemaskineoptimere, og vi har slet ikke overvejet online annoncering. Derfor har vi ikke haft lejlighed til at undersøge mulighederne på en måde, så Google har kunnet "ramme" os ad deres egne elektroniske kanaler.
Googles salgsbrev fik os lige til at tænke os om en ekstra gang.
Nu skal det prøves af.
Min kone lancerer faktisk et tilbud om firmamassage om få dage. Det skal helt klart have et skud AdWords.
Jeg ved ikke, hvor mange salgsbreve, Google har sendt ud i denne kampagne.
Jeg ved naturligvis heller ikke, hvor god en svarprocent de har fået.
Men jeg ved, at Google i dette tilfælde har haft held til at placere et budskab hos et medlem af målgruppen ved at bruge et anderledes medie.
- og jeg ved, at Kliknik for Ressourceorienteret Fysioterapi kommer til at gøre det samme... eller måske nærmere det omvendte...